English

گلایه های نماینده ولی فقیه در فارس از روند مدیریت بهداشت و درمان در فارس:

جراحِ قابل، لزوماً مدیر لایقی نیست/ ما در حوزه پزشکی شعار زیاد می دهیم ولی عمل نمی کنیم

مشکلاتی در عرصه بهداشت و درمان وجود دارد که شاهد حل شدن آن نیستیم حتی با اینکه دولت ها و مدیران تغییر می کنند ولی مشکلات همچنان وجود دارند زیرا این مدیریت است که باید در پی حل مشکلات باشد.

جراحِ قابل، لزوماً مدیر لایقی نیست/ ما در حوزه پزشکی شعار زیاد می دهیم ولی عمل نمی کنیم

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله لطف الله دژکام بعدازظهر امروز شنبه در دیدار مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: متأسفانه می بینیم برخی در کشور ما، مدیر می شوند که الفبای مدیریت را نمی دانند؛ ممکن است شخصی جراح قابلی باشد اما ممکن است آن شخص مدیر لایقی نباشد.

وی اضافه کرد: باید کسانی در حوزه بهداشت و درمان به جایگاه مدیریت برسند، که هم علم پزشکی بدانند و هم از علم مدیریت مطلع باشند، تا بتوانند اخلاق و عدالت پزشکی را به خوبی پیگیری نمایند.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان داشت: حوزه مدیریت درمان نیاز به بازنگری اساسی دارد و ورود جدی مدیران و کارشناسان برای تربیت مدیر  در این حوزه بسیار ضروریست زیرا ما تا کنون در زمینه مدیریت پزشکی کار خاصی نکرده ایم.

امام جمعه شیراز افزود: مدیریت بیمارستانی‌ بسیار ضعیفی داریم؛ بنده در طی 27 سال  تدریس در محیط علوم پزشکی، از به‌خوبی با این مشکل آشنایم چرا که در کشور ما غالباً دولت ها و مدیران تغییر می کنند اما مشکلات درمان و بهداشت مردم همچنان باقی می ماند و دلیل آن این است که مدیر توان مدیریت ندارد و در عمل مدیریت نمی کند و به دنبال رفع مشکل نمی رود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابلاغ طرح ها و بخش نامه ها دردی را از جامعه دوا نمی کند، بلکه برای اجرای طرح ها و ابلاغ برنامه ها نیاز هست که ابتدا کارشناسان نقاط قوت و ضعف طرح را پیدا کرده کرده و به اطلاع مدیر برسانند و پس از برطرف کردن نقاط ضعف آن را اجرا کنند لیکن ما در بیشتر مواقع وقت می‌گذاریم و پول خرج می‌کنیم تا کاری را انجام دهیم، بعد که کارشناس می‌آوریم، معلوم می شود این طرح نباید اجرا می شد و یا نحوه اجرای آن این گونه نیست؛ لذا در اجرای طرح ها مشخص نیست که قرار است چه کسی طرح را به شیوه درست عملیاتی کند!

دژکام در ادامه با بیان اینکه بی‌عدالتی در حوزه پزشکی در کشور بیداد می‌کند و بعد مسئولین ما دائماً تقسیمات کشوری را دنبال می‌کنند، گفت: در عرصه پزشکی بحث عدالت از اصول اساسی اخلاق پزشکی است لذا باید به دنبال این باشیم که در حوزه پزشکی دچار بی‌عدالتی نشویم چرا که اگر در جامعه عدالت حاکم شد مردم به آرامش می رسند. 

وی افزود: در بحث عدالت پزشکی خلاء نظریه‌پردازی عجیبی را دیدم که موجب تأسف شد چرا که ما دم از مسلمانی می زنیم و شعار می دهیم و در عمل به آن مانده ایم اما در دیدگاه‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی به این موضوع به طور کامل و جامع پرداخته شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در خصوص اجرای طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: زمانی که طرح تحول سلامت شروع شد، آغازی بسیار قوی داشتند اما در بین مسیر به دلیل کمبود بودجه این طرح رها شد که شاید بهتر بود از ابتدا آن را آهستهتر آغاز می کردند ولی تا پایان مسیر ادامه می‌یافت.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: حرف های بزرگ و عجله در انجام امور به ویژه در اجرای طرح‌ها ضرورت ندارد بلکه بهتر است کارهای کوچک را به‌ خوبی آغاز نموده، مدیریت کرده و به سامان برسانیم ولی در جامعه ما حرف‌های بزرگ زیاد زده می شود و عمل های کوچک هم انجام نمی پذیرد؛ به‌قول‌معروف «سنگ بزرگ نشانه نزدن است».

دژکام در ادامه سخنانش مدیریت‌های مقطعی و کوتاه‌مدت را یک خطر بزرگ برای کشور دانست گفت: امروز بحث آمایش سرزمینی مطرح است اما همین آمایشی را که نوشته اند دارای ایراد است و باید قبل از هرکاری آن ایرادات را برطرف کنند.

وی تأکید کرد: در بحث آمایش بین من و وزیر بهداشت موضوعی وجود دارد زیرا این طرح مشکل دارد اما در افکار عمومی به گونه ای مطرح شده که وزیر فکر می کند که من با خود او و یا جریان خاصی مشکل دارم، در حالی که بحث من فقط ایرادات طرح آمایش است که باید با فرهیختگی وزیر حل شود.

نماینده ولی فقیه در فارس ابراز داشت: ای‌کاش بدنه کارشناسی ما در استان فارس این مشکلات را حل می‌کرد؛ چرا که کارشناس نباید صرفاً طرح را ابلاغ کند، بلکه باید مشکلات طرح‌ها را پیدا و برطرف نماید.

امام جمعه شیراز  ادامه داد: در این مورد می بینیم رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص طرح پزشک خانواده با احساس پدرانه، مجدانه در راستای اجرای این طرح بزرگ، تلاش کرد و هرجا مشکلاتی را می دید در پی یافتن راحل حل  آن نیز می رفت.

دژکام تصریح کرد: ما باید خودمان برای شهر و کشورمان دل بسوزانیم نه اینکه در محافل خصوصی از مشکلات حرف بزنیم و بدانیم تنها راه رفع مشکلات تغییر نگاه کارشناسانه است و برای رفع مشکلات قدم از قدم بر نداریم.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدوارم ریاست دانشگاه علوم پزشکی بتواند با تداوم خدمت و ایجاد افکار و انگیزه های جدید، اتفاقات خوبی را در عرصه درمان در استان فارس رقم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه