English

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس:

مسئله زکات را از مالیات و عوارضات دولتی جدا کنیم/ زکات، یک واجب الهی است که افراد با نگاه عبادی آن را پرداخت می کنند

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس تأکید کرد: چیزی که برای خدا پرداخت می شود اثرش هم چیز دیگری است؛ بنابراین تمام جهات زکات را باید باهم در نظر بگیریم، یعنی زکات، یک فریضه الهی با قصد قربت است و از بحث مالیات و عوارضات دولتی و کارهایی که دولت می کند جداست و اگر از ابتدای دریافتش این نکته را در نظر نگیریم تا مرحله هزینه کرد آن با مشکل مواجه می شویم.

مسئله زکات را از مالیات و عوارضات دولتی جدا کنیم/ زکات، یک واجب الهی است که افراد با نگاه عبادی آن را پرداخت می کنند

 

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز در جلسه شورای زکات استان فارس تأکید کرد: چیزی که برای خدا پرداخت می شود اثرش هم چیز دیگری است؛ بنابراین تمام جهات زکات را باید باهم در نظر بگیریم، یعنی زکات، یک فریضه الهی با قصد قربت است و از بحث مالیات و عوارضات دولتی و کارهایی که دولت می کند جداست و اگر از ابتدای دریافتش این نکته را در نظر نگیریم تا مرحله هزینه کرد آن با مشکل مواجه می شویم.

وی با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج گفت: خداوند متعال می فرمایند "کسانی هستند که اگر ما به آنها حکومت بدهیم چند کار انجام می دهند؛ اولاً نماز برپا می دارند، دوم زکات می دهند و سوم امر به معروف و نهی از منکر می کنند و اینها مدافعان اسلام هستند".

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: ما با یک نگاه مستقل این سه واجب را پشت سر هم داریم، اما به نظر می رسد ترتیب اینها می بایست قبل از دیگری مورد اهمیت قرار گیرد؛ چرا که اول نماز و بعد زکات است و بعد از آن امر به معروف و نهی از منکر؛ و شاید هم این مسأله باشد که زمینه امر به معروف و نهی از منکر بسیاری از اوقات زمانی فراهم می شود که ما آن دو فریضه قبلی را انجام داده باشیم. 

امام جمعه شیراز اضافه کرد: تجربه امروز به ما نشان می دهد که اگر به کسی خیری رسانده باشیم، می توانیم از وی توقع خیر داشته باشیم در غیر این صورت معمولاً از او جواب خیر نخواهیم گرفت؛ بنابراین در خصوص بحث زکات نیز این اصل باید مد نظر قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس

این استاد اخلاق افزود: ما غالباً زکات را به عنوان یک واجب درنظر می گیریم که زوایای مختلفی مثل مسائل و مشکلات اجتماعی دارد؛ حال می بینیم که شما الآن در موضوع زکات به بحث مشکلات اقتصادی اشاره می کنید می کنید ولی آیا زکات صرفاً وجهه اقتصادی دارد؟ با تحلیلی ساده می بینیم، در موضوع زکات باید نگاه فرهنگی، نگاه آسیب شناسی اجتماعی و نگاه اقتصادی به صورت یکپارچه باهم تلفیق شود. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: حرکتی را سال های پیش کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص زکات آغاز کرده اماباید بدانیم که بعضی مسائل را نمی شود یک جانبه حل کرد و باید به مرحله ای از رشد فکری و اداری رسیده باشیم تا تمام موارد بتواند باهم و متمرکز ارائه شده و حل شود.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس

آیت الله دژکام خاطرنشان ساخت: بحث زکات را باید به گونه ای نقل کنیم که صرفاً به آن نگاه معیشتی نشود زیرا که زکات، یک واجب الهی است که افراد با نگاه عبادی آن را پرداخت می کنند.

وی افزود: بنده هر وقت که از کسی زکات تحویل گرفتم به او گفتم که قصد قربت کند و این است که یک حس دیگری برای او ایجاد می کند، یعنی می توانیم در کنار یک حس انسان دوستانه یک حس خدا دوستانه هم داشته باشیم که وقتی کسی زکات می دهد برای خدا و با قصد قربت این کار بزرگ را انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: چیزی که برای خدا پرداخت می شود اثرش هم چیز دیگری است؛ بنابراین تمام جهات زکات را باید باهم در نظر بگیریم، یعنی این یک فریضه الهی با قصد قربت است و از بحث مالیات و کارهایی که دولت می کند جداست و اگر از ابتدای دریافتش این نکته را در نظر نگیریم تا مرحله هزینه کرد آن با مشکل مواجه می شویم.

امام جمعه شیراز گفت: اگر وجهه دینی زکات را در نظر نگیریم، اخذ و دریافت آن به حد آرمانی اش هم که برسد، نمی توانیم بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم لذا زکات را باید به همین عنوانی که خداوند فرموده است، اخذ شود. 

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش زکات استان فارس

آیت الله دژکام ابراز داشت: ما اگر همان چیزی را که شرع است و قانون الهی، اجرا کنیم؛ مسلماً برکت به دنبالش است البته این برکت به غیر از محاسبه ای است که در بحث های ریاضی می آوریم زیرا خدای متعال بسیاری از مواقع از چیز خیلی کم یک چیز خیلی زیاد ایجاد می کند که قابل محاسبه نیست.

وی یادآور شد: ما نباید همه کارهایی را که انجام می دهیم به حساب کارهای اقتصادی و حساب دو دوتا چهارتا حساب کنیم بلکه باید یک عواملی و پارامتر های دیگری در معادلاتمان بیاوریم که دین خدا به ما آموخته که متأسفانه تا کنون به این مرحله از نظریه پردازی نرسیده ایم و امیدواریم که در مجموعه فرائض دینی و بحث های اقتصادی به نقطه ای برسیم که نظریه ما دقیقاً مطابق با نگاه شرعی باشد و پاسخی را نیز که می گیریم ان شالله مورد رضای خداوند باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه