English

در یک نشست خبری مطرح شد؛

ساختمان شهرداری بندرعباس پروانه ایمنی ندارد/بودجه ی ۸ میلیاردی به نام آتش نشانی به کام شهرداری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: وعده 8 میلیارد تومانی سازمان برنامه‌وبودجه به آتش‌نشانی بندرعباس در قالب اعتبارترمیم بافت فرسوده وارد سیستم شهرداری شده و از این مبلغ تنها 4 میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی تعلق‌گرفته است.

ساختمان شهرداری بندرعباس پروانه ایمنی ندارد/بودجه ی 8 میلیاردی به نام آتش نشانی به کام شهرداری

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، آتش‌پاد دوم «فرجام دانش» در نشست خبری پیش از ظهر امروز به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی، گفت: در یک سال گذشته تعداد حوادث با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته دو هزار و 722 حادثه بوده و در پی این حوادث یک هزار و 452 نفر نجات‌یافته‌اند.

نجات 18 نفر از مرگ حتمی

وی با اشاره به استقرار تیم امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی در ساحل بندرعباس در ایام نوروز گفت: در این ایام نیز 18 نفر توسط این تیم از غرق شدن و مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

دانش افزود: بندرعباس به‌عنوان اولین شهر ایران و پانزدهمین نقطه در دنیا در بحث بازی مقابله با بحران به ثبت رسید و در حال حاضر بندرعباس به‌عنوان نقطه‌ی پایلوت در ایران است و آمادگی لازم برای آموزش مناطق دیگر نیز در مجموعه‌ی آتش‌نشانی بندرعباس وجود دارد.

لزوم ارتقای تجهیزات ایمنی منطقه آزاد قشم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به آتش‌سوزی درگهان گفت: در این حادثه 60 مغازه در آتش سوخت و ما با عملیات سنگینی روبرو بودیم، باید توجه داشته باشید که تیم اطفای حریق از بندرعباس به قشم اعزام شد.

دانش تأکید کرد: سازمان منطقه‌ی آزاد قشم می‌بایست سطح ایمنی ساختمان‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی خود را ارتقا دهد تا در صورت وقوع حادثه منتظر بندرعباس نباشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما هر نهادی باید خود اقدام به تجهیز امکانات آتش‌نشانی خود کند و آتش‌نشانی تنها می‌تواند که هماهنگی میان آن‌ها را مدیریت کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تصریح کرد: یکی از مشکلات صنایع غرب بندرعباس این است که از خودروهای آتش‌نشانی شهری استفاده می‌کنند درصورتی‌که باید از خودروهای صنعتی استفاده کنند، در حادثه‌ای که اخیراً اتفاق افتاد خودرو آتش‌نشانی نتوانسته بود حریق را اطفا کند و اگر خودروهای فوماتیک پالایشگاه نبود آتش اطفا نمی‌شد.

آتش نشانان

درخشش آتش‌نشانان بندرعباسی در مسابقات جهانی

وی با اشاره به مسابقات جهانی آتش‌نشانان  در کره‌ی جنوبی گفت: آتش‌نشانان بندرعباسی در این مسابقات یک طلا و سه برنز کسب کردند؛ در این دوره از رقابت‌ها درمجموع 7 هزار ورزشکار شرکت کرده بودند که تیم 27 نفره‌ی ایران توانست در مقام پنجم بایستد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هزار و 819 دانش‌آموز تحت آموزش ایمنی قرارگرفته‌اند، گفت: از نیمه‌ی دوم سال با بازگشایی مدارس امیدواریم این تعداد افزایش یابد.

نظام مهندسی

ساختمان نظام مهندسی پایان‌کار ندارد

دانش در خصوص نظارت بر ساختمان‌های نوساز گفت: در حال حاضر هیچ ساختمانی بدون تائید کارشناسی آتش‌نشانی نمی‌تواند پایان کار دریافت کند و با پیگیری این روند در آینده شاهد حوادث کمتری خواهیم بود.

وی در جواب به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ساختمان شهرداری بندرعباس دارای پروانه ایمنی است یا خیر، گفت: ساختمان شهرداری بندرعباس پروانه‌ی ایمنی ندارد و گرچه شاید دوستان از ما دلگیر شوند اما بارها نسبت به ناایمن بودن این ساختمان تذکرهای لازم داده‌شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ادامه داد: نباید تنها به ساختمان شهرداری ایراد گرفت درحالی‌که ساختمان جدید نظام‌مهندسی که خود از متولیان اصلی امر ایمنی ساختمان‌هاست پایان کار ندارد.

دانش با اشاره به جلسه‌ای با سازمان نظام‌مهندسی تصریح کرد: در جلسه‌ای که موارد ایمنی لازم برای دادن پایان کار به ساختمان‌ها موردبررسی قرار گرفت برخی از نمایندگان نظام‌مهندسی با موارد ایمنی مخالف و خواستار بومی‌سازی این آیتم‌ها بودند چراکه منفعتشان در شغل دوم (ساخت‌وساز) به خطر می‌افتاد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر دستورالعمل‌های نظام‌مهندسی به‌طور کامل اجرا می‌شد هیچ‌یک از ساختمان‌های کنونی نباید در شهر ساخته می‌شد.

فرجام دانش

اجرای کامل دستورالعمل ایمنی در گرو همکاری تمامی ارگان‌ها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه دستورالعمل ایمنی در حال حاضر در خصوص بیش از 70 درصد ساختمان‌ها اعمال می‌شود، گفت: برای اجرای کامل دستورالعمل ایمنی تمامی ارگان‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند برای مثال برای ارتقای ایمنی لازم است که تمام انشعابات برق به شکل زمینی تغییر یابد اما اداره‌ی برق عنوان می‌کند که بودجه‌ی لازم برای اجرای این کار را در اختیار ندارد و اگر شهرداری بندرعباس این بودجه را دارد به ما بدهد!

دانش خاطرنشان کرد: ما وظیفه خود را انجام داده و دستورالعمل را تنظیم و ارائه کرده‌ایم ازاینجا به بعد برای اجرای باید نهادهای ذی‌ربط اقدام و دستگاه قضایی نیز به‌عنوان نهاد ناظر بر مجریان نظارت کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در خصوص ساختمان‌های غیراستاندارد به‌خصوص در بخش تجاری دادستانی برخوردی نکرده و می‌گوید برخورد جدی با این موضوع مشکلات اجتماعی و اعتراضات مردمی را به دنبال خواهد داشت.

دولت برای تأمین تجهیزات آتش‌نشانی‌ها ورود کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه امسال هزار و 51 مورد ایمنی در اصناف صادرشده است، بیان کرد: بودجه تعیین‌شده یک‌ساله سازمان آتش‌نشانی 4.5 میلیارد تومان است که در 6 ماهه ابتدای سال 70 درصد آن را محقق کرده‌ایم و 90 درصد هزینه‌های تعیین‌شده صورت گرفته‌اند.

دانش بابیان اینکه آتش‌نشانی بندرعباس تلاش کرده با امکانات محدودی که دارد از آتش‌نشانی‌های مطرح کشور باشد، ابراز کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی کنونی تأثیر بسیاری در کار ما داشته به‌گونه‌ای که قیمت خودرو بالابری که 3.5 میلیارد تومان بود به 9 میلیارد تومان رسیده و این موضوع برای سازمانی مثل آتش‌نشانی که بیشتر تجهیزاتش وارداتی است و در کشور تولید نمی‌شود بسیار شرایط سختی را ایجاد کرده.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برای تأمین تجهیزات آتش‌نشانی‌ها ورود کند، اضافه کرد: آتش‌نشانی بندرعباس، مرکز آموزش غواصی و بازی مقابله با بحران جهت آموزش ایمنی به خردسالان در کشور است و در این خصوص توانایی آموزش و صدور گواهینامه‌ بین‌المللی را دارد.

آتش‌نشانی نباید به فکر کسب درآمد باشد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بابیان اینکه آتش‌نشانی بندرعباس اولین مرکزی است که دستورالعمل ایمنی مصوب شورای شهر و شهرداری را داراست، اظهار کرد: درآمد سازمان آتش‌نشانی درزمینه‌ی صدور پروانه‌های ساختمانی است که به ساخت‌وسازهای شهری وابسته است.

دانش تأکید کرد: ازنظر من آتش‌نشانی به تنها چیزی که نباید فکر کند کسب درآمد است؛ آتش‌نشانی باید تمام تمرکزش را معطوف اصلی‌ترین کارش یعنی امداد و نجات باشد، بی‌هیچ گونه دغدغه‌ی مالی و این شیوه‌ی کسب درآمد ازنظر من کاملاً اشتباه است.

وی گفت: وعده 8 میلیارد تومانی سازمان برنامه‌وبودجه به آتش‌نشانی بندرعباس در قالب اعتبارترمیم بافت فرسوده وارد سیستم شهرداری شده و از این مبلغ تنها 4 میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی تعلق‌گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تصریح کرد: این 4 میلیارد تومان برای خرید خودروهای بالابر 25 متری هزینه شده و باقی مبلغ 8 میلیارد تومان را هم باید کسانی پاسخ‌گو باشند که دریافت کرده‌اند.

نشست خبری

برای خرید شیرهای آتش‌نشانی جدید بودجه نداریم

دانش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در سال جاری 75 شیر آتش‌نشانی را در سطح شهر بندرعباس تعمیر و احیا کرده‌ایم گفت: در حال حاضر 100 شیر آتش‌نشانی در بندرعباس وجود دارد این در حالی است که این شهر حداقل به 200 شیر آتش‌نشانی نیاز دارد.

 وی گفت: باوجود تعامل خوبی که اداره‌ی آب و فاضلاب با ما داشته اما متأسفانه شیری برای نصب و تعویض نداریم و این موضوع به شهرداری منتقل‌شده تا ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است که: قیمت تمام‌شده هر شیر در حدود 6 میلیون تومان است.

بهره‌برداری از زمین بین‌المللی پینت بال در ایستگاه شماره دو

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از بهره‌برداری از دو ایستگاه شماره 3 و 6 که به‌تازگی به سبک جدیدی بازسازی‌شده‌اند در روز هفتم مهرماه و مصادف با روز آتش‌نشانی و ایمنی خبر داد و گفت: ایستگاه 6 ما به علت جانمایی در حریم 60 متری دریا اجازه ساخت‌وساز نداشته و با کمک آقای اسفند نیا که از خیرین هرمزگان هستند در قالب کانکس آن را ارتقا داده و بازسازی کردیم.

دانش در پایان با اشاره به اینکه احداث ایستگاه آتش‌نشانی در محله چاهستانی‌ها، سه‌راه برق و سه‌راه تازیان از برنامه‌های آینده ماست، ابراز کرد: همچنین یک زمین بین‌المللی پینت بال در ایستگاه شماره 2 ما طراحی و ساخته‌شده که در روز آتش‌نشانی و ایمنی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه