English

کارشناس رسانه عنوان کرد:

سرعت و شخصی سازی خبر دو مقوله مهم در خبرنویسی آن لاین/ سبک «الماس خبری» جایگزین هرم وارنه

کارشناس رسانه و مدرس اصول خبرنویسی در رسانه های مکتوب و مجازی با اشاره به شیوه های نوین خبرنویسی آن لاین گفت: سرعت،عمق و شخصی سازی خبر از مقوله های مهم خبرنویسی آن لاین هستند.

سرعت و شخصی سازی خبر دو مقوله مهم در خبرنویسی آن لاین/ سبک «الماس خبری» جایگزین هرم وارنه

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، معصومه پاداش ستوده، در نخستین کارگاه اصول و فنون خبرنویسی و گزارش نویسی که با هدف افزایش مهارت روابط عمومی های سما استان گیلان در سما واحد رشت برگزار شد، شیوه های نوین خبرنویسی در فضای مجازی را تشریح کرد.

وی با اشاره به اهمیت و میزان تاثیرگذاری رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی بر سبک زندگی مردم اظهار کرد: امروز این تاثیرگذاری به اندازه ایست که اگر در گذشته آدمی را با آنچه که می اندیشید می شناختند امروز با آنچه را که به اشتراک می گذارد؛ می شناسند.

عصر مدیاکراسی یا رسانه سالاری

عضو خانه مطبوعات گیلان، با بیان اینکه در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما اینترنت به ویژه پیام رسان های موبایلی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته اند؛ افزود: این پیشرفت به اندازه ای است که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را عصر ارتباطات، عصر متن، عکس و به طور کلی مدیاکراسی یا رسانه سالاری نامیده اند.

کارگاه نویسی 1

به گفته وی، در عصر حاضر حتی انتشار یک عکس می تواند کار یک رسانه بزرگ را انجام دهد و این در حالیست که در گذشته انتشار مطبوعات مستلزم زمان و هزینه زیادی بوده است و از این رو امروز یک عکس یک رسانه است.

سبک «الماس خبری» جایگزین هرم وارنه

سرپرست خبرگزاری موج در گیلان، در ادامه به سبک های نوین خبرنویسی در رسانه های آن لاین اشاره کرد و گفت: در گذشته نه چندان دور سبک هرم وارونه مورد استقبال بیشتر خبرنگاران و رسانه ها بوده است در حالیکه در زمان حاضر با گسترش پیام رسان های موبایلی این سبک رفته رفته جای خود را به سبک الماس خبری داده است.

وی کوچک و نادر بودن، درخشان بودن و ارزشمند بودن را از ویژگی های بارز «الماس» برشمرد و خاطر نشان کرد: سبک الماس خبری یعنی نوشتن و تنظیم یک خبر ارزشمند و کوتاه اما پرمعنا در کمترین زمان ممکن و چیزی شبیه به الماس و انتشار آن در یکی از رسانه های فضای مجازی.

پاداش ستوده با بیان اینکه سبک خبرنویسی الماس خبری با دو خصیصه سرعت و عمق وب کاملا سازگار است، ادامه داد: فرایند نوشتن در اتاق‌های خبری بر پایه این دو قدرت بازنگری خواهند شد زیرا به رسانه‌های نوین از یک سو اجازه نشر سریعتر خبرها را می‌دهد و از سوی دیگر وب؛ رسانه‌ای کامل برای روزنامه‌نگاری است که بطور بالقوه عمیق‌تر و گسترده‌تر از شاهان سابق محتوا و تحلیل؛ یعنی روزنامه‌ها و مجلات است بنابراین می توان فرایند جدید نوشتن در دنیای آنلاین را با تاکید بر دو عنصر سرعت و عمق به تصویر کشید.

عضو جامعه نویسندگان و پژوهشگران کشور تصریح کرد: در این سبک، همین که رویدادی که دارای ارزش های خبری است به وقوع می‌پیوندد، خبرنگار یا روزنامه‌نگار با ارسال یک هشداراولیه به سردبیر مشترکان موبایلی و ایمیلی اخبار و یا آنهایی که از خبرخوان‌ها استفاده می‌کنند؛ را به سرعت در جریان خبر قرار می دهد که این روند هشدار در عین حال با انتساب مالکیت خبر به اعلام کننده اولیه آن همراه است.

وی تحلیل و بازتاب خبر پس از انتشار آن را دارای اهمیت فراوانی دانست و گفت: امروز بیشتر خبرها نزد همه هست و دسترسی به اخبار بسیار فراگیر شده است اما نکته مهم برای یک رسانه آنست که بتواند تحلیل درست و متفاوتی از آن رویداد به مخاطبان ارائه دهد.

خبر تا ابد هست

مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته نامه پامچال با اشاره به جذب مخاطبان به سمت اخبار زرد تصریح کرد: خبر تعاریف فراوانی دارد اما در یک تعریف کلی آن چیزی است که امکان صدق و کذب در آن باشد.

به گفته وی آشنایی با سبک های خبرنویسی و تولید محتوای مثبت در وب امکان شناخت و تشخیص اخبار موثق از اخبار غیرواقعی و اغراق شده را به ما می دهد.

خبر نویسی

پاداش ستوده با بیان اینکه خبر تا ابد هست ادامه داد: هر روز در اطراف ما بی نهایت رویداد به وقوع می پیوندند که ارزش خبر شدن ندارند اما انچه که مورد توجه ماست میزان علاقمندی ما به شنید و خواندن اخبار زرد است از این رو بسیاری از رسانه ها برای جذب مخاطبان بیشتر از اصول و حدود خبرنویسی حرفه ای عدول کرده و دست به افشاگری های آن چنانی می کنند که با اخلاق حرفه ای خبرنگاری در تضاد است.

وی با اشاره به قدرت و قداست قلم و شجاعت خبرنگاران و نویسندگان افزود: یک نویسنده و یا خبرنگار هرگز نباید منفعت خود را در نظر گرفته و برای پول بنویسد.

این کارشناس رسانه در پایان با معرفی غول های رسانه ای در دنیا به ویژه رسانه های غربی تصریح کرد: امروز بزرگترین شرکت های تجاری در دنیا حامیان رسانه های بزرگ در سطح جهان هستند و با پشتیبانی از این رسانه ها اخبار را آنگونه که می خواهند به خورد مخاطبان می دهند یعنی این رسانه های غربی هستند که شیوه فکر کردن و سبک زندگی مردم را تعیین می کنند و به آنها می گویند که چگونه به مسایل بنگرند.

گفتنی است؛ نخستین جلسه از نخستین کارگاه اصول و فنون خبرنویسی و گزارش نویسی صبح امروز با حضور مسئولان روابط عمومی و رابطان خبری سما استان گیلان در سما واحد رشت برگزار شد.

کارگاه خبرنویسی

این دوره، نخستین دوره مقدماتی آموزش آشنایی با اصول روابط عمومی و شیوه های خبرنویسی و گزارش نویسی ویژه مسئولان روابط عمومی و رابطان خبری سازمان سما (استان گیلان) در سطح کشوراست.

در این دوره که در شش جلسه پیش بینی شده مسئولان روابط عمومی و رابطان خبری سما استان گیلان، با اصول و جایگاه روابط عمومی نوین (افکار عمومی و روابط عمومی) ارتباط با دستگاه ها، تنظیم گزارش و تبادل اخبار، اصول تبلیغات و... آشنا می شوند.

آشنایی با شیوه های نوین خبرنویسی و خبرنگاری دورن سازمانی و نیز تنظیم خبر، یادداشت، گزارش نویسی و بزور رسانی پرتال مدارس از دیگر اهداف این کارگاه آموزشی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه