English

فرماندار شهرستان املش گفت:

تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار املش از نعمت برق برخوردار هستند/افتتاح ۱۱۲ پروژه عمرانی در هفته دولت سال جاری

فرماندار شهرستان املش گفت: با جدیت پیگیر خدمت رسانی به مناطق ییلاقی شهرستان املش در حوزه‌های گازرسانی، آب‌رسانی و آسفالت روستایی هستیم.

تمامی روستاهای بالای 20 خانوار املش از نعمت برق برخوردار هستند/افتتاح 112 پروژه عمرانی در هفته دولت سال جاری

اَملَش شهری است در استان گیلان و در شمال ایران. شهرستان املش با مساحت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان رشت و در ۱۶ کیلومتری شهرستان‌های رودسر و لنگرود قرار دارد.

جمعیت آن بالغ بر ۷۰ هزار نفر و شامل دو بخش (مرکزی و رانکوه) و دو شهر (شهر املش و رانکوه ) و ۵ دهستان و ۱۴۶ روستا می باشد.

در همین راستا یونس محمودی فرماندار املش، در گفتگویی روند خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان را تشریح کرد.

ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید.

متولد سال 1346 و دارای تحصیلات فوق لیسانس فقه و حقوق می‌باشم. در دوران فعالیت در وزارت کشور به عنوان کارشناس امور انتخابات و شوراهای استانداری، بخشدار خمام و رودبنه و همچنین بخش مرکزی رشت، معاون فرمانداری شفت، فرماندار شهرستان شفت خدمت نموده و  از سال 1395 نیز به عنوان فرماندار شهرستان املش در حال انجام وظایف نسبت به مردم شریف این منطقه هستم.

زمانی که به عنوان فرماندار املش منصوب شدید، چه دغدغه‌ای برای بهبود وضعیت خدمت به مردم این شهرستان داشتید؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مطالبات مردم املش شناسایی استعدادهای بالقوه و بهره برداری از توانمندی‌های شهرستان در حوزه‌های گردشگری و بوم‌گردی است. همچنین هدف ما رفع محرومیت زدایی از مردم این شهرستان است.

توانستیم برترین استعدادها را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، اقتصادی، کشاورزی و گردشگری را شناسایی و سپس راهبردهای اجرایی را برای مردم این شهرستان تهیه کنیم.

با تعامل استانداری و مدیران دستگاه‌هایی اجرایی توانستیم در رفع این موانع گام‌های استواری برداریم تا شاخص های توسعه مدارانه را به میانگین شاخص‌های استان یا ملی ارتقا دهیم.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شاخص‌های آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و راه روستایی در چه وضعیتی قرار داشت و اکنون چگونه است؟

شاخص‌های توسعه گاز زیر 60 درصد بود که الان برخورداری شهرستان ما حدود 84 درصد است؛ در حوزه برق تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت برق برخوردار هستند؛ در حوزه آب شرب حدود 41.5 درصد شاخص برخورداری داریم؛ در حوزه عمران روستایی از جمله آسفالت، شاخص متوسط برخورداری شهرستان 47.5 درصد است که نسبت به شاخص ملی چند درصد عقب هستیم. امیدواریم با اجرای آسفالت راه روستایی این شاخص‌ها سیر تصاعدی پیدا ‌کند و شاهد تحول اجتماعی در سطح افکار عمومی باشیم.

در راستای حمایت از واحدهای تولیدی در شهرستان املش چه اقداماتی انجام شده است؟

در دولت تدبیر و امید توانستیم با تصمیم‌های متخذه توسط مسئولان کشوری و استانی کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری را به صورت ماهانه به منظور تبیین، احصاء و جمع بندی سیاست‌های دولت و رویکردهای شهرستانی و استانی را در دستور کار قرار دهیم.

 با تشکیل کمیسیون کارا در شهرستان توانستیم تا این ساعت 306 طرح اشتغال زایی خرد و کلان را با درخواست متقاصیان در دبیرخانه کمیسیون کارا به ثبت و تصویب برسانیم که مجموعا شامل طرح‌های فراگیر و روستایی بوده است.

6 طرح فراگیر با اعتبار 2 میلیارد و 80 میلیون تومان در کمیسیون کارا شهرستان املش تصویب شد و به مبادی ذیربط اعلام شد؛ همچنین 300 طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری داشتیم که حدود 498 نفر توانستند از تسهیلات بانکی در این حوزه برخوردار شوند، که در این بخش 18 میلیارد و 493 میلیون تومان از سوی بانک‌های استان و شهرستان در قالب تسهیلات اشتغال زایی و رونق اقتصادی صورت گرفته است.

با این تسهیلات برای 525 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که بالتبع رقم بیشتر از این هم اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

با توجه به محدودیت اعتبارات بخش دولتی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مورد تأکید است؛ به عنوان فرماندار املش چقدر توانستید با سرمایه گذاران تعامل برقرار کنید تا بتوانید ازاین طریق وضعیت پیشرفت پروژه‌ها را بهبود بخشید؟

یکی از وظایف ذاتی ما فرمانداران و خدمتگزاران مردم در این شهرستان، شناسایی ظرفیت‌های موجود است؛ در شهرستان املش که قدمتی 3500 ساله دارد و از اهمیت تاریخی و باستانی برخوردار است شاهد دو قطب مهم کشاورزی و گردشگری در این شهرستان هستیم. در حوزه‌های کشاورزی و فرآوری چای، شهرستان املش شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی بودیم و در مذاکراتی که داشتیم شهرستان املش را به عنوان بهشت چین تلقی کردند.

املش دومین شهرستان تولیدکننده فندق در کشور بعد از رودسر است. اکنون دو واحد فرآوری فندق در ییلاقات داریم، امیدواریم این واحدهای فرآوری مدرنیته تر شوند و خود را با سیاست‌های مدرن روز تطبیق دهند.

برای اولین بار در شهرستان املش توانستیم با همکاری کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری معطرترین و با کیفیت‌ترین زعفران را در روستای ییلاقی اسطلخ‌سر کشت و برداشت کنیم که می‌تواند با زعفران خراسان جنوبی و شمالی رقابت کند.

در حوزه مرکبات هم دومین شهرستان تولید کننده مرکبات در استان هستیم، می‌توانیم طی جلساتی که داشتیم شاهد حضور سرمایه گذاران در این حوزه باشیم.

در راستای خدمت رسانی به روستاهای محروم و ییلاقی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حدود 25 روستای بالای 20 خانوار در مناطق ییلاقی داریم که سه رویکرد مهم را برای آنان لحاظ کردیم، اولین مولفه مهم استفاده از بند «ق» بودجه 1393 بود که تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان تا پایان سال 97 گازدار خواهند شد. به عبارتی شهرستان املش تا پایان امسال سبز می‌شود.

بحث دیگری به عنوان شاخص توسعه بنیادین در سطح روستاها مدنظر قرار دارد، با تعامل دولت و با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری و با تصدیگری قرارگاه کوثر سازندگی بنا داریم آب شرب مطمئن را در روستاهای ییلاقی تمهید کنیم. استارت عملیات اجرایی آن زده شده است.

در حوزه آسفالت هیچ یک از روستاهای مناطق ییلاقی آسفالت نبودند و راه‌های آنان مستهلک و فرسوده بودند، درحالیکه الان 16 کیلومتر از راه‌های روستایی ما آسفالت شدند.

رونق حوزه گردشگری و بوم‌گردی یکی از تاکیدات دکتر سالاری است؛ شهرستان املش با وجود طبیعت بکر ییلاقی سهم بسزایی در این حوزه دارد، چه اقداماتی در حوزه گردشگری این شهرستان صورت گرفته است؟

دکتر سالاری در سفر به شهرستان املش و طی بازدیدی که از روستاها و مناطق گردشگری داشتند در واقع ضریب امیدواری ما و مردم را دو چندان کردند؛ در این راستا توانستیم تاکنون 13 جلسه بوم‌گردی و گردشگری را در شهرستان تشکیل دهیم. با توجه به اصول و برنامه‌های ابلاغی توانستیم 17 پرونده در حوزه مرمت و احداث تصویب کنیم و به دبیرخانه استان مستقر در بنیاد مسکن ارسال کنیم.

از این 17 پرونده، بالغ بر 44 واحد بوم گردی در شهرستان آماده صدور مجوز هستند، تلاش داریم تا بتوانیم بستری مناسبی را برای حضور گردشگران و بوم‌گردان فراهم کنیم.

در سال زراعی چه اقداماتی برای کنترل تنش آبی در شهرستان املش داشتید؟

با بهره گیری از سیاستهای استانی و ملی و برنامه‌‌های ابلاغی استاندار ، شورای حفاظت از منابع آب را هر 15 روز یکبار و همینطور کارگروه آب، خاک و کشاورزی شهرستان را فعال کردیم. توانستیم با لایروبی و تعمیق پهنه‌های آبی و استخرهای موجود شرایط را بهبود بخشیم.

اکنون 95 پهنه استخر آبی را در این شهرستان داریم که لازمه تعمیق و لایروبی آن، پس از استحصال محصول است.

3500 هکتار اراضی زیر کشت برنج داریم که امسال بیشترین برنج را از حیث کمی و کیفی درحال برداشت هستند. غالب این اراضی از چشمه سارهای بالادستی تامین می‌شوند.

یکی از راهکارهای جلوگیری از خشکسالی، احداث سد لاستیکی در بخش پایین شهرستان است؛ امیدواریم با اعتباراتی که آب منطقه‌ای به این پروژه مهم اختصاص می‌دهد این شهرستان هم مانند دیگر شهرستان‌ها از سد لاستیکی برخوردار شود.

یکی از موضوعاتی که همیشه مورد تاکید بوده، ایجاد نشاط اجتماعی در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی است. تاکنون در این خصوص در شهرستان املش چه اقداماتی انجام گرفته است؟

اصلی که در ایجاد نشاط اجتماعی موثر است، تعامل، هم افزایی و سعه صدر در گستره فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نمایندگان دولت با حوزه‌های تصمیم گیری و تصمیم‌سازی است، در این راستا فعال سازی کارگروه‌های مهم به نام فرهنگی و اجتماعی، شورای فرهنگ عمومی و سایر کارگروه‌های مشابه فرهنگ اجتماعی می‌تواند در شهرستان موثر باشد.

ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و برگزاری کنسرت‌های مجاز، برگزاری تئاترهای خیابانی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح خیابان‌های این شهر از جمله اقدامات انجام شده می‌باشد. آنچه که الان وجود آن احساس می‌شود ایجاد مجتمع‌ سینمایی برای جوانان است. کارگروه ساماندهی جوانان در شهرستان نیز بسیار فعال است.

تاکنون 3 خانه ورزش در روستاهای شهرستان ایجاد شده که درصدد تجهیز این مراکز هستیم.

انتظار داریم اعتباراتی که از محل منابع ملی به مدیران کل استان برای توسعه و گسترش زمینه های اجتماعی و فرهنگی اختصاص می‌دهند، به شهرستانها نیز اختصاص پیدا کند تا بتوانیم شاهد ارتقای نشاط اجتماعی در شهرستان‌ها هم باشیم.

وضعیت زیرساخت‌های بهداشت و درمان در شهرستان املش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید، اجرای طرح پزشک خانواده است؛ تمام روستاها و شهرهای ما با اعزام پزشکان به روستاها از این بستر و امکان برخوردار شدند، خانه های بهداشت در روستاها فعالیت دارند همچنین در تامین داروهای تخصصی در حوزه های عمومی مشکلی وجود ندارد.

بیمارستان 32 تختخوابه این شهرستان در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید، تلاش می‌کنیم که این بیمارستان به امکانات و کادر تخصصی تجهیز شود. الان شهرستان ما به بانک خون مجهز است؛ بناداریم بیمارستان املش را به مرکز خونشناسی در شرق گیلان مجهز کنیم. تخصص‌هایی همچون زنان و زایمان، قلب، ارتوپد، اطفال و کودکان از مهم‌ترین سیاستهایی است که دولت به آن توجه دارد.

امیدواریم با ایجاد کلینیک های خصوصی و پزشکان متخصص، بتوانیم دغدغه درمانی مردم را مرتفع کنیم.

در هفته دولت در سطح شهرستان املش چه میزان پروژه‌ به بهره برداری رسید؟

در هفته دولت امسال به رغم مضایق و تحریمهای دشمن با اتکا به توان داخلی 112 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 26 میلیارد تومان در قالب پروژه‌های آسفالت راه روستایی، بهداشتی، گازسانی، آبرسانی و... به مرحله افتتاح رسید.

یکی از تاکیدات دولت هم افزایی بین احزاب، گروه‌های سیاسی، اقشار مختلف و سازمانهای مردم نهاد با نمایندگان دولت در شهرستانها است، در این خصوص چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در این شهرستان همواره به دنبال گفتگو و تعامل با همه گروه‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی دارای شناسه فعالیت هستیم برای رسیدن به هدف مشترک که توسعه است، می‌باشیم.

یکی از بخشنامه‌های استاندار، استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی بود، در شهرستان املش در این حوزه چه اقداماتی انجام گرفته است؟

جوانگرایی یکی از شاخصه‌های مهم دولت تدبیر و امید است، براساس بخشنامه ابلاغی دکتر سالاری توانستیم حدود 8 مدیر شهرستان را از جوانان زیر 40 سال انتخاب کنیم.

در حال حاضر هم حدود 4 مدیر از بانوان داریم. معتقدم باید از حضور بانوان در مشاغل تخصصی بهره بگیریم.

اگر انتقادی از فرماندار املش و مجموعه فرمانداری انجام گیرد، واکنش شما چه خواهد بود؟

همیشه تاکید دارم که از بنده انتقاد کنید زیرا انتقاد موجب رشد، تعالی، سازندگی، تزکیه اخلاق و تجلی روح می‌شود لذا همواره در مجموعه فرمانداری املش از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم. در قرآن کریم هم بر تضارب آرا و اندیشه تاکید شده تا تعارض فکر از بستر تعاطی بگذرد.

و سخن پایانی....

از دقت نظر اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان تشکر و قدردانی می‌کنم، اینگونه جلسات باعث می‌شود تا به سوالات مردم هم پاسخ دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه