English

کم کردن مواد شیمیایی در زندگی، ریسک ناباروری را کاهش می‌دهد

کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شیوه زندگی سالم، اندومتریوز، آلودگی‌های محیطی، مشکلات لوله‌های رحمی، چسبندگی و اعمال جراحی، عفونت‌های بدون علامت ازجمله کلامیدیا را ازجمله مهم‌ترین عوامل مؤثر در ناباروری زنان ذکر کرد.

کم کردن مواد شیمیایی در زندگی، ریسک ناباروری را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه بابیان اینکه ناباروری به عدم وقوع بارداری در طول یک سال پس از ازدواج اطلاق می‌شود گفت: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت بین 8 تا 12 درصد کل زوج‌های جهان نوعی ناباروری در طول زندگی باروری خود تجربه می‌کنند، یعنی 50 تا 80 میلیون نفر در جهان درگیر این مسئله هستند.

سهیلا خزائی به تأثیر ناباروری بر زنان و مردان در همه کشورها اشاره کرد و افزود: درواقع ناباروری اغلب اثرات ژرف در کوتاه‌مدت یا درازمدت بر افراد درگیر با این مسئله دارد و آنان را در معرض فشارهای خانوادگی و اجتماعی قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه ناباروری اولیه به‌عنوان ناتوانی زن برای باردارشدن، به‌رغم قرار گرفتن بارداری به مدت یک سال تعریف‌شده است درحالی‌که ناباروری ثانویه به ناتوانی آن دسته از زنان اشاره دارد که قبلاً بارداری داشته‌اند افزود: عمده موارد ناباروری اولیه و ثانویه از عواقب بیماری‌های مقاربتی درمان‌نشده یا عوارض پس از تولد یک بچه یا عواقب پس از سقط‌جنین غیربهداشتی و غیرقانونی است.

خزائی انجام مشاوره پزشکی و معاینات بالینی در موارد ناباروری را بسیار کمک‌کننده دانست و ضمن اشاره به علل عمومی ناباروری از سموم و آلودگی‌های محیطی به‌عنوان یکی از این موارد نام برد و افزود: حشره‌کش‌ها یا مواد افزودنی، مواد شوینده، مواد آرایشی و داروها و حتی وسایل منزل ازجمله علل ناباروری است.

وی توصیه کرد که امکان حذف مواد شیمیایی به‌طور کامل از زندگی وجود ندارد اما حداقل می‌توانیم تماس خود را با مواد شیمیایی که مضر به نظر می‌آیند را کاهش دهیم.

این کارشناس سلامت باروری تصریح کرد که بررسی‌ها حاکی از تأثیر شدید مواد سمی بر تخریب کروموزوم‌ها است که در جنین در حال تکثیر، موجب سقط‌جنین یا تولد نوزاد با نقص‌های کروموزومی می‌شود.

خزائی از عفونت‌ها به‌عنوان دیگر عامل مؤثر در ناباروری اشاره کرد و گفت: بدون علامت بودن در اغلب موارد، شیوع عفونت‌های کلامیدیا و گنوره در زنان و مردان، عفونت لگنی در 15-10 درصد از بیماران کلامیدیایی منجر به بسته شدن لوله‌ها می‌گردد.

وی در ادامه سخنان خود به علل ناباروری در مردان نیز اشاره کرد و از سن بالا، عوامل ژنتیکی یا مادرزادی، عفونت، سموم و آلودگی‌های محیطی، شیوه زندگی، سرطان و داروها به‌عنوان عوامل مؤثر نام برد.

خزائی در مورد علل ناباروری در زنان نیز افزود: مشکلات تخمک‌گذاری، افزایش سن به علت تأخیر در ازدواج و فرزند آوری، نارسایی زودرس تخمدان، سرطان‌ها و افزایش بقای بیماران، سندرم تخمدان پلی کیستیک به‌عنوان عوامل مؤثر ناباروری در زنان هستند.

او وی ریسک ناباروری در برخی از شیوه‌های زندگی مانند، استعمال دخانیات، ازدواج دیر، فرزند آوری بسیار دیر و فرزند آوری بسیار زود، بهره‌گیری نادرست از تلفن‌های همراه و برخی رژیم‌های خاص غذایی را بالا دانست.

خزایی اظهار داشت: ازآنجایی‌که بررسی نازایی روند نسبتاً طولانی دارد باید باحوصله پیگیری شود و مشارکت زوج در مشاوره‌های خانوادگی و ارائه اطلاعات صحیح در مورد آینده درمان از موارد مهم به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امروزه با پیشرفت روش‌های جدید در درمان ناباروری، حتی در مواردی که درمان مشکل به نظر می‌رسد، زوجین دارای فرزند می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه