English

افزایش مناطق مرده در ساحل بندرعباس/مردم بندرعباس نسبت به خشک کردن دریا معترض هستند/مسئولین لطف کنند و کاری انجام ندهند

یک عضو شورای شهر گفت: مسئولین شهر بندرعباس تا زمانی که مطالعه‌ی دقیقی روی ساحل انجام نداده‌اند لطف بزرگی می‌کنند اگر هیچ کاری در ساحل انجام ندهند و این بهترین لطف در حق مردم این شهر است.

افزایش مناطق مرده در ساحل بندرعباس/مردم  بندرعباس نسبت به خشک کردن دریا معترض هستند/مسئولین لطف کنند و کاری انجام ندهند

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «صمد حمزه‌ای» در هفتاد و نهمین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار تعامل و هم‌اندیشی شورای شهر با مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان جهت بهبود امور ساحل و دریا، بابیان اینکه ساحل شهر بندرعباس ساحلی خاص و ویژه است، گفت: ساحل بندرعباس را انبوه فرصت‌ها و تهدیدها احاطه کرده است به همین دلیل بررسی ساحل بندرعباس می‌تواند از اولویت‌های شورا باشد تا بتوانیم از فرصت‌ها استفاده و تهدیدها را رفع کنیم.

وی با اشاره به گستردگی طولی شهر بندرعباس در امتداد دریا گفت: از این موقعیت می‌شد برای ایجاد جذابیت‌هایی برای شهر استفاده کرد و از این جذابیت‌ها برای جذب گردشگر، ایجاد اماکن تفریحی، حمل‌ونقل دریایی و ... استفاده کرد.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا با اشاره به تهدیدهایی که در ساحل و دریا در بندرعباس وجود دارد، تصریح کرد: همان‌گونه که اکثر اعضای شورا نیز در جریان این موارد هستند ورود پساب فاضلاب و روان آب‌ها به دریا، فعالیت‌های صنعتی در حاشیه‌ی شهر بندرعباس و فعالیت‌های شیلاتی ازجمله تهدیدهایی است که در این بخش وجود دارد.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: درمجموع باید گفت برای اینکه بتوانیم از این فرصت‌ها و تهدیدها درک درستی داشته باشیم باید مطالعات مدون و هدفمندی روی ساحل بندرعباس انجام شود.

حمزه‌ای با اشاره به موانع و مشکلاتی که در ساحل بندرعباس وجود دارد، گفت: یکی از مشکلاتی که به علت احداث موج‌شکن‌های نامناسب و همین‌طور دیواره‌های ساحلی که مناسب مناطق شهری نیست در ساحل بندرعباس با آن روبرو هستیم کاهش قدرت امواج و محدود شدن گردش آب است که درنتیجه‌ی آن بخشی از ساحل را ماندآب و رسوبات لجن مانند پوشانده است.

وی با اشاره به مطالعاتی که در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی روی ساحل بندرعباس انجام‌شده است، گفت: متأسفانه تعداد مناطق مرده‌ی دریایی در ساحل بندرعباس رو به افزایش است.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا در تشریح مناطق مرده‌ی دریایی گفت: مناطق مرده‌ی دریایی به مناطقی گفته می‌شود که اصطلاحاً موجودات زنده نمی‌توانند در آن مناطق رشد پیدا کنند چراکه میزان اکسیژن در رسوبات و آب به‌اندازه‌ای کاهش می‌یابد که برای زنده ماندن موجودات کافی نیست.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه در بخشی از ساحل بندرعباس مناطق مرده‌ی دریایی وجود دارد گفت: باید توجه داشت که آلاینده‌هایی که وارد دریا می‌شود زنجیره‌ی غذایی موجودات دریایی را تهدید می‌کند و این تهدید در انتهای زنجیره به انسان می‌رسد.

حمزه‌ای با اشاره به کاهش شدید کیفیت آب در ساحل بندرعباس گفت: انواع آلاینده‌ها ازجمله پساب فاضلاب‌ها، روان آب‌ها، فاضلاب‌های صنعتی، وجود کارخانه‌ها در حاشیه‌ی شهر بندرعباس و همچنین مواد مغذی با غلظت بالا مثل نیتریک، نیترات، فسفات و سیلیکات به شکل انبوهی وارد دریا می‌شود که باعث به وجود آمدن پدیده‌هایی مثل آب قهوه‌ای، کمبود اکسیژن آب، کشند قرمز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مواردی نیز با گزارش‌هایی مبنی بر وجود ترکیبات بسیار سمی در رسوبات ساحل بندرعباس روبرو شده‌ایم، گفت: با توجه به وضعیت دریا و ساحل رفع این مشکلات برای شهر بندرعباس بسیار ضروری است.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا با اشاره تدوین برنامه‌هایی جهت بهبود وضعیت ساحل بندرعباس گفت: هدف این برنامه‌ها حافظت از محیط‌زیست ساحل، دریا و خورها در برابر آثار مخرب فعالیت‌های انسانی و صنعتی، استفاده‌ی مناسب از ظرفیت اقتصادی دریا برای کسب درآمد پایدار، ایجاد کسب درآمد مرتبط با دریا برای شهروندان از طرق مختلف و ایجاد ورزش‌ها و سرگرمی‌های مرتبط با دریا است.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف ما نیازمند داشتن ساحلی تمیز و بدون آلودگی هستیم و همه‌ی این‌ها نیازمند مطالعات و پایش‌های دقیقی و دوره‌ای در حوزه‌ی ساحل بندرعباس است.

حمزه‌ای با اشاره به تعدد موج‌شکن‌های در بندرعباس گفت: متأسفانه ساده‌ترین روش را برای ایجاد این موج‌شکن‌ها یعنی استفاده از دیواره‌های توده سنگی در شهر بندرعباس استفاده کرده‌ایم و گرچه این دیواره‌ها برای جلوگیری از موج و فرسایش خوب عمل می‌کنند اما برای مناطق شهری مناسب نیست چراکه محلی برای تلنبار شدن زباله، جمع شدن موش، سوسک و حیوانات موذی در ساحل می‌شود.

وی اضافه کرد در این مورد پیشنهاد می‌شود که بررسی‌های لازم صورت بگیرد و دیواره‌ی مناسبی برای ساحل شهر بندرعباس انتخاب و به شکل الگو در چند منطقه اجرا شود و در مقایسه با وضع فعلی قرار گیرد.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا بابیان اینکه عدم ساماندهی خورها که ورودی دریا هستند نیز مشکلات دیگری ایجاد کرده است، گفت: پیشروی نامناسب خشکی در دریا و تصرف حریم دریا از دیگر مشکلانی است مه در ساحل بندرعباس با آن روبرو هستیم.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان تخلیه فاضلاب شناورهایی که در اطراف بندرعباس هستند در دریا را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: لنگرهای بندرعباس دقیقاً روبروی ساحل سورو است و این شناورها باید متناسب با کنوانسیون‌هایی که برای آن‌ها تعیین‌شده است باید پس از اضافه کردن موادی به فاضلاب خود آن را در عمق 200 متری تخلیه کنند که ما در هیچ کجای خلیج‌فارس عمق 200 متر نداریم و این موضوع رعایت نمی‌شود و بسیاری از این شناورها فاضلاب خود را در این منطقه تخلیه می‌کنند که باعث شده آلایندگی به سمت ساحل بندرعباس کشیده شود.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه ورود زباله با منشأ خشکی و دریا نیز از دیگر مشکل‌های ساحل بندرعباس است، گفت: زباله‌ها مخصوصاً پلاستیک‌ها و میکرو پلاستیک‌ها (پلاستیک‌هایی که به قطعات ریز تجزیه می‌شوند) در ساحل بندرعباس زیاد است و موجودات مختلف این مواد پلاستیکی را استفاده می‌کنند که باعث بروز مشکل می‌شود.

وی بابیان اینکه 55 درصد فاضلاب‌ها و روان آب‌هایی که وارد دریا می‌شوند تصفیه نشده است، گفت: عمده‌ی فاضلاب‌هایی که وارد دریا می‌شود تصفیه نشده است گرچه در مورد فاضلاب تصفیه‌شده نیز بحث‌هایی وجود دارد که ایجاد مشکل می‌کند.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا گفت: تعداد زیاد ورودی‌های روان آب‌ها و فاضلاب‌ها به ساحل و دریا (در حدود 40 کانال ورود فاضلاب) باعث شده است که ما در سراسر امتداد ساحل با مشکل آلودگی مواجه باشیم که در این مورد باید مدیریت به سمت کم کردن این کانال‌های ورودی برود.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان از ناکارآمدی سیستم تصفیه فاضلاب به‌عنوان دیگر مشکل پیش روی ساحل بندرعباس نام برد و اضافه کرد: متأسفانه این موضوع باعث شده که نتوانیم از پساب فاضلاب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

حمزه‌ای با اشاره به پیشروی نامناسب خشکی در دریا گفت: متأسفانه در این پدیده به دانه‌بندی سواحل توجه نشده است و عمده‌ی سواحل بندرعباس به سواحل دانه‌ریز تبدیل‌شده است و این‌گونه ساحل‌ها علاوه بر اینکه برای استفاده‌ی توریست‌ها مناسب نیست، تهدید میکرو پلاستیک‌ها را نیز تشدید کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: تغییر الگوی نهشت و فرسایش ساحل و تشکیل پشته و چاهه در ساحل ریخت‌شناسی ساحل بندرعباس را تغییر داده است.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: اگر برای بهبود این وضعیت چاره‌ای اندیشیده نشود تبعاتی چون افرایش گنداب، مرداب و سواحل مرده، افزایش گونه‌های خطرناکی مثل سیانوباکتری و جلبک‌ها و بروز رخدادهایی مثل آب قهوه‌ای و کشند، بیماری‌های پوستی و مرگ‌ومیر آبزیان خواهد داشت.

در ادامه طاهری پژوهشگر دریایی درزمینه‌ی زیست دریایی با ارائه‌ی طرحی جهت پاک‌سازی ساحل ارائه داد.

این پژوهشگر با اشاره به افزایش مناطق مرده دریایی در ساحل بندرعباس گفت: قسمت‌های فوقانی ساحل سورو ازجمله مناطق مرده دریایی در بندرعباس است و موجودات زنده کمی در این منطقه زندگی می‌کنند.

فاطمه جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه بابیان اینکه ساحل بندرعباس یک گنج خداداد است و باید از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: به موضوعات مختلفی اشاره شد و غالباً از مشکلاتی بود که همه‌ی ما از وجود آن اطلاع داریم و کاش آقای حمزه‌ای می‌گفتند که در این مدت دو سال که مشاور شهردار هستند چه برنامه‌ای برای رفع این معضلات داشته‌اند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بندرعباس بابیان اینکه یکی از تهدیدهایی که ذکر شد خشک‌کردن دریا در بندرعباس است گفت: همه ما درگیر این موضوع هستیم و شهروندان و اعضای شورای شهر از نسبت به خشک‌کردن دریا در بندرعباس ناراضی هستیم

وی با اشاره به اینکه این اتفاق در حال حاضر در حال انجام است گفت: البته مسئولین هم حرف مردم را می‌زنند و نسبت به خشک‌کردن دریا معترض هستند اما در عمل خود مسئول خشک‌کردن دریا هستند.

جراره با اشاره به مصوبه‌ی شورای شهر بندرعباس گفت: قرار بود هر اقدامی که در ساحل بندرعباس انجام می‌شود به اطلاع اعضای شورا برسد و طرح‌ها با هماهنگی اعضای شورا انجام شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه مطالعه‌ای کامل و مدونی درزمینه‌ی دریا و ساحل در بندرعباس انجام‌نشده است، گفت: مسئولین شهر بندرعباس تا زمانی که مطالعه‌ی دقیقی روی ساحل انجام نداده‌اند لطف بزرگی می‌کنند اگر هیچ کاری در ساحل انجام ندهند و این بهترین لطف در حق مردم این شهر است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بندرعباس گفت: با توجه به اینکه هیچ‌گونه مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است اما می‌بینیم که مدام در ساحل بندرعباس در حال فعالیت هستند و قطعاً این فعالیت‌ها بدون اطلاع شهرداری نیست البته تأکید می‌کنم که شورا در این خصوص اطلاعی نداشته است.

وی گفت: شهروندان از این فعالیت‌ها در ساحل ناراضی هستند و این از مطالبات آن‌هاست که بدون مطالعه دقیق در ساحل بندرعباس هیچ‌گونه فعالیتی صورت نگیرد.

فیصل دانش، رئیس شورای شهر بندرعباس حمزه‌ای را خطاب قرار دارد و گفت: با توجه به اینکه شما مشاور شهردار هستید و در زمینه ساحل و دریا مطالعاتی داشته‌اید شهرداری بندرعباس تاکنون چقدر از تحقیقات شما در این زمینه استفاده یا برنامه دارد که استفاده کند که به ساحل آسیب نرسد.

وی با اشاره به اینکه ما هرگاه اسم موضوعی را درزمینه‌های مختلف ساماندهی گذاشتیم موضوع را بدتر کرده‌ایم گفت: این موضوع زمانی عملی است و نتیجه می‌دهد که کارشناسان خبره علم خود را در این زمینه در اختیار ارگان‌های اجرایی مثل شهرداری قرار دهند و این ارگان‌ها نیز از این کارشناسان بهره ببرند.

این عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه تغییراتی که در ساحل بندرعباس صورت گرفته برای تصویب به صحن شورا نیامده است، گفت: این موضوعی مهم و مربوط به‌تمامی شهروندان بندرعباس است یعنی این موضوع فقط مختص یک کمیسیون نیست و تمامی مردم بندرعباس باید در این موردنظر بدهند و نمایندگان تمامی مردم شهر بندرعباس در شورای شهر هستند.

دانش گفت: امیدوارم از این به بعد هر حرکتی که در ساحل و دریا انجام می‌شود به صمع شورا برسد و پس از تائید در شورا اجرایی شود.

اسماعیل بواشه نیز در ادامه با اشاره به مصوبه کمیسیون عمران گفت: ما در کمیسیون عمران مصوبه‌ای داشته‌ایم که پروژه‌های بالای 500 میلیون (به‌خصوص پروژه‌های ساحلی) پس از ارجاع به کمیسیون عمران و صحن علنی شورای شهر بندرعباس و ارائه‌ی توضیحات در صورت تصویب می‌تواند اجرایی شود.

وی ادامه داد: پیروی این مصوبه می‌توان به شهردار بندرعباس اعلام نمود که این مصوبه را در دستور کار قرار دهند و تأکید شود که این کار صورت بگیرد.

این عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به بحث پاک‌سازی ساحل گفت: جای تأسف است که برای پاک‌سازی ساحل طرحی پیشنهاد می‌شود یعنی شهرداری بندرعباس طرحی برای پاک‌سازی بندرعباس ندارد. در تمام دنیا به دنبال اجرای طرح‌های کلان در دریا هستند و ما هنوز به دنبال پاک‌سازی ساحل بندرعباس هستیم و اگر شهرداری طرحی در این خصوص ندارد جای بسی تأسف است.

مجید عسکری‌زاده، منشی اول شورای شهر هم در ادامه حمزه‌ای را خطاب قرارداد و گفت: آیا صنایع آلاینده‌ی دریا در بندرعباس شناسایی‌شده‌اند؟ اگر چنین است این صنایع را نام ببرید.

وی ادامه داد: در بحث حریم دریا و مجوزهای ساخت در این حریم چه کسی دخیل است و این مجوزها را صادر می‌کند و آیا این ساخت‌وسازها که صورت گرفته بر اساس قانون بوده است.

این عضو شورای شهر در آخرین سؤال خود خطاب به حمزه‌ای گفت: چقدر به مردم بندرعباس اطمینان شنا کردن در دریا را می‌دهید؟

آبتین امیری دیگر عضو شورای شهر نیز در ادامه گفت: در بحث ساحل و دریا متولی ثابت و واحد وجود ندارد و نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است و این مسئله خود نشانگر این است که بدون مدیریت واحد شهری نمی‌توان کار بزرگی را انجام داد چراکه دستگاه‌های زیادی هستند که در این زمینه ورود کرده و تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کاری که در این میان می‌توان انجام داد که شهرداری و شورای شهر با توجه به سیاستی که درزمینه‌ی زیست‌محیطی و ساخت‌وساز و مدیریت ساحل دارند هماهنگی لازم رابین دستگاه‌ها ایجاد کنند.

این عضو شورای شهر با اشاره به سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یک سازمان مستقل، گفت: این سازمان باوجوداینکه زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است و تمام ساخت‌وسازها در محدوده‌ی ساحل باید با مجوز این سازمان انجام شود بازهم نمی‌تواند به شکل مستقیم و مستقل در این زمینه ورود کند و مانع اقداماتی این‌چنینی در ساحل شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس با اشاره به صحبت‌های بواشه دیگر عضو شورا در خصوص پاک‌سازی ساحل گفت: ما متأسفانه در کل کشور این مشکل‌داریم، شما ساحل شهرهای شمالی کشور را که بررسی کنید به‌مراتب از ساحل بندرعباس آلوده‌تر است و این موضوع متأسفانه به دلیل مدیریت چندگانه شهری است که هر نهادی به شکل مقطعی این موضوع را عهده‌دار می‌شود.

وی در پایان به تشکیل ستاد ساحل با هفت کمیسیون در فرمانداری بندرعباس اشاره کرد و افزود: این مسئله باید توسط شهرداری مدیریت شود که تصمیماتی برخلاف قوانین و مطالبه‌ی مردم که از دغدغه‌های اعضای شورا نیز هست اتخاذ نشود.

حمزه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه اکثر دیتاها غیرواقعی و کتابخانه‌ای است گفت: این مطالعات به‌هیچ‌عنوان دقیق و بر اساس اندازه‌های واقعی نیست.

وی بابیان اینکه با مطالعات کتابخانه‌ای و با شبیه‌سازی‌های غیرواقعی نتیجه‌ای عاید نمی‌شود، گفت: من تعدادی از این مطالعات را بررسی کرده‌ام و دیدم که تمام دیتاها به شکل غیرواقعی و صرفاً برای گرفتن مجوز محیط‌زیست بوده است.

سرپرست مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم جلوی کار ارگان‌های مختلف در ساحل را بگیریم گفت: اما ما وظیفه‌داریم که اگر مشکلاتی در ساحل و دریا وجود دارد بر اساس دانسته‌های خود آن را گوشزد کنیم.

مشاور شهردار بندرعباس در خصوص ساحل و دریا بابیان اینکه شهرداری تنها یکی از متولیان دریا است گفت: اگر ما تمام این مشکلات را به گردن شهرداری بیندازیم هیچ مشکلی حل نمی‌شود؛ در تمام شهرهای بندری دنیا این مشکلات وجود داشته است که با مدیریت مناسب از این مشکلات عبور کرده‌اند.

حمزه‌ای در بحث صنایع آلاینده گفت: علاوه بر کشتی‌ها، صنایع غرب بندرعباس و سیستم خنک‌کننده‌ی این صنایع، آب‌شیرین‌کن‌ها و ایجاد اسکله‌هایی که برای بارگیری آهن‌آلات و سنگ‌های معدنی وجود دارد مشکلاتی را در ساحل بندرعباس ایجاد می‌کند.

وی بابیان اینکه حریم دریا و مسائل مربوط به آن آن‌قدر بچیده است گفت: در این خصوص مسائل به‌روشنی معلوم نیست که در کدام قسمت کدام ارگان حق بهره‌برداری را دارد اما چیزی که مشخص است تمام این ارگان‌ها باید کمک کنند تا ساحلی پاکیزه داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل ما ورود پس آب‌ها و روان آب‌ها به دریا است و اگر این مشکل مرتفع شود تا حد زیادی مشکلات ما مرتفع خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه