English

بعداز سال ها انتظار؛

شورای توسعه بخش کرانی تشکیل شد

بالاخره انتظارهای مردم بخش کرانی به پایان رسید و بعداز سال ها و چندین جلسه بی نتیجه در سنوات گذشته، با هماهنگی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، بخشدار بخش کرانی و نمایندگان معادن سنگ آهن، شورای توسعه بخش کرانی، تشکیل شد.

شورای توسعه بخش کرانی تشکیل شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان از بیجار؛بعد از سالها انتظار،شورای توسعه بخش کرانی تشکیل شد.

شامگاه روز گذشته، جلسه ای با حضور نماینده مردم بیجار در مجلس، فرماندار، بخشدار بخش کرانی، امام جمعه یاسوکند، نماینده شورای شهر یاسوکند و نمایندگان معادن منطقه کرانی، در دفتر فرماندار بیجار برگزار شد که موضوع آن، تشکیل شورای توسعه بخش کرانی بود.

بحث تشکیل شورای توسعه بخش کرانی از سال ۹۲ مطرح شده بود و بخشدار کرانی به کرات پیگیر این مسئله بودند که تا کنون بنابر دلایل متعددی، موفق به راه اندازی آن نشد و هرکس به نوعی از معادن سوء استفاده های شخصی و غیرشخصی می نمود.

باتوجه به وجود چندین معدن سنگ آهن در منطقه کرانی و باوجود اینکه در قانون به صراحت آمده است که معادن باید درصدی از درآمد خود را صرف توسعه مناطق اطراف خود کنند، اما متاسفانه در بخش کرانی معادن بیشتر به ضرر روستاهای اطراف بوده و پولی که باید خرج آن روستاها می شد، به اشخاص حقیقی و حقوقی و برای مسائل دیگر داده شده و هیچ سودی عاید مردم محروم آن مناطق نمی شد.

در چنین شرایطی، بهترین راه حل برای کمک به آن مناطق، هدفمند کردن و نظام مند نمودن کمک های بلاعوض معادن و ایجاد شورایی بود که بتواند از کمک های معادن به صورت صحیح و در راه توسعه بخش کرانی استفاده کند.

بالاخره روز گذشته، انتظارهای مردم بخش کرانی به پایان رسید و بعداز سال ها و چندین جلسه بی نتیجه در سنوات گذشته، با هماهنگی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، بخشدار بخش کرانی و نمایندگان معادن سنگ آهن، شورای توسعه بخش کرانی، تشکیل شد.

حمدالله کریمی، نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه بارها معادن قول مساعد برای گام برداشتن در جهت توسعه بخش کرانی داده اند، بیان کرد: در طی سالیان گذشته و تاکنون، معادن به تمام نمایندگان قول می دادند که برای توسعه بخش کرانی همکاری می نمایند اما باوجود کمک های صورت گرفته توسط معادن، نفرت و بدبینی مردم از معادن بیشتر شده است.

وی دلیل بدبینی مردم به معادن را عدم به کار بردن روش صحیح برای کمک کردن به منطقه دانست و گفت: کمک ها و مبالغی که معادن به افراد داده اند، تاکنون بیشتر به عنوان حق السکوت و باج دادن بوده است و نتوانسته اند عدالت را رعایت کنند و این روش غلطی برای کمک کردن بوده است که امیدواریم با کمک فرماندار و تشکیل این شورا، دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

کریمی به دو روستای بخش کرانی که در فاصله ۲ الی ۵ کیلو متری از معادن قرار دارند اشاره کرد و گفت: معادن به  یکی از این روستاها ۳ میلیون و به یکی دیگر که در فاصله مشابه قرار دارد، ۱۰۰ میلیلون کمک کرده است و این تبعیض ها و ناعدالتی ها در اذهان مردم مانده و به این دلیل است که به معادن بد بین شده اند.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سخنان و جلساتی با معادن محقق شد کمک های معادن به منطقه پراکنده نباشد، گفت: بعد از رایزنی با معادن محقق شد شورای بخش کرانی تشکیل و شماره حساب بانکی به نام شورای بخش یا شورای بخش کرانی ایجاد و کمک ها و مساعدت های معادن به این حساب وارد شود تا از توزیع پول در منطقه و به افراد مختلف جلوگیری گردد.

شورای توسعه بخش کرانی

وی افزود: معادن در سال ۹۱، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به منطقه کمک کرده اند اما متأسفانه اکنون حتی نماینده معادن در این جلسه از نحوه توزیع این مبلغ در شهرستان بی اطلاع هستند.

کریمی گفت : قرار بر این است معادن به صورت چند ماه یک بار هرکدام طبق پروانه برداشت های خود به شورای توسعه بخش کرانی مبالغی را واریز نمایند و یا به صورت تعریف پروژه، پروژه های پیشنهادی شورا را عملی کنند.

کمک های معادن باید نظام مند شود

علی اکبر ورمقانی، فرماندار بیجار نیز در این جلسه به لزوم کمک معادن به بحث راه های منطقه اشاره کرد و گفت: معادن در بحث زیرساخت ها و راه ها و خصوصا راه های روستاهای همجوار خود باید بیشتر کمک کنند و به این مسئله توجه بیشتری نمایند.

وی با تاکید بر نظام مند شدن کمک های معادن، بیان داشت: کمک های معادن باید از کانال مشخصی و به صورت هدفمند باشد و تشکیل شورای توسعه بخش کرانی ، بسیار کار پسندیده ای است و باید تمام کارها به صورت قانونی انجام شود.

ورمقانی به کمک شورای بخش به شورای توسعه بخش کرانی اشاره کرد و گفت: شورای بخش می تواند در این زمینه وارد شود و با کمک بخشدار، مسائل و مشکلات را بررسی کنند و بتوانند در بحث زیرساخت ها و حتی طرح های اشتغالزایی، فعالیت نمایند.

فرماندار بیجار افزود: بهتر است در بحث فعالیت های انجام شده توسط این شورا، نظارت کامل از جانب بخشدار بخش کرانی صورت گیرد و هر ماه کلیه فعالیت ها و عملکرد این شورا به اطلاع عموم مردم برسد.

در پایان این جلسه، کلیه اعضای حاضر طی صورت جلسه ای مقرر کردند که ظرف مدت یک هفته، معادن نماینده های تام الاختیار خود را به این شورا معرفی کنند و در جلسات بعدی این شورا باحضور نماینده آقای کریمی نماینده بیجار، نماینده فرماندار، امام جمعه یاسوکند، نماینده شورای بخش، نماینده شورای شهر یاسوکند، نماینده اداره صنعت،معدن و تجارت و نماینده معادن منطقه تشکیل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه