English

فرماندار شهرستان تالش:

تالش از لحاظ پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست در استان را دارد/پرداخت ۱۰.۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در تالش

فرماندار شهرستان تالش گفت: تاکنون برای 378 طرح 10.9 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات اشتغال زایی داشتیم که برای 433 نفر شغل ایجاد شده است.

تالش از لحاظ پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست در استان را دارد/پرداخت 10.9 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در تالش

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان تالش، در گفت و گویی روند خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا معرفی اجمالی از خود داشته باشید و از سوابق کاری‌تان بگویید.

متولد ۱۳۳۹، فارغ التحصیل رشته عمران از دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی، رشته برنامه ریزی روستایی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری در همین رشته هستم.

در سال ۱۳۶۵ به عنوان کارشناس وارد دفتر فنی استانداری، سپس در سال ۶۹ مدیر دفتر فنی ویژه شهرهای زلزله زده شدم. بعد از دو سال به عنوان شهردار لوشان منصوب و سپس حدود یکسال به عنوان شهردار رودبار خدمت کردم.

دبیر شورای ترافیک استان، معاون دفتر فنی و مدیرکل دفتر روستایی و عشایری استانداری گیلان از جمله سوابق کاری بنده است.

همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به عنوان فرماندار رشت منصوب شدم و از بهمن 95 به عنوان فرماندار تالش در حال خدمت هستم.

زمانی که به عنوان فرماندار تالش منصوب شدید، دغدغه شما برای ارائه خدمات بهتر به مردم این شهرستان چه بود؟

از زمانی که به عنوان مدیر دفتر روستایی منصوب شدم با ظرفیت‌های شهرستان تالش آشنا شدم، مردمی بسیار پرتلاش و زحمتکش دارد که فقط ۲۵ درصد این شهرستان جلگه و مابقی کوهستانی است.

تالش تنها شهرستانی است که ۱۱ هزار عشایر دارد و ۴۸ درصد اشتغال این شهرستان مربوط به کشاورزی است.

شهرستان تالش در تولید محصول کیوی در استان اول است، به دنبال این هستیم که بتوانیم محصولات فرآوری شده از کیوی تولید کنیم.

همچنین برنج، گیلاس، ازگیل و... از دیگر محصولات شهرستان تالش هستند که بیش از ۲۴۰ هزار تن از این محصولات به ارزش اقتصادی هزار میلیارد تومان در طی سال برداشت می‌شود‌.

تالش با ۹۳ کیلومتر خط ساحلی، یک چهارم سواحل استان را داراست که 8 طرح سالمسازی دریا را در شهرستان تالش داریم. همچنین از ییلاقات بکر و زیبایی نیز برخوردار می‌باشد که در مسیر اسالم به خلخال واقع هستند.

یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع آنها بوده، در شهرستان تالش در راستای حمایت از واحدهای تولیدی چه اقداماتی انجام گرفته است؟

برخی واحدها موانع تولیدی، اداری و مجوزی داشتند، به عنوان مثال یک پروژه ماهیان خاویاری داشتیم که پروژه بسیار خوبی است و در بخش خطبه سرا در حال اجراست و این یکی از پروژه‌هایی است که در دولت تدبیر و امید آغاز شده و تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پرورش آبزی پروری و ماهیان خاویاری یکی از ظرفیت‌های شهرستان تالش است که می‌تواند زمینه رونق اقتصادی را فراهم کند و در حال حاضر در منطقه قروق واحد بسته بندی خاویار در مراحل آغاز فعالیت قرار دارد.

تالش از لحاظ پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست در استان را دارد و همچنین در آبزی پروری بعد از رشت، در جایگاه دوم قرار دارد. در سال، 3 هزارتن آبزی پروری در شهرستان تالش انجام می‌گیرد. فاز اول پروژه ماهیان خاویاری همزمان با دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری می‌رسد که حدود 300 شغل را فراهم می‌کند.

یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای اشتغال زایی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی است، شهرستان تالش در این بخش چقدر پرداختی داشته است؟

دولت تدبیر و امید متناسب با شعار سال و تحقق وعده‌ خود در راستای اشتغال زایی اقدام به پرداخت تسهیلات در این خصوص کرده است؛ شهرستان تالش در دو بخش اعتبار داشت که حدود 46.4 میلیارد تومان در بخش اشتغال فراگیر و 29.2 میلیارد تومان در بخش روستایی بوده است که پیش بینی می‌شود برای 2 هزار و 710  نفر اشتغال ایجاد شود.

تاکنون مجموعا در 378 طرح با رقم 10.9 میلیارد تومان جذب اعتبار در حوزه تسهیلات اشتغال زایی داشتیم که برای 433 نفر شغل ایجاد شده است. شهرستان تالش از لحاظ تعداد پروژه در استان در بالاترین سطح قرار دارد. اکثر پروژه های ما در سیستم بانکی در حال انجام پیگیری بانک و در نوبت پرداخت قرار دارد که شامل 452 طرح با رقم 52.8 میلیارد تومان است.

در بحث بوم‌گردی هم 37 طرح داشتیم که 16 طرح با اعتبار 600 میلیون تومانی در کمیسیون فنی مصوب شده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید وضعیت شاخص‌های آب، برق، گاز، راه روستایی و... در شهرستان تالش چگونه است؟

در آب روستایی 14 درصد رشد داشتیم، در گاز روستایی حدود 35 درصد رشد داشتیم و از 50 درصد به 89.9 درصد رسیده است و بخشی از روستاها هم در حال انجام است که با اتمام عملیات عمرانی به 98 درصد می‌رسد. در برق رسانی روستایی هم 1.8 درصد رشد داشتیم. تمام روستاهای ما تحت پوشش شبکه بهداشت هستند و 50 روستای شهرستان تالش از پزشک خانواده برخوردارند. یک بیمارستان در حال ساخت داریم که تاپایان سال به بهره برداری می‌رسد.

در بحث آب کشاورزی یک سد لاستیکی در حال ساخت داریم و دو سد هم در دستور کار قرار دارد، 10 هزار هکتار از اراضی ما از این سدها تامین می‌شوند.

یکی از موضوعات مهم در راستای ایجاد اشتغال، حوزه گردشگری است، در شهرستان تالش چقدر تلاش کردید تا این حوزه سبب جذب گردشگران شود؟

طرح‌های خوب گردشگری را آغاز کردیم، محوریت هم با گردشگری شهری است زیرا 8 شهر ما در محور طولی قرار دارند و این خود عامل جذب و حفظ گردشگران می‌شود؛ در بحث ساحلی دو طرح را در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رساندیم که از جنگل شروع می‌شود تا به ساحل می‌رسد.

زباله به یک چالش اساسی در تالش تبدیل شده و بسیاری از طبیعت‌های بکر ما در معرض نابودی است، در همین راستا احداث کارخانه پسماند با اعتبار 80 میلیارد تومان را در لیسار آغاز کردیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1398 به بهره برداری می‌رسد.

یکی از اقداماتی که بسیار از طرف مردم بویژه مسافران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، حوزه راه‌های منتهی به تالش است. راه‌های شهرستان تالش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید تعریض یا بازسازی راه‌های روستایی و کوهستانی است، در حال حاضر برخی از راه های روستایی و ییلاقی ما آسفالت می‌شوند. 25 درصد رشد در آسفالت راه روستایی داشتیم. دو کنار گذر داریم که یکی اجرا شده و دیگری در شهر تالش به طول 12کیلومتر است.

احداث پل سی وسه پل از پروژه های خوبی است که در هفته دولت کلنگ زنی شد، یک کیلومتر از کمربندی خطبه سرا انجام شده و یک کیلومتر آن در دست اجرا است و 800 متر هم مشکل ملکی دارد که در حال برطرف شدن است.

یکی از تاکیدات دولت هم افزایی احزاب و گروه های سیاسی و سازمانهای مردم نهاد است، در این راستا چه اقداماتی در شهرستان تالش انجام گرفته است؟

با احزاب شهرستان نشست‌های مختلفی برگزار کردیم؛ در حال حاضر 8 حزب فعال در شهرستان داریم که با همه آنان در ارتباط و تعامل هستیم، زیرا معتقدم اگر این ارتباطات نباشد بستر اجتماعی محقق نمی‌شود.

یکی از تأکیدات دکتر سالاری موضوع استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در پست‌های مدیریتی است، شهرستان تالش در این حوزه چگونه عمل کرده است؟

در شهرستان تالش از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی بهره مند شده ایم به عنوان مثال رئیس صنعت، معدن و تجارت و معاون ثبت احوال در شهرستان تالش، مدیر مرکز جهاد، معاون فرماندار، مدیر کانون پرورش فکری و سه کتابخانه عمومی از قشر بانوان هستند. دو بخشدار نیز از بین جوانان منصوب شدند.

چقدر با فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها در ارتباط هستید؟

در این فضا فعالیت بسیار دارم و تلاش می‌کنم از این طریق با مردم در ارتباط باشم و در جریان مشکلات آنان قرار بگیرم.

با رسانه‌ها تعامل بسیار خوبی داریم و سعی کردیم در فضایی تعاملی با آنان ارتباط داشته باشیم و معتقدیم که رسانه‌ها باید احساس اقتدار کنند. ایجاد فضای امید برای مردم ضروری است و قطعاً این مهم با همدلی میسر می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه