English

خبرگزاری موج بررسی می کند؛

متولی امنیت بارانداز شلمچه کیست؟

در پی قتل جوانی خرمشهری از کارگران بارانداز مرز شلمچه در خرمشهر و تلاش ارگان های مشغول در این ناحیه برای مبری کردن خود از هرگونه قصور، این سوال بیش از پیش مطرح می شود که متولی امنیت کارگران و بازرگانان این نقطه مرزی کدام ارگان است؟

متولی امنیت بارانداز شلمچه کیست؟

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، مدتهاست که اخبار مختلفی مبنی بر دستبرد و یا تخریب اموال و بار بازرگانانی که از این مرز اقدام به صادرات و واردات می کنند بگوش می رسد. اتاق بازرگانی خرمشهر جز اولین مراجع رسمی برای پیگیری و نامه نگاری برای این موضوع بود.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی خرمشهر در این باره به خبرنگار موج گفت: اتاق بازرگانی از مدتها قبل موارد متعدد راهزنی و دستبرد به محموله های صادراتی و وارداتی بازرگانان را به مسوولان ذیربط اطلاع داده و درخواست رفع این موارد را داشته است.

کمال هلالی ضمن ارائه رونوشت از نامه ها و گزارش های ارسالی این وضعیت را برای حضور بازرگانان نامناسب دانست.

احمد ناصر، مدیر پایانه مسافری شلمچه که بیش از سه ماه از معارفه اش نمی گذرد طی گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج، برقراری امنیت این بارانداز را جز مسوولیت ها و وظایف پایانه ندانست و هرگونه دخالت و مسولیت این پایانه را برای برقراری امنیت محموله های تجار رد کرد.

معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری خرمشهر نیز در گفتگو با خبرگزاری موج ضمن تایید قتل این کارگر در مرز گفت: روز یکشنبه کارگر مذکور توسط سارقان از ناحیه سر با چاقو مجروح شده که بلافاصله به بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر منتقل می شود. از آنجا که چاقو در ناحیه خطرناکی در سر این کارگر فرو رفته بود وی برای ادامه درمان به بیمارستان گلستان اهواز اعزام شد که متاسفانه به دلیل شدت جراحت جان می بازد اما عوامل درگیری با کارگر بارانداز شلمچه دستگیر شدند.

عزیز ساعدی افزود: در هفته جاری برای رفع مسائل و مشکلات بارانداز تجاری شلمچه تصمیمات لازم در جلسه شورای تامین شهرستان خرمشهر اتخاذ شد. در این راستا و بر اساس قرارداد منعقده بین سازمان منطقه آزاد اروند و نیروی انتظامی بزودی ماموران انتظامی برای تامین امنیت بارانداز تجاری شلمچه در این محل تجاری استقرار خواهند یافت.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند نیز طی تماسی با خبرنگار خبرگزاری موج از بلاتکلیفی ارگانهای مستقر در مرز برای برقراری امنیت گفت.

ریاض علی فرحانی در این باره گفت: ما هم مدتهاست بدنبال تعیین تکلیف برای متولی این بخش هستیم. هم اکنون هم جلساتی در این سازمان برای رفع مشکلات امنیتی مرزی در حال برگزاری ست. امنیت این منطقه منتها مورد مناقشه بخش های مختلف بوده و ارگان هایی نظیر مرزبانی، نیروی انتظامی، سازمان منطقه آزاد اروند‌، پایانه مرزی و بارانداز شلمچه و حتی وزارت کشور علی رغم حضور در این نقطه ساز وکار هماهنگ و مدونی برای ساماندهی آن ندارند.

یکی از اطرافیان مقتول که خود نیز مشغول فعالیت در این بارانداز است و خود شاهد حادثه بود در این باره به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: س.سلمانی متولد۶۴ و بومی خرمشهر بود که هر روز برای نظارت بر محموله ها به بارانداز می رفت. گروهی مافیایی به نام "نگری ها" که حتی در روز روشن اقدام به سرقت، تخریب و راهزنی می کنند بصورت گروهی برای دستبرد به محموله تحت نظارت وی حمله می کنند. مقتول ضمن درگیری با این باند از ناحیه سر مورد اصابت چاقو قرار گرفته و چند ساعت بعد فوت می کند. مقتول پدر چهار فرزند بود.

وی در ادامه گفت: این باند با ترساندن و تهدید ماموران، بصورت علنی و گروهی اقدام به زورگیری می کنند و مجهز به سلاح سرد هستند. از درگیری ابایی ندارند و چون بومی هستند به منطقه آشنایی کامل دارند. مدتها بود که اغلب کارگران بعلت ترس از آسیب با آنها درگیر نمی شدند و این بار هم درگیری به قتل یک جوان کارگر منتهی شد.

با توجه به توضیحات فوق بنظر می رسد اولین قدم برای رفع این ناامنی، تعیین مسوول اصلی برقرای امنیت منطقه است. پس از آن بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه برای حضور مجدد بازرگانان و کارگران و رونق مجدد این بارانداز است. اما آنچه که حائز اهمیت است این است که مجازات عاملان این قتل هر چقدر هم سریع و کامل باشد، پاسخ چشمان منتظر چهار فرزند کارگر خرمشهری را نمی تواند بدهد؟ آیا حتما باید این قتل اتفاق می افتاد تا مسوولان به حساسیت موضوع پی می بردند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی