English

فعالیت‌های فرهنگی در قالب انجمن شعر مستقل میناب/نگاهی به غزل امروز

با برنامه ریزی و میزبانی انجمن ادبی اردیبهشت میناب، نشست تخصصی «غزل امروز» با حضور «فهیمه نظری» غزلسرای جوان و شناخته شده هرمزگانی در محل کتابخانۀ عمومی آل محمد (ص) میناب برگزار شد.

فعالیت‌های فرهنگی در قالب انجمن شعر مستقل میناب/نگاهی به غزل امروز

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، روز گذشته با برنامه ریزی و میزبانی انجمن ادبی اردیبهشت میناب، نشست تخصصی «غزل امروز» با حضور «فهیمه نظری» غزل‌سرای جوان هرمزگانی در محل کتابخانه‌ی عمومی آل محمد (ص) میناب برگزار شد.

انجمن اردیبهشت

در ابتدای این برنامه، «یداله شهرجو»، مسئول انجمن ادبی اردیبهشت برنامه ریزی برای برگزاری این نشست تخصصی را در راستای اهداف آموزشی این انجمن ادبی دانست و گفت: آموزش، به عنوان محوری ترین اصل در برنامه های این انجمن قرار دارد و برای پاسخ به درخواست تعدادی از اعضای این انجمن که در حوزه ادبیات کلاسیک فعالیت می کنند این نشست تخصصی با محوریت آموزش و تبادل تجربه برگزار می شود.

وی در خصوص معرفی مهمان این جلسه اضافه کرد: «فهیمه نظری» از چهره های خوب و شایسته شعر هرمزگان در دهۀ هفتاد است که با چاپ مجموعه «بی شکر، بی قند» خود را همچنان در ادبیات کلاسیک امروز هرمزگان پویا و تاثیرگذار معرفی کرد.

در بخش ابتدایی این نشست «مسعود بذرکار»، «زبیده ذاکری» و «آسیه صمیمی» به خواندن شعرهای خود پرداختند و در ادامه نظری صحبت هایش را در موضوع غزل امروز آغاز کرد.

این شاعر هرمزگانی در بخش اول حرف‌هایش به معرفی و سیر تاریخی غزل امروز پرداخت و گفت: شکل گیری غزل نو، حرکت خود را پس از مشروطیت آغاز کرد و در پی  آن از اواخر دهه ٤٠ تا به امروز  غزل سه جریان شاخص را دنبال کرده است.

وی «غزل نئوکلاسیک»، «غزل فرم» و «» را به عنوان سه جریان شاخص غزل نام برد و ضمن معرفی کامل  هر یک از این سه نحله، با ذکر نمونه های مختلف، پیشگامان اصلی را نیز برای حاضران معرفی کرد.

این شاعر هرمزگانی، شکل گیری هر سه نوع از غزل امروز را حاصل تلاش شاعران این عرصه برای رسیدن به فرم و نگاهی تازه دانست و گفت: بی شک این تلاش‌ها خالی از تجربه و اشتباه نبوده است و میزان ارزشمندی هر یک از این سه شکل بسته به پسند مخاطبان و ماندگار بودن آنهاست.

گفتنی است که پس از پرسش و پاسخ، نظری تعدادی از غزل‌هایش را برای حاضران خواند.

 به گزارش موج، بخش پایانی این نشست تخصصی با شعرخوانی تعداد دیگری از شاعران مینابی همراه بود در این قسمت از برنامه «راضیه حیدری»، «ملیحه جمشیدی»، «سید فردین موسوی»، «عباس صولتی»، «ابراهیم آرمات»، «ابراهیم کریم آبادی» و «فاطمه شرفی» به شعرخوانی پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه