English

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

سرطان‎های گوارشی، شایع‏ترین سرطان‎های ایران هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت:سرطان‎های گوارش تنها 27 درصد از کل سرطان‎ها را شامل می‎شوند و سرطان مری نیز سهم پنج درصدی دارد، اما در مجموع، سرطان‎های گوارشی، شایع‏ترین سرطان‎های ایران هستند.

سرطان‎های گوارشی، شایع‏ترین سرطان‎های ایران هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج در تبریز، دکتر رضا ملک زاده در دومین کنگره بین‎المللی تازه‎های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‎های دستگاه گوارش در تبریز با تشریح مناطق پرخطر و کم‎خطر از نظر تعداد موارد سرطان مری گفت: استان‎های گلستان، زنجان و خراسان شمالی بیشترین تعداد شیوع سرطان مری و استان‎های هرمزگان، یزد و اصفهان کم‌ترین تعداد را دارند. در این میان استان آذربایجان شرقی و غربی نیز از وضعیت متوسط برخوردار هستند. 

  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به علل شیوع بالای سرطان مری در استان گلستان تاکید کرد: مصرف چای داغ، بهداشت پایین دهان، مصرف آب غیرلوله کشی، مصرف تریاک توسط 18 درصد افراد 40 سال به بالا از علل شیوع بالای سرطان مری در گلستان است. 
  
دکتر رضا ملک زاده
وی در ادامه با تاکید بر تدوین برنامه‎های جامع غربالگری برای پیشگیری از سرطان بیان کرد: این برنامه می‎تواند برای نسل جوان و کودکان به صورت تغییر سبک زندگی و آگاهی از ریسک فاکتورها اجرا شود. 

  در اردبیل، کم‎تر از پنج درصد معده‎های افراد، سالم  است

وی در بخش دیگری از سخنانش از بالا بودن میزان شیوع سرطان  معده در اردبیل و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: طبق مطالعات موردی در اردبیل، کم‎تر از پنج درصد معده‎های افراد، سالم بوده و مابقی همگی التهاب و عفونت داشتند.

  
ملک زاده  عنوان کرد: سردسیر بودن منطقه و استفاده از وسایل گرمایشی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و مصرف کم سبزیجات، استعمال دخانیات و مصرف نمک زیاد از علل زمینه ساز بروز سرطان معده در اردبیل به شمار می‎آیند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه