English

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به موج خبر داد؛

کاهش صادرات مواد خام/افزایش صادرات فرآورده

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: این پالایشگاه با استفاده از مواد استحصالی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی ضمن صیانت از منافع ملی، از صادرات مواد خام جلوگیری می‌کند.

کاهش صادرات مواد خام/افزایش صادرات فرآورده

«محمدعلی دادور» در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان با تأکید بر این مسئله که در صنعت نفت هنگامی‌که از صادرات سخن به میان می‌آید باید مشخص شود چه نوع صادراتی مدنظر است، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از مواد استحصالی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی ضمن صیانت از منافع ملی، از صادرات مواد خام جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بااین‌حال ما با تولید محصولات باارزش‌تر و تکمیل زنجیره‌ی تولید ضمن تأمین نیازهای داخلی نیم‌نگاهی نیز به صادرات داریم و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز این عرصه را ایجاد کرده‌ایم.

تسهیل صادرات با ایجاد اسکله اختصاصی

دادور در خصوص ساخت اسکله ویژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که یکی از راه‌های تسهیل صادرات در این حوزه است، عنوان کرد: در این زمینه سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشتیم، برنامه اول این بود که بتوانیم مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های صادراتی نفت خود را به‌وسیله خطوط ارتباطی پالایشگاه به اسکله‌های منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس وصل کنیم، این کار انجام شد و هم‌اکنون پالایشگاه برای صادرات فرآورده‌های خود می‌تواند از کشتی‌های ام آر سایز ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در اسکله‌های بندر شهید رجایی استفاده کند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار داشت: برنامه دوم این بود که بتوانیم از کشتی‌های ال آر سایز ۹۰ هزار تن در اسکله‌های بندر شهید رجایی بهره ببریم که در این راستا باید چند خط لوله می‌کشیدیم تا خود را به اسکله فولاد وصل کنیم، لازم به ذکر است که بخش دوم اسکله فولاد به دلایلی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گرفت و ما با استفاده از این ظرفیت توانستیم فرآورده‌ها را تا تناژ ۹۰ هزار تن ارسال کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه درازمدت ما ساخت دو پست اسکله ۱۰۰ و ۷۰ هزار تنی در بندر شهید رجایی بود که به دلیل شرایط سخت درج‌شده در پیش‌نویس قرارداد مذبور در حال حاضر این بحث از برنامه خارج‌شده و امیدواریم با ارائه راهکار مناسب و تلطیف شرایط قراردادی موردبررسی مجدد قرار گیرد.

وی متذکر شد: با توجه به بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جوار بنادر استان هرمزگان، این زیرساخت می‌تواند در صادرات تولیدات و محصولات پالایشگاه و صنعت بانکرینگ کشور نقش مؤثری ایفا کند.

لحظه‌شماری برای افتتاح فاز سوم

دادور درباره وضعیت فعلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز بیان داشت: پس از تکمیل فاز اول و دوم که در اقدامی ستودنی محقق شد، فاز سوم این پالایشگاه نیز از آذرماه آماده راه‌اندازی خواهد بود و پس از فاصله‌ای یک تا دوماهه، تولید آن تثبیت می‌شود.

وی گفت: از حدود ۴۵ روز گذشته مقدار تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۳۰ میلیون لیتر رسیده است.

آغاز عملیات احداث فاز چهارم

وی اضافه کرد: عملیات سیویل فاز چهارم پالایشگاه ستاره نیز آغاز و سفارش تجهیزات آن نیز داده شد که با راه‌اندازی این فاز، تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۲ میلیون لیتر دیگر افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به این موضوع که ظرفیت کنونی تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳۰ میلیون لیتر در روز است، بیان داشت: میزان گوگرد بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کمتر از نیم پی‌پی‌ام، بنزن در حدود 0.6 پی‌پی‌ام و آروماتیک حدود 29 پی‌پی‌ام و کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه به لحاظ میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک آن‌که یکی از مهم‌ترین پارامترهای آلوده‌کننده هواست، مطابق استاندارد یورو ۵ است.

افزایش امکان صادرات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی گفت: تا پایان سال و با اتمام فاز سوم و افزایش تولید روزانه، سطح تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بیش از 44 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

دادور تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک و با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه و‌ افزایش میزان ذخایر راهبردی، امکان صادرات این محصول با نظر به سیاست‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور به وجود خواهد آمد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که میزان تولید نفت‌گاز ستاره خلیج‌فارس به چه صورت است، اظهار داشت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر نفت‌گاز نیز در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود که در آینده‌ای نزدیک و با تکمیل فاز سوم، به روزانه ۱2 تا ۱4 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه