English

ادبیات مستقل در جنگ با کاستی های فرهنگی

اهالی ادبیات میناب با راه‌اندازی یک انجمن شعر مستقل از اداره‌ی ارشاد این شهرستان کاستی‌ها را به شیوه‌ی خود جبران نموده‌اند. در گفتگوی پیش رو بیشتر با فعالیت‌های این انجمن آشنا می‌شویم.

ادبیات مستقل در جنگ با کاستی های فرهنگی

جهانگیر سایانی|خبرگزاری موج هرمزگان، شهرستان میناب پس از بندرعباس بزرگ‌ترین شهرستان استان هرمزگان است. این شهرستان از قدمت تاریخی 100 هزارساله برخوردار است و بر اساس برخی اسناد تاریخی و سفرنامه‌ها قدمت این شهرستان را می‌توان تا 2500 سال تخمین زد. همان‌گونه که می‌دانیم فرهنگ و هنر ارتباط مستقیمی با تمدن و شکل‌گیری جوامع بشری دارد ازاین‌رو بی‌راه نیست که بگوییم قدمت این شهرستان نشان از فرهنگ کهن این سرزمین دارد.

 خبرگزاری موج هرمزگان قصد دارد بر اساس رسالت خود به کاستی‌های موجود در حوزه فرهنگ و اهمال دستگاه‌های متولی این امر بپردازد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عنوان اصلی‌ترین دستگاه دولتی متولی فرهنگ و هنر می‌شناسیم.  در اینجا در ازای پرداختن به گلایه‌ها، عملکردها و کاستی‌هایی که وجود دارد؛ قصد داریم از زاویه‌ی دیگری به این موضوع بپردازیم. بی‌توجهی و کمبودهایی که در عرصه‌ی فرهنگ و هنر وجود دارد باعث شده تا اهالی فرهنگ و هنر در هرمزگان شرایط موجود را به شیوه‌ی خود تغییر دهند.

اهالی ادبیات در میناب نیز با راه‌اندازی یک انجمن شعر مستقل از اداره‌ی ارشاد این شهرستان کاستی‌ها را به شیوه‌ی خود جبران نموده‌اند. این انجمن از اول اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده و به دلیل تولدش در اردیبهشت‌ماه و در روز سعدی نام اردیبهشت را بر خود گرفته است.

«یدالله شهرجو» در کنار گروهی از شاعران مینابی این انجمن را اداره می‌کند. شهرجو در 20 آبان ماه 1353 در شهرستان میناب دیده به جهان گشود. وی فعالیت ادبی خود را به شکل جدی از سال 1369 آغاز کرد. این شاعر مینابی دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و در حال حاضر به‌عنوان مدرس در دانشگاه‌های مختلف به تدریس مشغول است.

از شهرجو تاکنون 6 مجموعه‌ی شعر بانام‌های «یک صندلی مقابل دریا»، «جزیره در حاشیه متن»، «شکل وارونه‌ی دریا در چشم»، «چشمانت لابه‌لای سطرهاست»، «قاصدک نام کوچک باد است» و «روایت پنهان در نخاع» به چاپ رسیده است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های انجمن شعر اردیبهشت میناب گفتگویی را با موسس این انجمن ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

یدالله شهرجو

«یدالله شهرجو»، مؤسس انجمن شعر اردیبهشت میناب در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان اظهار داشت: با توجه به احساس نیاز به یک انجمن که به شکل جدی و اصولی به شعر بپردازد با جمعی از شاعران مینابی انجمن شعر اردیبهشت میناب را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: این انجمن در اول اردیبهشت‌ماه (روز سعدی) سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر جلسات هفتگی خود را با میانگین 20 نفر برگزاری می‌کند.

این شاعر مینابی با اشاره به برنامه‌هایی که این انجمن تاکنون برگزار کرده است، گفت: تمام برنامه‌های برگزارشده توسط این انجمن به شکل مستقل و بدون کمک مالی از ارگان‌های متولی انجام‌شده است.

برگزاری 6 برنامه فرهنگی از ابتدای سال

مؤسس انجمن اردیبهشت میناب گفت: از ابتدای سال جاری با دعوت از صاحب‌نظران و فعالان حوزه‌ی ادبیات، فعالیت انجمن اردیبهشت شکل منسجم‌تری به خود گرفته که امیدواریم این روند مثبت همچنان ادامه داشته باشد.

شهرجو در ادامه به شرح برنامه‌های برگزارشده توسط انجمن اردیبهشت پرداخت و گفت: در سوم خردادماه سال جاری در برنامه‌ای با عنوان «عطر یاسمین در لوار» به معرفی و نقد مجموعه داستان «جای خالی مار» اثر «احسان نصرتی» پرداختیم.

وی افزود: در گام دوم دردهم خردادماه 97 با دعوت از استاد «علی‌رضایی»، دکتر «اسدالله نوروزی» و با همکاری دانشجویان مرکز علمی کاربردی میناب در برنامه‌ای با عنوان «گفتمان ادبیات در هرمزگان» به شکل تخصصی به بحث «گویش‌ها و اهمیت حفظ آن‌ها» (دکتر نوروزی)، «وزن در گویش مینابی»(استاد رضایی) و «تبارشناسی ادبیات امروز در هرمزگان»(شهرجو) پرداخته شد.

نکوداشت فرح

این شاعر مینابی با اشاره به برگزاری نکوداشت «مسعود فرح» در میناب بیان داشت: دردهم تیرماه سال جاری باهمت اعضای انجمن اردیبهشت و با حضور «علی آموخته نژاد» مراسم نکوداشت مسعود فرح، از شاعران برجسته استان هرمزگان در سالن کتابخانه آل محمد (ص) میناب برگزار شد که با حضور شاعران و علاقمندان ادبیات از سه شهرستان میناب، بندرعباس و سیریک همراه بود.

شب شعر

شهرجو ادامه داد: برگزاری شب‌شعری با عنوان «یاسمن در لوار» و برگزاری جلسه‌ی نقد بررسی مجموعه شعر «گزارش روزانه خورشید» اثر «صدیقه سالاری» با حضور شاعر این مجموعه از دیگر فعالیت‌های انجمن اردیبهشت در سال جاری است.

موسا بندری

مؤسس انجمن اردیبهشت گفت: «موسی بندری» شاعر نام آشنای اهل بندرعبا مهمان آخرین برنامه‌ی این انجمن در شهریورماه جاری بود که بندری ضمن شعرخوانی به بررسی تحول زبان در شعر امروز ایران پرداخت.

تامین مالی برنامه‌ها توسط اعضای انجمن

این شاعر مینابی در پایان و در پاسخ به سؤال خبرنگار موج در خصوص تأمین هزینه‌ی این برنامه‌ها گفت: ما برای برگزاری این برنامه‌ها از هیچ ارگان دولتی کمک مالی دریافت نکرده‌ایم و هرکدام از اعضای انجمن اردیبهشت بر اساس توانایی مالی خود بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند.

به گزارش موج، انجمن اردیبهشت میناب جلسات هفتگی خود را روزهای یکشنبه رأس ساعت 17در محل کتابخانه «آل محمد (ص)» شهر میناب برگزار می‌کند.

حضور در جلسات این انجمن برای عموم علاقه‌مندان بدون محدودیت و آزاد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه