English

حدود ۳۳ هزار و ۶۹۰ مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب در دست ساخت است/ ۴۵۲ هزار و ۱۱۰ اشتراک آب در گیلان داریم

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: شهروندان گرامی در هر نقطه از استان با شماره تلفن "122" مشکلات خود در حوزه آب و فاضلاب را به راحتی گزارش کنند.

حدود 33 هزار و 690 مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب در دست ساخت است/ 452 هزار و 110 اشتراک آب در گیلان داریم

 به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، سید محسن حسینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان  گفت و گویی به بررسی رشد شاخص‌ها در این حوزه پرداخت که در ادامه می خوانید.

در ابتدا لطفا معرفی اجمالی از خودتان داشته باشید.

متولد سال 1349 در روستای سالکده از توابع بخش کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی عمران آب و فاضلاب و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی هستم.از سال 1373 در واحد فنی ومهندسی شرکت آب و فاضلاب مشغول به کار شدم.

پیش از تصدی مدیرعامل آب وفاضلاب استان، مشغول چه فعالیتی بودید؟

شروع فعالیتم از واحد فنی و مهندسی بود، سپس به مدت 5 سال مسئول آب و فاضلاب آستانه بودم، بعد از آن هم 5 سال مجری طرح فاضلاب‌های بانک جهانی رشت بودم. حدود 3 سال و نیم سال نیز معاون خدمات مشترکین بودم، همچنین سابقه معاونت برنامه ریزی و مدیریت آب و فاضلاب شهرستان رشت را دارم. از سال 1395 نیز به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان مشغول خدمت شدم.

زمانی که به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان منصوب شدید، دغدغه شما برای ارتقای خدمت به مردم چه بود؟

رضایت مردم در خدمات، شاخص عملکرد ماست. از ابتدا سعی کردم ارتباط شرکت آب و فاضلاب شهری با مردم را بهبود ببخشم تا مردم بتوانند به ما دسترسی راحت تری داشته باشند چون این خدمات بازگوی عملکرد ما خواهد بود.

در بخش تأمین آب، جمع آوری و تصفیه فاضلاب هدف گذاری‌هایی انجام شده و ما در این سه مسیر اقدامات را به پیش می‌بریم.

آب و فاضلاب شهری در استان چه پروژه‌هایی را تعریف کرده و وضعیت این پروژه‌ها اکنون چگونه است؟

‌در سال گذشته در دوبخش اقداماتی را ارائه دادیم که شامل حفر سه حلقه چاه، تجهیز 6 حلقه چاه، ایجاد 14 کیلومتر خط انتقال،  45 کیلومتر توسعه شبکه آب، 28 کیلومتر اصلاح شبکه آب، در حال حاضر مخازن در حال‌ساخت ما 44 هزار و 500 مترمکعب است که بزودی وارد مدار بهره برداری می‌شود. هزار مترمکعب مخزن هم در سال گذشته وارد مدار بهره برداری شد.  حدود 33 هزار و 690 مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب در دست ساخت است، بازسازی تصفیه خانه رشت را در دستورکار داریم. 4 باب تلمبه خانه در حال ساخت داریم که تلمبه خانه فاضلاب منطقه شرقی رشت در هفته دولت توسط وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید و همچنین حدود 25 کیلومتر هم شبکه جمع آوری فاضلاب ایجاد شده است.

امسال نیز حفر یک حلقه چاه، تجهیز دو حلقه چاه، ایجاد 22 کیلومتر خط انتقال، 12 کیلومتر اصلاح شبکه‌های آب، در هفته دولت سالجاری دو پروژه فاضلاب و 19 پروژه  آب را افتتاح کردیم که مجموع اعتبار هزینه پروژه‌های فاضلاب و پروژه‌های آب 416 میلیارد ریال بوده است.

مرکز 122 بصورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز نموده بود که با حضور وزیر نیرو در هفته دولت بصورت رسمی افتتاح شد و به منظور تأمین فشار آب مناسب شهروندان نیز طرح‌هایی در حال اجراست که امیدواریم طی سال آینده رینگ رشت تکمیل و مشکل افت فشار آب به حداقل ممکن برسد.

باتوجه به اهمیت بکار گیری روش B.O.T و جدید بودن این روش در احداث تصفیه خانه های آب در سطح کشور، پروژه احداث مدول دوم و بهینه سازی مدول اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با اعتباری بالغ بر 168 میلیارد تومان برای اولین بار در کشور اجرا می گردد.

ظرفیت کنونی تصفیه خانه به میزان 3 مترمکعب در ثانیه است که پس از وارد مدار نمودن مدول دوم و ارتقاء مدول اول، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت 6 مترمکعب در ثانیه وارد مدار بهره برداری خواهد شد که 4 سال ساخت پروژه و 20 سال بهره برداری از آن توسط سرمایه گذار می باشد که احداث مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روش سرمایه گذاری BOT، 60درصد پیشرفت دارد.

با بهره برداری از پروژه‌های در دست اجرا شاخص‌های ما چه تغییری می‌کنند؟ 

در شرکت آب و فاضلاب در بخش آب شاخص بهره مندی ما 99.92 درصد است. طبق هدف گذاری انجام شده تا 1400 شاخص بهره مندی ما 99.98 درصد می‌رسد. در این مدت تلاش می کنیم 117 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم و شاهد ارتقای خدمات خواهیم بود.

تعداد مشترکین شرکت آب و فاضلاب گیلان چه میزان است؟

452 هزار و 110 اشتراک آب در گیلان داریم، با توجه به اینکه به مجموعه‌های آپارتمانی یک کنتور آب می‌دهیم و چند مشترک از آن بهره مند می‌شوند در همین راستا 647 هزار و 897 مشترک آب داریم. 419 هزار و 966 مشترک در بخش فاضلاب از خدمات شرکت استفاده می‌کنند.

در حوزه‌های زیرساختی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

یکی از موضوعات مدنظر ما همواره پدافند غیرعامل است تا اینکه بتوانیم در زمان بحران مدیریت کنیم. به عنوان مثال در بخش تامین آب رشت یک خط انتقال داریم که از نگرانی های ماست ولی با بهره برداری مخزن 3 هزار مترمکعبی لاکان خط انتقال دیگر هم برای شهر رشت در نظر می‌گیریم تا در مواقع ضروری جایگزین کنیم.

در بخش تصفیه خانه‌ها قبلا فقط یک تصفیه خانه متمرکز داشتیم اما الان بنا داریم از تصفیه خانه‌های محلی هم استفاده کنیم در همین راستا تصفیه خانه مسکن مهر رشت در حال ساخت است که پیشرفت خوبی دارد. تصفیه خانه سوم هم در کوی امام رضا ساخته می‌شود.

با استقرار تصفیه خانه‌ها در محل‌های مختلف سعی می کنیم در راستای پدافند غیرعامل حرکت کنیم.

میزان کیفیت آبی که در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟در راستای افزایش کیفیت چه اقداماتی را ترتیب داده‌اید؟

آب در استان گیلان به صورت محلی تهیه می‌شود، یعنی هر شهری عمدتا منابع تامین آب خاص خود را دارد، اما در کل استان گیلان برابر استاندارد‌های ملی آب را به مردم تحویل می‌دهیم و لی بعضی از شاخص‌ها در مناطق، متفاوت است. ولی همواره تمام تلاش ما مبتنی بر ارتقای کیفیت آب است.

در حال حاضر بزرگترین منبع ما تصفیه خانه بزرگ آب گیلان است که در سنگر قرار دارد و 3 مترمکعب در ثانیه آب تولید می‌کند، آب 10 شهر گیلان را تامین می‌کند. به زودی 3 مترمکعب دیگر هم به ظرفیت آن افزایش می‌یابد و تعداد شهرهای برخوردار هم افزایش خواهد یافت.آبرسانی به 5 شهر شهرستان رودبار از محل سد دیورش را در دست اجرا داریم.

در کل گیلان وزارت نیرو طرح‌های آبرسانی را در قالب دو شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری پیگیری می کند.

ارزیابی شما از میزان بهره مندی از شاخصهای آب و فاضلاب شهری در ابتدای دولت در مقایسه با اکنون چیست؟

شاخص های ما در دولت تدبیر و امید افزایش یافته، بطور مثال شاخص بهره مندی ما اکنون نسبت به سال 92، 4.4 درصد افزایش یافته است. همچنین 21 حلقه چاه را افتتاح کردیم و 230 کیلومتر به طول شبکه توزیع ما افزوده شد. 39 کیلومتر خطوط انتقال کار شده، 12 باب مخزن هم در ابعاد مختلف وارد مدار بهره برداری شده، یکی از مهترین کارها طی این مدت آغاز فاز دوم بزرگترین تصفیه خانه گیلان بوده است.

پروژه های بانک جهانی در سال 1385 در دو بخش آب و فاضلاب در دو شهر رشت و انزلی آغاز شد، حدود سال 89 با توجه به اعمال تحریم‌ها نتوانستیم بخشی از اعتبارات را دریافت کنیم.

کارهای خوبی در استان انجام گرفت. اما بخشی ناتمام ماند که در سالهای بعد تکمیل شد. به طور مثال در شهر رشت 175 کیلومتر لوله گذاری بخش فاضلاب انجام گرفت و 675 کیلومتر لوله گذاری هم در بخش آب انجام گرفت، در انزلی هم 125 کیلومتر شبکه جهانی فاضلاب کار شد و 212 کیلومتر هم توسعه شبکه آب انجام گرفت.

با استفاده از همین اعتبارات تصفیه خانه غازیان را آغاز کردیم که پیشرفت 85 درصدی دارد.110 هزار مترمکعب مخزن در شهر رشت ساخته شد.

یکی از بخشنامه‌های استاندار محترم گیلان بهره گیری از ظرفیت بانوان و جوانان بوده است، شما در مجموعه آب و فاضلاب شهری تاکنون در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

این مجموعه یک شرکت جوان است زیرا رسما فعالیت خود را از سال 1371 آغاز کرده است. خوشبختانه جوانان متخصصی در شرکت آب و فاضلاب با مدارک بالا در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند. 51 نفر از جوانان و 26 نفر از بانوان شرکت در پست های مدیریتی مشغول به کار هستند. در راستای اجرای این بخشنامه دو نفر از بانوان و 3 نفر از جوانان شرکت عهده دار مسئولیت شدند.

با توجه به اینکه شرکت آب وفاضلاب شهری و مجموعه شرکتهای خدمات رسان حفاری هایی را در سطح معابر انجام می‌دهند شما چه اقداماتی را در راستای تسریع در بازگشت به حالت اولیه پس از حفاری‌ها انجام می‌دهید؟

شرکت آب و فاضلاب ارتباط کاری بسیار نزدیک با شهرداری ها در استان دارد، یکی از کارهای این شرکت کاهش زمان رفع حادثه است که توانستیم با راه اندازی مرکز ارتباطات مردمی به شماره "122" شهروندان در هر نقطه استان راحت تر مشکلات خود را گزارش کنند و در این روش زمان اعلام و بازسازی حادثه کوتاه تر شده است. از شهریور ماه سال گذشته تعدادی از خدمات خود را نظیر خرید انشعاب از طریق همین مجموعه ارائه دادیم.

یکی از اقدامات مثبت در حال شکل گیری، تکمیل زیرساختها به وسیله تکنولوژی‌های روز است، در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید؟

با توجه به حساسیت خدمات در آب و فاضلاب نیازمند استفاده از تکنولوژی های روز هستیم تا بتوانیم آمار و گزارش لحظه‌ای از میزان تولید و انتقال آب به مخازن داشته باشیم. در این راستا به عنوان یکی از شرکت های پیشگام توانستیم بخشی از شبکه‌های خود را در قالب تله متری و اسکادا داشته باشیم و نظارت لحظه‌ای را در مناطق مختلف نسبت به شبکه توزیع داریم.

چقدر با فضای مجازی در ارتباط هستید؟

علاقه بسیار زیادی به استفاده از تکنولوژی‌های نوین دارم، فضای مجازی را هم همیشه رصد می‌کنم.

چقدر با رسانه ها تعامل دارید؟

شرکت آب و فاضلاب گیلان همواره خود را موظف می داند که پاسخگوی مردم و رسانه‌ها باشد. لذا ارتباط خوبی با مجموعه رسانه‌های استان داریم.

 چه واکنشی در مقابل انتقادات دارید؟

خدمات همیشه محدود نیست این خدمات باید روز به روز رشد کند، همیشه انتظار داریم که از کار ما انتقاد شود و امیدواریم مجموع این انتقادات باعث شود که خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. فلسفه راه اندازی سامانه 122 این است که بتوانیم مجموع انتقادات ر ا به صورت سیستمی مدیریت و بررسی کنیم.

و کلام آخر....

به مردم این اطمینان را می‌دهیم که فرزندان شان در مجموعه آب و فاضلاب گیلان، تلاش شبانه روزی دارند تا حداکثر خدمات را با بهترین کیفیت به مردم ارائه دهند. در سالهای گذشته روز به روز این خدمات افزایش یافته، از آنجایی که کیفیت و خدمات محدود نیست و روز به روز باید این خدمات ارتقا یابد از تمام توان استفاده می‌کنیم تا بتوانیم خدمات مطلوب را به مردم ارائه دهیم. چناچه گاهی خللی در ارائه خدمات بوجود می‌آید صمیمانه از مردم استان عذر خواهی می‌کنم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه