English

موج گزارش می دهد؛

تب کریمه کنگو بیماری بومی هرمزگان

تب کریمه کنگو در آغاز با علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوانزا در فرد ظاهر می‌شود. تب کریمه کنگو از بیماری‌های عفونی است که عامل ویروسی دارد و فرد به دنبال درگیر شدن با ویروس‌‌ها علاوه بر خونریزی تب می‌کند. از این‌رو اگر فردی باهم دچار تب و خونریزی شد باید به وجود این ویروس در بدن خود شک کند.

تب کریمه کنگو بیماری بومی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، تب کریمه کنگو در آغاز با علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوانزا در فرد ظاهر می‌شود. این بیماری از دسته‌ی بیماری‌های عفونی است و عامل ویروسی دارد که فرد بیمار به دنبال درگیر شدن با ویروس‌‌ها علاوه بر خونریزی تب می‌کند. از این‌رو اگر فردی دچار تب و خونریزی هم‌زمان شد باید به وجود این ویروس در بدن خود شک کند. لازم به ذکر است که علائم خونریزی جزو مراحل پیشرفته بیماری است بنابراین قبل از اینکه  فرد دچار حمله خونریزی شود باید بیماری تشخیص و درمان صورت گیرد.

مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام آلوده و محصولات دامی ست و از طریق تماس با کنه آلوده و یا بیمار مبتلا به این بیماری نیز احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

ازاین‌رو رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

کنه

 در سال گذشته این بیماری باعث جان باختن یک قصاب بندرعباسی شد و در سال جاری مواردی از این بیماری مشاهده شد که با تشخیص به‌موقع،  این موارد منجر به تلفات جانی نشده است. با شروع  فصل گرم سال و امکان بروز این بیماری لزوم رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است.

گرچه مدت دو سال است که  در کشتارگاه شهرداری بندرعباس کشتاری جهت تأمین گوشت موردنیاز قصابی‌ها صورت نمی‌گیرد اما کماکان مردم برای انجام کشتارهای شخصی که بیشتر جهت ادای نذورات انجام می‌شود به این کشتارگاه مراجعه می‌کنند. این کشتارگاه فاقد زنجیره‌ی سرد و  سیستم کشتار صنعتی است.

زمزمه‌هایی از سوی شهرداری مبنی بر واگذاری و تجهیز این کشتارگاه توسط بخش خصوصی در جریان است اما تاکنون اقدام ملموسی در این مورد صورت نپذیرفته است. برای روشن شدن این موضوع مصاحبه‌ای با مدیرکل دامپزشکی ترتیب دادیم.

کشتار گاه شهرداری

کشتارگاه شهرداری بندرعباس زنجیره سرد ندارد

محمد جانباز با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی از سوی کشتارگاه‌ها اظهار داشت: نیاز گوشت شهر بندرعباس از طریق کشتارگاه صنعتی هرمز دام قلعه قاضی و برخی استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود و همگی دارای مهر و برچسب دامپزشکی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشتارگاه شهرداری بندرعباس اجازه‌ی کشتار برای سطح شهر را ندارد، افزود: این کشتارگاه تنها کشتارهای شخصی را انجام می‌دهد و به دلیل نداشتن استاندارهای لازم مدت دو سال است که اجازه‌ی کشتار برای تأمین گوشت قصابی‌های را ندارد.

جانباز با اشاره به مصوبات ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های هرمزگان، افزود: کشتارگاه شهرداری بندرعباس فاقد زنجیره سرما است و بااینکه در این کشتارگاه تنها کشتارهای شخصی انجام می‌شود؛ لازم است که این محل به تجهیزات سردخانه‌ای مجهز شود که در این مورد مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط و شهرداری بندرعباس انجام‌شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری بندرعباس عنوان کرده که درصدد واگذاری این کشتارگاه به بخش خصوصی است، ادامه داد: این کشتارگاه اگر نتواند الزامات را رعایت کند اجازه‌ی ادامه‌ی فعالیت را نخواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه عرضه‌ی گوشت بدون برچسب و مهر دامپزشکی در قصابی‌ها ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قضایی خواهد شد، از مردم خواست: در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی مراتب را به اداره‌ی دامپزشکی گزارش کنند.

دام قاچاق

دام قاچاق یکی از عوامل شیوع تب کریمه کنگو

یکی از عوامل دیگری که در شیوع تب کریمه کنگو مؤثر است نظارت مستمر بر حمل‌ونقل دام است. در هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی علاوه بر قاچاق دام از مبادی زمینی محموله‌های قاچاق از راه دریا و از کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس نیز به این استان وارد می‌شود. ازاین‌رو در این استان نظارت ویژه‌بر حمل‌ونقل دام اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: به دلیل نقل و انتقالات غیربهداشتی گوشت که اکثراً از سیستان و بلوچستان و شرق ایران انجام می‌شود امکان بروز این بیماری در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد و تنها مختص به منطقه‌ای خاص نیست ازاین‌رو حمل دام باید با مجوز دامپزشکی و رعایت استانداردهای لازم باشد.

جانباز افزود: از طریق مکاتبات هماهنگی‌های لازم با دریابانی و نیروی انتظامی صورت پذیرفته و در صورت توقیف محموله‌ی غیرمجاز دام، جهت قرنطینه و کشتار بهداشتی به اداره‌ی دامپزشکی تحویل داده می‌شود.

دامپزشکی

شهروندان از گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی استفاده کنند

با توجه به اینکه تب کریمه کنگو در فصل گرم سال به بیماری بومی هرمزگان بدل می‌شود و نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورده لزوم رعایت نکات بهداشتی ضروری است.

فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه قصابان، دامپزشکان و خانم‌های خانه‌دار که گوشت تازه را بدون دستکش تکه می‌کنند مهم‌ترین گروه‌های درخطر این بیماری هستند، گفت: توصیه می‌شود گوشت را حتماً ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس تکه‌ شود.

نو روزیان تأکید کرد:  جگر، دل و قلوه حتماً باید ۴۸ ساعت در یخچال بماند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خطاب به شهروندان بیان داشت: گوشت را حتماً از قصابی‌های مجاز خریداری کنید و توجه داشته باشید گوشت دارای مهر دامپزشکی باشد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نیز گفت: کشتارهایی که در کشتارگاه صنعتی هرمز دام قلعه قاضی انجام می‌شود به شکل مکانیزه و کاملاً بهداشتی است؛ لاشه‌ها پس از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در زنجیره‌ سرد این کشتارگاه قرار می‌گیرد و سپس در سطح شهر توزیع می‌شود.

جانباز با اشاره به اینکه کنه‌ها عامل شیوع تب کریمه‌ کنگو هستند افزود: با شروع فصل گرم سال امکان بروز این بیماری بیشتر است ازاین‌رو لازم است شهروندان از گوشت‌های بهداشتی و دارای مهر دامپزشکی استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی