English

در گفتگو با کارآفرین کرمانشاهی؛

فرصت طلایی رونق اقتصادی با حمایت از طلای سرخ بوجود می آید

کشت زعفران از 2500 سال پیش در ایران و در اکثر مناطق کشور رایج بوده و نخستین مزارع زعفران در اطراف همدان و کرمانشاه شکل گرفت وسپس به خراسان رسیده است.

فرصت طلایی رونق اقتصادی با حمایت از طلای سرخ بوجود می آید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، حتما تا به حال اسم طلای سرخ به گوش تان رسیده و از وجه تسمیه آن آگاهید. کشور ما بزرگترین تولید و صادر کننده زعفران جهان است، کشت زعفران از 2500 سال پیش در ایران و در اکثر مناطق کشور رایج بوده و نخستین مزارع زعفران در اطراف همدان و کرمانشاه شکل گرفت وسپس به خراسان رسیده است.

در حال حاضر حدود 105 هکتار از اراضی کرمانشاه زیر کشت این محصول قرار دارد که طبق آزمایش های به عمل آمده از مرغوبترین نوع زعفران به شمار می رود، خاک و آب و هوای  مناسب برای کاشت این محصول و همچنین نیاز اندک آن به  آبیاری مداوم شرایط مناسبی برای توسعه کشت زعفران در استان فراهم آورده است .

از طرفی با توجه به نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه و کم هزینه بودن کاشت این محصول ، فرصت مناسبی برای اشتغال زایی در ازمینه کشت زعفران فراهم شده و این ثروت خدادادی می تواند موجبات رونق  اقتصادی را در استان فراهم کند اگر مسئولین در این زمینه همکاری های لازم را به عمل آورند .

 سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سودآور بوده وصادرات این محصول که بازار جهانی دارد، می تواند  مقادیر قابل توجهی ارز به داخل کشور وارد کند . این سرمایه گذاری می تواند توسط ارگانهای دولتی صورت بگیرد و می تواند به بخش خصوصی سپرده شود  که در صورت دوم نیازمند حمایت مالی از طریق  ارگانهای دولتی با پرداخت  وام های کم بهره  خواهد بود تا از این فرصت طلایی برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی  به بهترین صورت بهره برداری به عمل بیاید.

کشت زعفران در کرمانشاه

خانم چنور محمدی در بخش خصوصی در زمینه کشت زعفران قدمهای اول را برداشته و اکنون نیازمند حمایت مالی  برای گسترش زمینهای زبر کشت وخرید دستگاههای مربوطه است، با او در این زمینه به گفتگو نشسته ایم .

وی در ابتدای صحبت اش گفت : سرپرست خانواده هستم و مسئولیت مادر و دو خواهرم به عهده من است ، پدرم که فوت شد ناچار شدم برای گذران زندگی مان کار کنم. تابستانها توی مزرعه کار می کردم و کم کم به کشاورزی علاقه مند شده وتصمصم گرفتم با پول های اندکی که پس انداز کرده بودم، بادام زمینی و سیر بکارم  .

این کشاورز فعال کرمانشاهی ادامه داد: در سال  91 با توجه به شرایط خشکسالی، تصمیم گرفتم محصولی بکارم که نیاز زیادی به آب نداشته باشد و در نهایت به این نتیجه رسیدم که کشت زعفران مقرون به صرفه و کم هزینه است و به آب زیادی احتیاج ندارد، به همبن علت از یارانه جهاد کشاورزی استفاده کرده و شروع به کار کردم و حدود هشت سالی می شود که دارم در زمینه کشت زعفران کار می کنم.

وی با بیان این مطلب که در این مدت از طرف کمیته امداد، بانک ملی بانک کشاورزی، بسیج مهندسی و طرح توسعه روستایی وام گرفته و توانسته ام تا حدودی به کارم سرو سامان بدهم، خاطرنشان ساخت: دو هکتار زمین زیر کشت زعفران دارم که ظرفیت افزایش این فضا برایم مقدور نیست و برای دریافت تسهیلات هم اقدام کرده ام اما بخاطر نداشتن ضامن و همینطور وثیقه مورد تایید بانکی نمی توانم از تسهیلات وام استانداری برای این منظور استفاده کنم و متاسفانه زمین زیر کشت زعفرانم را به عنوان وثیقه قبول نمی کنند.

خانم محمدی در پاسخ به این سوال که چه مقدار وام نیاز او برای توسعه کار را برطرف می کند، گفت :اگر بتوانم سیصد میلیون تومان وام بگیرم، می توانم فضای کارم را بین پنج تا ده هکتار افزایش داده و حدود صد نفر یا حتی بیشتر را به کار دعوت کنم و از طرفی دستگاههای مورد نیاز برای فراوری و بسته بندی محصول را تهیه کرده و به شکل قابل قبول و استانداردی روانه بازار کنم وی در پایان ضمن تشکر از حمایتهایی که از او بعمل آمده، اظهار داشت: فرصت شغلی کشت زعفران به حمایت های بیشتری نیاز دارد تا به بازار جهانی برسد و به همین علت از مسئولین درخواست همکاری و مساعدت دارم چون جوانان سرزمینم نیاز به کار و حمایت دارند و با یاری خداوند وهمکاری و مساعدت مسئولین می توانیم مشکلات اقتصادی جامعه مان را حل کرده و به این استان محروم فرصت کار و  رونق اقتصادی ببخشیم.

فرحناز متعالی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه