English

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در جمع مردم شیراز:

در سیاست خارجی واقع بین باشید/ترساندن ملت ها ابزاری به دست دشمنان برای پیشبرد اهدافشان است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در جمع مردم شیراز تأکید کرد: سیاست خارجی باید همراه با واقع بینی باشد چرا که نتیجه مناسبات مختلف در جهان را طی ۷۰ سال گذشته در فلسطین دیده ایم.

در سیاست خارجی واقع بین باشید/ترساندن ملت ها ابزاری به دست دشمنان برای پیشبرد اهدافشان است

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، سعید جلیلی در جمع مردم شرکت کننده در راهپیمایی روز جهانی قدس در شیراز، گفت: سیاست خارجی باید همراه با واقع بینی باشد زیرا نتیجه مناسبات مختلف را طی ۷۰ سال گذشته در جهان دیده ایم.

وی ادامه داد: اینکه باید در سیاست خارجی واقع بین باشیم حرف درستی است که بتوانیم از حقوق خودمان و ارزش ها و آرمانها دفاع کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز شیراز ادامه داد: باید مناسبات امروز در جهان را خوب بشناسیم زیرا مناسباتی در طول ۷۳ سال گذشته در برخی از سازمان های بین المللی و کنوانسیون ها در جهان شکل گرفته که تا همین امروز آن مناسبات وجود دارد که چند قدرت محدود در قبال دیگر کشورها بر اساس منافع خودشان، یک سری امتیازاتی قائل شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در دنیایی که ادعای حقوق بشر و عدالت را بیان می کنند باید چند قدرت، امتیاز جداگانه داشته باشند؛ یعنی اگر ملت هایی در مسیر پیشرفت خود بخواهند توانمندی هایی داشته باشند؛ آن چند قدرت برایشان خط و نشان می کشند که پیشرفت شما تا زمانی اعتبار دارد که منافع ما لطمه نخورد و جالب این که در تمام مدت مذاکره هم موضوع برد برد را مطرح می کنند و عملاً برد برد برای آنها یعنی منافع ملت ها تا جایی که به منافع آنها لطمه نخورد اعتبار دارد؛ آن هم منافع نامشروع و ظالمانه نه منافع به حق و عادلانه.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی اضافه کر د: امروز به خوبی می بینیم که اگر دو کشور مستقل بخواهند یک تراکنش بانکی داشته باشند به شرطی برایشان این امکان میسر می شود که منافع آنها آسیب نبیند.

جلیلی یادآور شد: کسانی که صحبت از واقع بینی در سیاست خارجی می کنند باید این واقعیت را نیز ببینند که در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا به صراحت بیان شده است که آمریکا باید طی ۱۰۰ سال آینده رهبری جهان را به عهده بگیرد و همچنین باید فاصله معنی دار آمریکا با سایر کشورها نیز حفظ شود.

وی تصریح کرد: اینجاست که موضوع فلسطین اهمیت پیدا می کند چراکه رژیم صهیونیستی مولید این نوع تفکر است و در نتیجه حاصل چنین مناسباتی اشتباه بزرگی است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: همین مناسبات جهانی و شعارهای حمایت از حقوق بشرشان را که بررسی می کنیم ملاحظه می شود که در این تفکر چگونه 70 سال با اسرائیل و جنایاتش برخورد شد و پیدا کنیم کدام حق ملت فلسطین در این مناسبات جهانی به رسمیت شناخته شد؛ اگر هم بنا به سیاستی و ضرورتی قطعنامه ای نیز در شورای امنیت تصویب شد نتیجه ای در بر نداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این مناسبات بین المللی ویژگی دیگری نیز دارد و آن اینکه زمانی افرادی مانند هیتلر ادعای قدرت داشتند و امروز نیز همان اداعا توسط افرادی دیگر اما با تزویر بیان می شود و می بینیم امروز این افراد جنایات ضد بشری انجامی دهند اما ادعای حقوق بشرشان در جهان طنین می اندازد و همراه با اشغال و زورگویی شان، شیوه های نرمی نیز به کار می گیرند تا از این روش بتوانند روندهای طولانی از گفت و گو مذاکره شکل دهند و در نتیجه امروز حاصل آن مناسبات را پس از ۷۰ سال در اشغال فلسطین مشاهده می کنیم؛ آنها با این شیوه، اراده ملت ها را برای دفاع از حقشان سست می کنند.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اهمیت واقع بینی در سیاست خارجی، تصریح کرد: واقع بینی در سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد اما واقعیت های مهم دیگری نیز در جهان امروز وجود دارند که باید آنها را هم دید.

امام ثابت کرد که می شود دیوار ظلم را شکست

جلیلی با بیان اینکه: آنها دیواری در جهان ساخته اند تا ملت ها را از حقوق خود محروم می کنند اما باید گفت این دیوار ها بن بست نیستند چرا که نمونه آن را در انقلاب اسلامی تجربه کرده ایم و آن اینکه امام راحل توانست واقعیت دیگر را به جهان نشان دهد و اثبات کند که این دیوار شکستنی است و می توان آن را فرو ریخت.

وی افزود: این همان نگاهی بود که با انقلاب اسلامی ظهور پیدا کرد و ترس استکبار هم از همین است؛ زیرا استکبار و قدرتهای ظالم آن دیدند که صاحب نظری، خونین جگری پیدا شده که با توان انقلاب اسلامی نشان داد، این مناسبات را می توان در هم شکست.

ترساندن ملت ها ابزاری به دست دشمنان برای پیشبرد اهدافشان است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در این بین این است که دشمنان از ابزاری استفاده می کنند به نام «ترساندن ملت ها»، عده ای برای ملت ها شاخ و شانه می کشند اما فراموش کرده اند که همین دو سال قبل در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  بود که کتابی معرفی شد به نام «آمریکای مفلوک» و حال همان افراد آمده اند و برای ملت ها خط و نشان می کشند و اینجاست که باید پی برد، امام(ره) آمد و همین ضعف آنها را برای ملت ها نشان داد و در نتیجه به وجود آمدن روز قدس نیز حاصل این روشن بینی امام راحل (ره) بود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین تأکید کرد: امام(ره) حرکتی را آغاز کرد تا ملت ها بتوانند خودشان اختیارشان را به دست گیرند و احیاء کردن روز قدس یعنی همان خروج از بردگی شیاطین؛ زیرا امام(ره) فهم بزرگی از مناسبات سیاسی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز نیز می توان به وفور دید که مقام معظم رهبری همان راه امام(ره) را فریاد می زنند و موفقیت های ۴۰ ساله را رقم می زند و دشمنان نیز از همین نگران هستند که اگر این الگو تکثیر شود دیگر این خرمشهر  نیست که آزاد می شود بلکه جنوب لبنان و فلسطین هاست که یکی پس از دیگری در جهان آزاد خواهند شد.

جلیلی خاطرنشان ساخت: امروز سازشکارترین افراد در فلسطین بیان می کنند که طی ۷۰ سال مذاکره و رفت و آمدها و وعده های پوچ؛ سرابی بیش نبوده  است چرا که همه مشاهده میکنند حزب الله با مقاومت خود همواره پیروز است و سازش در موضوع فلسطین چاره ساز نیست.

وی یادآور شد: آیا ما با اتکاء به قدرتهای غربی می توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم؟ و یا نگاه و تفکر امام(ره) و رهبری بود که باعث شد امروز متکی به مقاومت باشیم و قدرتی در منطقه داشته باشیم که حرف اول را بزنیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: حقوق و منافع یک ملت در بستر مباحث ظالمانه بین المللی و در سایه سازش با آمریکا شکل نخواهد گرفت و دلخوشی های بعدی به اروپا و آمریکا نیز هیچ حقی را برای ملت ها به وجود نمی آورد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر کسی به وعده های اروپا و آمریکا دلخوش باشد جز  سرابی چیزی را به دست نخواهند آورد زیرا تجربه تلخ هفتاد سال گذشته فلسطین، الان در پیش روی ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سران سه کشور اروپایی با اینکه می گویند ایران به تعهدات خودش عمل کرده و آمریکا عمل نکرده است ولی بازهم در جملاتشان تکرار می کنند که ایران هنوز هم باید تعهداتش عمل کند و علاوه بر آن باید سه شرط دیگر نیز باید اعمال شود تا ما در برجام بمانیم.

جلیلی تأکید کرد: تحریم ها در چند دهه اخیر به نوعی باعث پیشرفت کشور شد زیرا ملت ما می دانند که آنچه که آمریکا را در برابر ملت ها کوچک می کند، اراده و قدرت ملت هاست.

وی یادآور شد: دنیا از این که ملت ما به قرآن عمل می کند هراس دارد و این ملت ماست که نشان می دهد، در عرصه اقتصاد نیز می تواند حماسه های بزرگ خلق کرده و تحریم ها را به فرصت تبدیل نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه