English

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز:

توسعه کلان شهر شیراز باید بر اساس سومین حرم اهل بیت باشد/قلم های خبرنگاران شیرازی، صلح و صمیمیت را نشر دهند

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز تأکید کرد: توسعه کلان شهر شیراز باید بر اساس سومین حرم اهل بیت باشد چرا که شهر در اطراف حرم مطهر رشد و توسعه پیدا کرده و همواره حرم مطهر محور توسعه شهر بوده است

توسعه کلان شهر شیراز باید بر اساس سومین حرم اهل بیت باشد/قلم های خبرنگاران شیرازی، صلح و صمیمیت را نشر دهند

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله لطف الله دژکام بعدازظهر امروز یکشنبه در دیدار با شهردار کلان شهر شیراز و مدیران شهری، تأکید کرد: توسعه کلان شهر شیراز باید بر اساس سومین حرم اهل بیت باشد چرا که شهر در اطراف حرم مطهر رشد و توسعه پیدا کرده و همواره حرم مطهر محور توسعه شهر بوده است؛ حال نمی شود که حرم مطهر را معرفی نکنیم و بخواهیم شیراز را مطرح کنیم.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدا محوریت توسعه‌ی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، حرم‌ مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و بقاع متبرکه امامزادگان بوده است؛ گفت: در گذشته 25 مدرسه‌ی علمیه اطراف حرم شاهچراغ(ع) وجود داشت و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که شهر شیراز در گذشته پیرامون حرم‌های مطهر شکل گرفته و گسترش یافته، از این رو تمام صاحب‌نظران باید با همفکری خود در زمینه معرفی هرچه بهتر حرم مطهر شاهچراغ(ع) به یک نقطه‌ مشترک برسند.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) می‌تواند بزرگترین مرکز جذب گردشگر باشد که باید در این باره فکری کنیم.

امام جمعه شیراز همچنین سخت بودن دسترسی به حرم های مطهر در شیراز را مشکلی بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: مسیر دسترسی به بقاع متبرکه و حرمین امامزادگان واجب التعظیم باید تسهیل شوند تا زائرین بتوانند به راحتی به زیارت مشرف شوند، البته نکته ای دیگر در این مورد وجود دارد و آن اینکه متأسفانه امروزه شاهد وجود معضلاتی چون فسادهای اجتماعی، نخاله های ساختمانی، زباله و غیره در اطراف این مکان ها هستیم که این موضوع نیز باید مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

قلم های خبرنگاران باید شیرازی بچرخد و صلح و صمیمیت را نشر دهد

دژکام در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان ساخت: برای پیشبرد امور مردم و شهر و استان گاهی نیازمند بیان برخی انتقادات هستیم، اما انعکاس این انتقادها، نباید موجب لطمه خوردن به فضای همدلی و صمیمت استان شود.

وی  خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه و رسانه‌های فعال در فارس و شیراز تأکید کرد: شیراز مرکز فرهنگ، ادب، هنر و دیانت است، که صمیمت و همدلی مهم ترین پیام این شهر برای جهانیان است، از این رو خبرنگاران شیرازی نیز باید قلم‌هایشان شیرازی بچرخد و صلح و صمیمیت را نشر دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: شیراز مرکز فرهنگ و آداب، مرکز هنر و ادب و مرکز دیانت است زیرا شاهد موج جمعیت در شب های قدر و راهپیمایی روز قدس بودیم و در بین مردمی اینچنین با فرهنگ، اصیل و مبادی آداب؛ گاهی قلمی حرکت می کند و ذهن ها درگیر مسائلی می شود که خدای ناکرده به نفع نظام و شهر ما نیست.

امام جمعه شیراز افزود: سعی کنیم فضای رسانه برای پیشبرد اهداف شهر، استان و کشور باشد نه بر خلاف آن؛ در عین حال از تمامی رسانه ها تشکر می کنم زیرا رویداد در حد یک اتاق را جهانی می کنند اما بسیار هم باید دقیق باشند.

دژکام در ادامه با اشاره به موضوع بافت تاریخی، گفت: در خصوص این موضوع باید بررسی بیشتری انجام شود تا در نتیجه آماری به دست آید که از امروز تا سالها بعد به چه میزان به حفظ بافت تاریخی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: همه ما لزوم حفظ و احیای آثار تاریخی ارزشمند را باور داریم و معتقدیم گذرهای تاریخی بافت و نقاط دارای ارزش، باید به عنوان بخشی از هویت تاریخی و ارزشمند ما حفظ شود اما ضرورت های شهرسازی ایجاب می کند متناسب با توسعه شهر، محلات آن نیز باید رشد کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم بگوییم که در شیراز صاحب تمدنی بزرگ بوده‌ایم و شهرهای ما تمام نیازهای شهروندانشان را در معماری و شهرسازی برآورده می‌کرده؛ آیا ضرورت دارد چند محله‌ی مشابه را حفظ و احیا ‌کنیم؟ میزان حفظ بافت تاریخی را باید به درستی استخراج کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: برخی مکان ها ویژگی هایی به خصوص دارند که باید حفظ شوند و برخی گذرها نیز لازم است مقاوم سازی شده و نگهداری شوند اما باید به صورت دقیق کارشناسی شود که تا چه اندازه از بافت تاریخی باید حفظ شود و چه اندازه می تواند بدون لطمه زدن به هویت شیراز و ملی، تخریب گردد.

قبرستان قدیم شیراز خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به قبرستان قدیم شیراز اشاره کرد و افزود: قبرستان قدیم شیراز خود یکی از یک مشکلات بزرگ این شهر است زیرا داخل مجموعه دچار مشکلاتی شده که اگر به آن توجه نشود جامعه را با خود درگیر می کند.

امام جمعه‌ شیراز لزوم ساماندهی قبرستان قدیم شیراز (دارالسلام) را به عنوان یک خواسته بزرگ مطرح و تأکید کرد: گستره‌ چند هکتاری این محل می‌تواند با بازسازی مناسب و نگاهی دقیق، ساماندهی شود؛ حال آنکه می توانستیم نقاطی از این قبرستان را که مدفن بسیاری از چهره‌های بزرگ علمی و مذهبی است، حفظ و احیا کنیم.

دژکام با بیان این مطلب که برخی از افتخارات تاریخی ما در محدوده بافت قرار دارد، خاطرنشان کرد: حفظ و احیای بافت تاریخی باید تلفیقی از حفظ گذشته و پیشرفت در آینده باشد زیرا اگر به‌ خوبی به این مسائل فکر و عمل کنیم، هم گردشگران افزایش می‌یابد هم رضایت همگانی را خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه