English

با اجرای سند مقابله با خشکسالی؛

مقدار خسارات در هرمزگان به حداقل می‌رسد

معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سند مقابله با خشک‌سالی توسط کارشناسان این سازمان در قالب 4 مرحله آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی تهیه‌شده که با اجرای آن مدیریت بحران به مدیریت ریسک تبدیل‌شده و مقدار خسارات نیز به حداقل می‌رسد.

مقدار خسارات در هرمزگان به حداقل می‌رسد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عادل شهرزاد میزان تولیدات بخش کشاورزی در استان و زیرمجموعه‌های آن را 2 میلیون و 540 هزار تن به ارزش 40 هزار میلیارد ریال در سال عنوان کرد.

وی  خسارت‌های وارده به این تولیدات را شامل عوامل طبیعی و اقلیمی مختلف همچون خشک‌سالی، تگرگ، سیل، سرمازدگی و دیگر موارد عنوان کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: عمده منابع خشک‌سالی از اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم اعتبارت و ماده 12 قانون مدیریت بحران تأمین می‌شود که بیشترین خسارت‌ها به ترتیب شامل بخش‌های زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات و منابع طبیعی می‌شود.

شهرزاد از سال زراعی جاری (مهر 96 تا مهر 97) به‌عنوان بدترین سال به لحاظ کمبود بارندگی نام برد که خسارات جبران‌ناپذیری را به بخش کشاورزی این استان وارد کرده طوری که میزان بارندگی در بعضی از شهرستان‌ها نسبت به سال زراعی گذشته 80 درصد کاهش‌یافته است.

وی فعالیت‌های بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن را متأثر از میزان بارندگی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای منتشره سازمان هواشناسی، این استان ازلحاظ کمبود بارش بارندگی در سال زراعی جاری در ردیف 3 استان اول کشور قرار دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان عنوان کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر (18 ساله) باید پذیرفت که هرمزگان یک استان خشک است که بایستی اقدامات متناسب با شرایط اقلیمی آن صورت پذیرد.

شهرزاد ادامه داد: بر این اساس، سند مقابله با خشک‌سالی توسط کارشناسان این سازمان در قالب 4 مرحله آمادگی، پیشگیری، مقابله و بازسازی تهیه‌شده که با اجرای آن مدیریت بحران به مدیریت ریسک تبدیل‌شده و مقدار خسارات نیز به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: به‌موجب این سند در مرحله آمادگی با استفاده از منابع منطقی و علمی خود را برای خشک‌سالی آماده می‌شود. وی یادآور شد: همچنین در مرحله پیشگیری نیز با اصلاح آبیاری ازجمله استفاده از شیوه‌های نوین و احداث خطوط انتقال آب از منبع به زمین کشاورزی از گسترش دامنه خسارت‌ها کاسته می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: ازآنجایی‌که پدیده خشک‌سالی به‌طور عمده با پروژه‌های آب‌وخاک مرتبط است بایستی کاشت محصولاتی که با شرایط اقلیمی این استان مطابقت دارند بر اساس نوع گونه و نژاد در گیاهان و دام‌ها در اولویت قرار بگیرند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه