English

موج گزارش می دهد؛

هرچه تنهاتر، آنلاین تر/ شبکه های اجتماعی یا شبکه های تنهایی!؟

گسترش رسانه ها و فضای مجازی این روزها دردسرهای نوینی را برای زندگی های ما به ارمغان آورده و موجب شده که از خود بپرسیم؛ چرا همیشه آن لاین هستیم؟!

هرچه تنهاتر، آنلاین تر/ شبکه های اجتماعی یا شبکه های تنهایی!؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به نظر بسیاری از کارشناسان و روانشناسان علوم رفتاری گذار در فضای مجازی امروز این حس را به انسان القا می کند که نسل حاضر گویی دچار بیماری های نوپدیدی شده اند که این امر از نوع رفتار آنها در فضای مجازی نمایان است.

 غمنامه نویسی، ساخت کلیپ های خنده دار، جمعیت مردان روسری به سر لوده، انواع بی اخلاقی ها و لودگی ها، لایک گرفتن به هر قیمتی با انتشار هر عکس و پستی و غیره...

به طور کلی نوع رفتار و استفاده افراطی برخی از کاربران در فضای مجازی نشان دهنده بروز نوعی بیماری های رسانه ای است که دلیل اصلی آن نداشتن سواد فضای مجازیست که باید مد نظر قرار گرفته و در مورد آنها اطلاع رسانی شود.

وابستگی بسیاری از افراد به اینترنت و شبکه های اجتماعی که «شبکه های تنهایی» عنوان مناسب تری برای آن است؛ موجب شده تا افراد نتوانند برای لحظه ای زندگی بدون وای فای را تحمل کنند.

گسترش رسانه ها و فضای مجازی این روزها دردسرهای نوینی را برای زندگی های ما به ارمغان آورده و موجب شده که از خود بپرسیم؛ چرا همیشه آنلاین هستیم؟! و دلیل اصلی این وابستگی ها چیست؟

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی آن قدر جدی، واقعی و رو به افزایش است که مراکز بازپروری برای آن در کشور به وجود آمده است.

راه اندازی نخستین کلینیک ترک اعتیاد اینترنتی در تهران

رئیس مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج در این راستا با تاکید بر اهمیت موضوع «زیست در فضای مجازی» به خبرنگار موج گفت: امروزه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری رویکرد و رسالت اصلی جناح مومن انقلابی ایجاد تحول هوشمندانه در فضای مجازی است.

احمدرضا متین فر، با بیان اینکه به فرموده رهبری امروز فضای مجازی تبدیل به قتلگاه جوانان و نوجوانان ما شده است، ادامه داد: نخستین جایی که فضای مجازی نشانه گرفته است بنیان خانواده است.

وی خانواده را کوچکترین نهاد اجتماعی عنوان کرد و گفت: خانواده هسته اصلی رشد و تعالی انسان است و شکل گیری هویت و خصلت های اساسی انسان ها در خانواده صورت می پذیرد.

مدیر کلینیک سلامت ذهن در فضای مجازی، تحولات در عرصه الکترونیک و فضای مجازی را بسیار سریع توصیف کرد و آمادگی نخبگان و فرهیختگان جامعه برای ورود به “عصر الکترونیک فراگیر” را لازم دانست.

وی پیرامون ارتقای سواد فضای مجازی خاطر نشان کرد: سواد فضای مجازی مساوی حفظ ارزش ها، امنیت ملی و امنیت اجتماعی است.

متین فر از راه اندازی نخستین کلنیک ترک اعتیاد اینترنتی در تهران خبر داد و گفت: هدف فضای مجازی، فضای مجازی نیست بلکه انسان است زیرا انسان هرچه در فضای مجازی از طریق چشم و گوش می بیند و می شنود در مغزش تاثیر گذاشته و در رفتارش متجلی می شود.

وی تصریح کرد: برای مقابله با آسیب های فضای مجازی صاحب نظران ارتباطات 5 عملکرد را برشمرده اند که یک انسان در مواجهه با یک پیام چگونه آن را در سبک زندگی خود متاثر می کند.

شبکه ملی اطلاعات در کشور راه اندازی شود

مدیر کلینیک سلامت ذهن در فضای مجازی کارکردهای فضای مجازی را برشمرد و عنوان داشت: شبکه سازی، فرهنگ سازی، جریان سازی، گردش آزاد اطلاعات، کنترل و نظارت، از جمله این کارکردها به شمار می آیند.

وی با تاکید بر اینکه سواد فضای مجازی موجب می شود تا کاربران سره از ناسره را تشخیص داده و فضولات اطلاعاتی را پالایش کنند ادامه داد: فیلترینگ نه مطلوب است نه ممکن و به جای هزینه فیلترینگ باید شبکه ملی اطلاعات در کشور راه اندازی شود.

متین فر به نظر دوروف درمورد رفتار ایرانیان در فضای مجازی اظهار کرد: بر اساس یک نظر سنجی مشخص شده 70 درصد ایرانیان مخاطب منفعل هستند و فقط مطالب را می بینند.

وی ادامه داد: 30 درصد ایرانیان مطالب را فوروارد می کنند، 82 درصد ایرانیان دارای هویت واقعی در فضای مجازی هستند، 60 درصد کاربران بین ساعت 8 تا 12 شب آنلاین هستند، یعنی ساعتی که باید در کنار خانواده خود باشند و 34 درصد آنها نیز از ساعت 4 تا 8 شب آنلاین می شوند.

ایرانیان روزانه 12 میلیارد تومان بسته اینترنتی می خرند

این مدرس سواد فضای مجازی با بیان اینکه 80 درصد کاربران ایرانی از منزل آنلاین می شوند ادامه داد: طبق این آمار ایرانیان روزانه 12 میلیارد تومان بسته اینترنتی می خرند.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین آسیبی که سوغات رسانه و فضای مجازی به حساب می آید، سطحی شدن آدم هاست  یادآور شد: به صورت میانگین هر ایرانی بین 5 تا 9 ساعت در شبانه روز در شبکه های مجازی حضور دارد و 72 درصد جوانان 18 تا 29 سال در شبکه های اجتماعی هستند و 53 درصد مردم ایران دست کم عضو یکی از شبکه های اجتماعی می باشند.

متین فر حضور افراد در فضای مجازی را یکی از چالش های خانواده های ایرانی خواند و گفت: مخاطبان باید بدانند که کار رسانه ها در فضای مجازی مدیریت ادراک است  که به تدریج بر رفتار افراد نیز تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه مسدود سازی تا کی می تواند اتفاق بیفتد ادامه داد: آگاهی بخشی به افراد جامعه در استفاده صحیح از فضای مجازی را باید به صورت انفرادی در تک تک محله ها و مساجد و غیره فرهنگ سازی کنیم.

رئیس مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج با تاکید بر تبیین جایگاه سواد فضای مجازی اظهار کرد: اگر افراد در مواجهه با فضای مجازی کنش دقیق داشته باشند به جای اینکه پیام آن ها را مدیریت کند آن ها پیام را مدیریت می کنند و اینگونه آسیب ها به مرور کاهش می یابد.

به گفته وی در عصر حاضر مانند راه اندازی نهضت سواد آموزی در دهه شصت نیازمند راه اندازی نهضت سواد فضای مجازی برای مقابله با کاهش آسیب ها هستیم.

فضای مجازی شیوه حرف زدن و فکر کردن ما را تغییر داده است

کارشناس فضای مجازی در گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در این استان با اشاره به اهمیت ترتیب نسل امروز و فردا اظهار کرد: دانش و سواد فضای مجازی زمانی موثر است که بتوان در کف جامعه به ویژه در خانواده مدیریت کرد.

سجاد ستوده با بیان اینکه امروز موضوع تربیت را نمی توان بدون در نظر گرفتن فضای مجازی در نظر گرفت افزود: امروز فضای مجازی قدرت رفتار سازی دارد و تربیت فرزندان ما به جهت تاثیرپذیری به دست رسانه ها افتاده است.

وی با بیان اینکه بیست سال پیش واژه هایی مانند لایک، فالو، لایو، پست، کامنت و... برای مردم ناآشنا بود ادامه داد: فضای مجازی امروز بر شیوه حرف زدن، خوردن، پوشیدن و فکر کردن ما تاثیر گذاشته است.

ستوده با تاکید بر اینکه امروز وظیفه ما در فضای مجازی مدیریت خود و خانواده مان است خاطر نشان کرد: گام نخست تغییر دیدگاه تربیت است.

این مدرس سواد فضای مجازی با معرفی کتاب «من دیگر ما» اثر محسن عباسی ولدی تصریح کرد: هر خانواده برای تربیت نسل آینده خود حداقل باید 5 کتاب تربیتی بخواند زیرا به توصیه پیامبر اسلام تربیت فرزند را باید بیست سال قبل از تولد کودک آغاز کرد یعنی باید نخست تربیت را از خودمان شروع کنیم.

چیدمان خانه ها تلویزیون محور شده است

وی با بیان اینکه در گذشته خانواده صفا و صمیمیت بیشتری نسبت به یکدیگر داشتند افزود: امروز رسانه آنقدر بر فضای زندگی ها تاثیر گذاشته که حتی چیدمان منزل هایمان هم تلویزیون محور شده است.

ستوده با یان اینکه رسانه ها و فضای مجازی دارند ما را از آن خود می کنند اظهار کرد: خانواده ها باید برای استفاده از فضای مجازی در منزل قانون وضع کرده و همه ملزم به رعایت آن باشند.

وی با ارائه چند راهکار در مورد نحوه استفاده از اینترنت و حضور در فضای مجازی تصریح کرد: به طور مثال والدین باید برای استفاده فرزندان در منزل از وای فای ساعت استفاده در نظر بگیرند یا سینی موبایل تعریف کنند که در زمان حضور در منزل همه افراد خانواده گوشی تلفن همراه خود را در آن قرار دهند و یا ساعتی در منزل گوشی ها خاموش باشد.

استفاده از نت شبانه رایگان و آسیب های تربیتی

کارشناس فضای مجازی با تاکید براینکه خانواده ها باید حضور فرزندان در فضای مجازی را کنترل کنند ادامه داد: باید در هر خانه یک جایگاه موبایل مانند جاکفشی وجود داشته باشد تا همه در زمان حضور در منزل در کنار هم باشند.

وی با اشاره به ایجاد شکاف دیجیتالی بین نسل گذشته و نسل حاضر خاطر نشان کرد: در حال حاضر در آمریکا استفاده از گوشی تلفن همراه برای زیر 18 سال ممنوع است.

ستوده با تاکید بر اینکه از سال 2020 تا 2045 به دلیل پیشرفت تکنولوژی زندگی دیگر هیچ شباهتی به زمان حاضر نخواهد داشت اظهار کرد: دانشمندان در حال طراحی نرم افزارهای جدیدی برای استفاده از فضای مجازی هستند که بتوان با همه حواس پنجگانه وارد فضای مجازی شد.

وی با بیان اینکه دانشمندان تا کنون موفق شده اند حس لامسه را در فضای مجازی طراحی کنند گفت: ما چاره ای جز آگاه سازی، آموزش و تفکر نداریم و باید برای استفاده صحیح فرزندانمان در فضای مجازی فکری بکنیم.

این مربی سواد فضای مجازی پیشرفت تکنولوژی را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: تنها چاره اینست که خودمان خودمان را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرزندان اوباما هنوز در فضای مجازی عضو نیستند افزود: فرزندان استیو جابز نیز هنوز گوشی اپل ندارند.

ستوده با بیان اینکه از زمانی که گوشی های اندروید وارد ایران شد همه چیز بهم ریخته ادامه داد: استفاده از نت شبانه رایگان نیز آسیب های تربیتی فراوانی بوجود آورده است.

به گفته این مسئول والدین باید از گذاشتن هرگونه رسانه در اتاق خواب فرزندان خودداری کند و مانیتور رایانه را در منزل طوری قرار دهند که بدون تلاش برای تجسس قابل مشاهده باشد.

نبرد ما با دشمن در فضای مجازی سخت تر عملیات کربلای 5 است

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این راستا به خبرنگار موج اظهار کرد: امروز اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی دارای اهمیت است.

سردار محمد عبدالله پور، با اشاره به دروغ پراکنی رسانه های غربی و بازتاب آن ها در فضای مجازی بر اهمیت حضور آگاهانه جوانان در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: روستا و شهرهایی که در حال بزرگ‌تر شدن هستند نیازهایشان نیز بزرگ‌تر می‌شود و حل این نیازها به‌سادگی ممکن نیست؛ بنابراین باید برای حل معضلات فضای مجازی گام‌های محکمی برداشته شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت فضای مجازی بیان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند، بنابراین باید فضای مجازی را جدی گرفته و در این راستا اهتمام داشته باشیم.

عبدالله پور با اشاره به پیشتازی سپاه در فعالیت‌های مختلف گفت: باوجود تمامی فعالیت‌های تأثیرگذار سپاه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه برای فعالیت در فضای مجازی نباید منتظر ابلاغ سازمانی بود تصریح کرد: برخی از مسئولان جامعه هیچ توجهی به فضای مجازی ندارند به دلیل اینکه که علم و سواد آن را نداشته و با زمان پیش نرفته‌اند.

به گفته وی در حال حاضر دغدغه مندان جرات به خرج داده و می‌خواهند برای حل این بحران انقلاب گام بردارند؛ اما متأسفانه مردم به دلیل گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره فرصتی برای فعالیت علمی در حوزه فضای مجازی ندارند.

عبدالله پور نخستین عامل موفقیت در فضای مجازی را اخلاص دانست و گفت: دشمن توانایی، تخصص، نیروی انسانی و امکانات مالی بیشتری در این حوزه دارد بنابراین ما باید با سلاح اخلاص در فضای مجازی گام برداریم تا به موفقیت برسیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به نبود فرماندهی در فضای مجازی بیان کرد: باید قدرت داشته باشیم تا موجی که دشمن رواج می‌دهد را خنثی و یا جهت آن را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه باید با نگاه انقلابی و جهادی این فضا را به نفع انقلاب اسلامی تغییر دهیم گفت: خانواده ها مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه