English

با استعفای ۶۵ امین شهردار رشت؛

موضوع انتخاب شهردار در رشت نقل محافل شده است

۱۱ منتخب مردم در شورای شهر باید تابع تصمیم جمعی بوده و بر اساس هم اندیشی برای آینده شهر تصمیم بگیرند.

 موضوع انتخاب شهردار در رشت نقل محافل شده است

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، مدیریت شهری فرایندی پویا در برنامه ریزی عناصر کالبدی و فضایی شهری است و شهرداری به عنوان مهم‌ترین رکن مدیریت شهری نقش بسزایی در ساختار فضای شهر و شناسایی درست ظرفیت‌ها، مشکلات و محدودیت‌ها جهت ارائه راه‌کارهای مناسب و بهره‌گیری از تصمیمات مدیریتی کارا و کنترل تغییرات سیمای شهر دارد.

نقش هدایت کننده شهرداری به گونه‌ای است که از مخدوش شدن سیمای شهر از لحاظ کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی، جلوگیری کرده تا از این طریق ساختار فضایی شهر چه در ارتباط با گذشته و چه در رابطه با اجزای متشکله در حال حاضر، حفظ شود.

این نقش مهم با تغییر مکرر متصدیان مسئولیت‌های مرتبط با مدیریت شهر و در نتیجه ضعف کارایی آن‌ها، منجر به شکل‌گیری زائده‌های فیزیکی در پیکره شهر شده و باقی ماندن بافت فرسوده شهر، خیابان‌های اصلی کم عرض و کوچه های باریکی که به عنوان خیابان‌های فرعی از آن استفاده می‌شود، نبود پارکینگ‌های مناسب و وضعیت میادین نشان از عقب ماندگی این شهر است.

به واقع عدم تثبیت مدیریت و تغییر مکرر شهرداران مهمترین دلیل عقب ماندگی این شهر از لحاظ شهرسازی و عمران به شمار می‌‌رود در حالیکه رشت شهری در حال توسعه و نیازمند ثبات مدیریت شهر است تا بستر و فضای لازم برای پیشرفت شهر فراهم آید.

باور بر اهمیت، ثبات و پایداری به عنوان قاعده مدیریت بلند مدت، این مهم را می رساند که شورانشینانی که انتخاب شهردار را برعهده دارند تا چه اندازه نسبت به این مهم باید اعمال نظر داشته باشند.

اعضای شوراها می‌بایست با بررسی همه جانبه، احصاء سرمایه‌ها و منابع انسانی موجود، افراد متخصص و متعهد را برای این مسئولیت برگزینند و با دقت و حساسیت خاصی پیگیر این مسئله باشند زیرا تغییرات فراوان شهرداران و میانگین عمر مسئولیت یکساله آنان در رشت برای به ثمر نشستن یک برنامه مدون کافی نیست.

چنانچه از این مهم غفلت شود و یا متأثر از نگاه‌های سیاسی یا هر عاملی غیر از شایستگی‌ها و شاخص‌های مطلوب باشد، موجب می‌شود فردی فاقد توانمندی‌های لازم به عنوان شهردار منصوب و امکان بسیاری از اقدامات مهم و شایسته سلب خواهد شد.

با استعفای ۶۵ اُمین شهردار رشت، باز هم انتخاب شهردار نقل محافل شده و این سخن که این بار اعضای شورا خود برای کسب این منصب در حال رقابت با هم هستند، شنیده می‌شود و این درحالی است که شورا برآبند تفکر مردمی است که بدین افراد برای توسعه همه جانبه شهر و برقراری عدالت اجتماعی اعتماد کرده و آنها را معتمد خود دانسته‌اند!! حال این سوال مطرح می‌‌شود که آیا جواب اعتماد مردم در کسب کرسی شهرداری است؟!!

۱۱ منتخب مردم در شورای شهر باید تابع تصمیم جمعی بوده و بر اساس هم اندیشی برای آینده شهر تصمیم بگیرند. اعضای شورای شهر باید مدیری انتخاب کنند که علاوه بر توانایی‌های مدیریتی و کاربلد بودن، تاثیر بسزایی در تامین نیازها و رفع چالش‌های شهری چون رشت داشته باشد. قدر مسلم شورای شهر باید در انتخاب شهردار بر بومی گزینی دقت داشته زیرا کسی لایق‌تر از جوانان فرهیخته رشتی برای مدیریت شهر نیست.

شناخت و اشراف بر جغرافیای شهر و فرهنگ و رسوم خاص و اطلاع از وضع موجود و مسایل شهری در بستر زمانی و تاریخی از عامل‌های موفقیت مدیران بومی است که امروز این مهم یک ضرورت برای شهر بحران زده‌ایی چون رشت می‌باشد.

باور بر توانمندی مدیران بومی به دلیل آگاهی و دلسوزی که به شهر خود دارند باعث پیشرفت شده و در کنار تعهد و تخصص بر تمامی افراد ارجحیت خواهند داشت و این سوال سال‌هاست اذهان نخبگان و فعالان فرهنگی و سیاسی شهر را درگیر کرده که با وجود مدیران موفق و باسابقه در شهرستان و استان، چرا مدیران غیر بومی به آنها ترجیح داده می‌شوند؟! آیا سازمان شهرداری نتوانسته است در طول سالیان متمادی افرادی را پرورش داده که بتوانند سکان شهری که خود در آن متولد شده‌اند را بدست گیرند؟ آیا افرادی که در شهرداری مشغول کار هستند از تبحر و تخصص کافی برای مدیریت شهری برخوردار نبوده و باید افرادی خارج از این مجموعه و یا از شهرهای دیگر بر منصب شهرداری رشت تکیه زنند؟

در این برهه حساس که همگان با جناح‌های سیاسی مختلف به دنبال ناجی برای این کشتی طوفان زده هستند و هر کس به دنبال تحمیل فرد مورد نظر برای این جایگاه است عادلانه نیست که نگاهی بر جوانان فرهیخته و توانمند استان که دارای قدرت مدیریت بالا هستند، نداشته باشیم.  این سطح از ناهماهنگی فرصتی در اختیار لابی‌گر‌انی است تا گزینه موردنظر خود را در اوج اختلافات به شورا تحمیل کرده و نارضایتی مردم را سبب شوند.

امروز این شهر بحران زده نیازمند آرامش است تا این بی‌اعتمادی به مدیریت شهری از بین برود و این هم در سایه انتخاب شهردار جوان، بومی و متعهد امکان پذیر است. بهتر است اعضای شورا در ۶۶ امین انتخاب خود جوانی از این استان را انتخاب و کلید توسعه شهر به او بسپارند.

تنظیم از سمیه اکبرپور

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه