English

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان؛

مرحله دوم مرمت خانه فکری بندرلنگه آغاز شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از آغاز مرحله دوم مرمت خانه فکری بندرلنگه خبر داد.

مرحله دوم مرمت خانه فکری بندرلنگه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، اشکان مختاری از آغاز مرحله دوم مرمت خانه فکری بندرلنگه خبر داد و گفت: در این مرحله، استحکام بخشی پوشش و جداره‌های ضلع شمال شرقی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک میلیارد ریال برای عملیات مرمت این خانه فکری اختصاص یافته است، افزود: مرمت این پروژه تا پایان آذر به اتمام می رسد و برای مرمت این بنا از سنت‌های معماری منطقه و خود اثر استفاده می‌شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: مصالح به کار رفته در این بنا سنگ گچ کوره‌ای است که با بادگیر‌های بلند و زیبای خود یکی از الگو‌های اصلی معماری جنوب کشور محسوب می‌شود.

مختاری گفت: پوشش سقف این بنا از تیر‌های چوبی درخت چندل است که روی آن‌ها با حصیر‌هایی از برگ درخت خرما (سوند) و نِی پوشیده شده است و درب‌های این بنا از چوبی به نام ساج ساخته شده است که در قسمت بالای آن‌ها شبکه‌های رنگی شیشه‌ای قرار گرفته است.

به گزارش موج، خانه فکری یا (عمارت فکری) بندرلنگه را عبدالواحد فکری از تجار معروف بندرلنگه در دوران قاجاریه ساخته است و ۲ هزار ۶۰۰ متر مربع مساحت، هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد. این عمارت تاریخی دارای ۲۵ اتاق، سه تالار پذیرایی وهفت بادگیر است که باد را از چهار طرف به داخل ساختمان هدایت می‌کند و در قسمت ورودی نیز اتاقکی برای کنترل ورود و خروج افراد به داخل ساختمان وجود دارد.

لازم به ذکر است بنای فکری در ورودی شهر بندرلنگه، محله پاکَرَتی‌ها واقع‌شده و در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و سال گذشته مرحله نخست مرمت این بنا به انجام رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی