English

زیرساخت های فرهنگی هرمزگان نیازمند توسعه بیشتر است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور در استان هرمزگان از اماکن و مجتمع های فرهنگی هنری بازدید کرد و گفت: زیر ساخت های فرهنگی هرمزگان نیازمند توسعه بیشتر است.

زیرساخت های فرهنگی هرمزگان نیازمند توسعه بیشتر است

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سید «محمد موالی زاده» ضمن تأکید بر رشد اقتصادی، تجاری و اجتماعی هرمزگان طی دهه های اخیر عنوان کرد: زیرساخت های فرهنگی و هنری هرمزگان باید متوازن و همسو با سایر بخش ها توسعه یابد و لازم است در این خصوص کارهای مطالعاتی دقیقی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: هرمزگان دارای گستردگی بسیار، مناطق روستایی فراوان و تنوع قومی و نژادی زیاد است و همین امر خدمات رسانی فرهنگی را بسیار مشکل می کند و لازم است یک آمایش فرهنگی دقیق و علمی در این حوزه صورت گیرد.

گفتنی است: موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی در سفر یک روزه به بندرعباس در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان که با حضور حضرت آیت الله نعیم آبادی ، ائمه جمعه و جماعت و فرمانداران سراسر استان برگزار شد شرکت کردند و در خصوص اولویت های فرهنگی و اجتماعی کشور و استان به بحث و 

موالی زاده در نشست شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان به تعریف فرهنگ عمومی و رابطه آن با فرهنگ پرداخت و عنوان کرد: رابطه بین فرهنگ عمومی و فرهنگ، رابطه عموم و خصوص مطلق است؛ به این معنا که هر موضوعی که در حوزه فرهنگ عمومی است فرهنگی است اما هر موضوعی که فرهنگی است الزاماً در حوزه فرهنگ عمومی نیست.

وی با بیان اینکه به عبارتی فرهنگ عمومی، شناسنامه مردم یک جامعه محسوب می شود و رفتارهای قابل پیش بینی در یک جامعه را نشان می دهد، افزود: مختصات فکری و رفتاری یک جامعه در قلمرو فرهنگ عمومی تعریف می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: عشق و ارادت مردم نسبت به اهل بیت(ع) و راهپیمایی اربعین که از چند سال پیش شکل گرفته یکی از مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی در کشور است.

وی همچنین از نوروز، انتخابات و عزاداری ها به عنوان دیگر مولفه های قدرتمند فرهنگ عمومی نام برد و بیان کرد: اینکه ایرانیان مردمانی آزاده هستند و زیر بار حرف زور نمی‌روند، نکته مهمی است یعنی در شرایط کنونی که دشمن چنگ و دندان نشان می‌دهد می‌بینید که ملت ایران محکم و استوار و یکپارچه در مقابل دشمن ایستاده‌اند و زیر بار حرف زور نمی‌روند و این نیز جزو مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی محسوب می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در چندین جلسه این شورا به موضوع آسیب شناسی پرداخته که ماحصل آن تعریف چهارچوب ها و اتخاذ تصمیمات در سرفصل های مختلف شد، اذعان کرد: رویکرد ما نسبت به موضوعات، عملیاتی، اجرایی، میدانی و کاربردی است و معتقدیم که خروجی نشست ها باید به صورت ملموس مشخص شود.

وی افزود: تصمیم گرفته ایم که از برگزاری همایش های پرهزینه و کم اثر و انجام پژوهش های صرف نظری و غیرکاربردی پرهیز کنیم.

موالی زاده در تشریح سرفصل های کاری شورای فرهنگ عمومی، گفت: در رابطه با سرفصل«گفتان سازی اقتصاد مقاومتی»، سه برنامه ترویج فرهنگ کار در کشور و کار جمعی، اصلاح الگوی مصرف و نهادینه سازی فرهنگ سخت کوشی تعریف شده است.

وی تصریح کرد: امروز پی برده ایم که در بسیاری از زمینه‌ها مصرفمان مدیریت شده نیست و به عنوان مثال میزان دورریز مواد غذایی ما به اندازه یارانه‌ای است که در کشور پرداخت می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از فرش دستباف و قنات در کشور و دریانوردی در هرمزگان به عنوان فرهنگ سخت کوشی نام برد و اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا این فرهنگ احیا و نهادینه شود.

وی، مصرف بهینه آب و برق، افزایش مصرف کالای ایرانی، سرمایه اجتماعی(فرهنگ گفتگو و مفاهمه و پرهیز از قضاوت درباره دیگران) را از دیگر سرفصل ها ذکر و بیان کرد: وقتی نسبت به هم قضاوت می‌کنیم بر مبنای منطق ریاضی کلاسیک قضاوت می‌کنیم یا خوب یا بد یا سیاه یا سفید و غیره در حالی که این منطق درستی نیست و در ریاضی منطق دیگری به نام منطق ریاضی قاضی یعنی بین صفر تا یک بی نهایت گزینه وجود دارد.

موالی‌زاده افزود: ذهن ما در برخی مواقع تعمیم‌گراست، گاهی به جای اینکه فیلم بگیریم، عکس می‌گیریم و یک رفتار می‌شود مبنای قضاوت ما به عنوان مثال وقتی به شهری می‌رویم فردی با ما برخورد خوبی نمی‌کند و ما آن رفتار را به کل اهالی شهر تعمیم می‌دهیم.

وی، از اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، دین و فرهنگ، روح ملی و شخصیت میهنی،، خردورزی و استقلال گرایی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت‌های آنان، مصرف فرهنگی، محیط زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی را به عنوان دیگر سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی نام برد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه این شورا، مجلس و پارلمان فرهنگی هر استان و هر شهرستان است، گفت: ۱۰ هزار نفر در شورای فرهنگ عمومی کشور عضویت دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه