English

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان:

انتقال مادر به نوزاد بیشترین راه آلودگی به هپاتیت نوع B در کشور است/ بیشتر مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی اطلاعند

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان گفت: انتقال مادر به نوزاد بیشترین راه آلودگی به هپاتیت نوع B در کشور است.

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، فریبرز منصور قناعی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز جهانی هپاتیت، با هدف ارتقاء آگاهی مردم و جامعه نسبت به این بیماری ویروسی است اظهار کرد: طبق سیاست گذاری های انجام شده تا سال ۱۴۱۰ هپاتیت c ریشه کن خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه بتوان هپاتیت Bرا نیز کنترل کرد افزود‌: ویروس ها شایع ترین عامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت هستند که رشد و نمو آن موجب آسیب و اختلال در فعالیت های کبدی می شود.

منصور قناعی ادامه داد: تا کنون ۶ نوع ویروس هپاتیت شناسایی شده که هر کدام به گروه جداگانه ایی تعلق داشته و بیماری که ایجاد می کنند ارتباطی با یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه هپاتیت Bو C از بیماری های شایع دنیا هستند که باعث هپاتیت مزمن و نارسایی کبد و سیروز کبدی می شود اذعان کرد: هپاتیت B در پنج درصد بیماران، ویروس در بدن آنها باقی مانده اما دارای واکسن بوده که از شیوع آن جلوگیری می کند.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان ادامه داد: هپاتیت C در مدت زمان طولانی مثلا ۲۰ تا ۳۵ سال می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

وی با بیان اینکه شیوه این دو نوع هپاتیت در مردان بیشتر از زنان است اظهار کرد: اغلب مبتلایان به هپاتیت B و C در میانگین سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

منصور قناعی با اشاره به اجبار  واکسیاسیون برای نوزادان از سال ۷۲ به بعد تاکید کرد: با انجام این واکسیاسیون میزان متوسط آلودگی در استان زیر ۲ درصد رسیده است.

وی اذعان کرد: میزان شیوع هپاتیت C  نیز به کمتر از دو دهم درصد یعنی حدود پنج هزار نفر رسیده است و می توان گفت گیلان از استان های با کمترین شیوع هپاتیت C است.

وی افزود: میزان شیوع بیماری هپاتیت B در افراد زیر ۳۰ سال کشور به کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۰ سال نیز به کمتر از نیم درصد است و این نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه واکسیناسیون  هپاتیت B در کشور است.

هپاتیت

منصور قناعی بیشترین راه آلودگی به هپاتیت نوع B در کشور را از مادر به نوزاد اعلام و بیان کرد: باید مادران مبتلا به این نوع هپاتیت را شناسایی تا در دوران بارداری مورد معالجه و درمان قرار داد تا بتوان میزان آلودگی را به کمتر از ۱۰ درصد رساند.

وی با اشاره به هپاتیت نوع C اظهار کرد: با توجه به درمان های خوراکی بسیار موثری که برای درمان این نوع هپاتیت وجود دارد و با شناسایی افراد با ریسک بالا و تشخیص به موقع و درمان زودهنگام  می توان از بروز هپاتیت C در جامعه و همچنین از نارسایی کبد ناشی از این بیماری پیشگیری کرد.

رئیس مرکز  تحقیقات بیماری های گوارشی و کبد گیلان ادامه داد: باید گروه های پرخطر مانند افراد تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی شناسایی تا مورد درمان قرار گیرند زیرا با تشخیص زودهنگام می توان این ویروس را کاملا از بدن پاک و از پیشرفت این بیماری به سوی نارسایی مزمن کبدی جلوگیری کرد.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی اطلاعند

گفتنی است؛ با داروهای جدید تقریبا 100 درصد بیماران هپاتیتی درمان می شوند، اما متاسفانه نیمی از مبتلایان به هپاتیت هیچ اطلاعی از بیماری خود ندارند.

هپاتیت ها انواعی دارند و هپاتیت های B و C هم از نظر جامعه و هم از نظر اولویتهای پزشکی و بهداشتی مورد توجه خاصی هستند.

هپاتیت ها از بیماریهای واگیر بوده که از راه خون، تماس جنسی، تزریقات (مواد مخدر، وسایل آرایشی مثل تاتو و غیره) و در مواردی از مادر به فرزند منتقل می شود.

شیوع این بیماری در خیلی از کشورها بویژه کشورهای همسایه مانند پاکستان، عراق، مصر، لبنان بسیار بالاتر از کشور ما است یعنی این که شیوع بیماری دو رقمی و بالای ده درصد دارند، علت اصلی آن هم عدم رعایت مسائل پایه ای در این کشورها مانند اعتیاد تزریقی، ارتباط متفرقه جنسی و استریل واستفاده مجدد سرنگ به منظور واکسیناسیون و یا تزریقات درمانی دیگر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه