English

مسئول واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری دانشگاه فردوسی مشهد:

پوشش دختران دانشجو باید اصلاح شود

برخی از قوانین موجود در زمینه پوشش در دانشگاه‌ها مربوط به دهه ۶۰ است.

پوشش دختران دانشجو باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، صراف ‌نژاد مسئول واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: باید برخی از قوانین قدیمی درزمینه پوشش دختران در دانشگاه‌ها را به‌ روز کنیم. برای نمونه رنگ‌های تیره را حذف کنیم تا دختران ما به راحتی بتوانند رنگ‌های شاد در پوشش خود استفاده کنند. که این تغییرات نیازمند پیگیری‌های قانونی دختران دانشجو است.

وی با بیان اینکه باید جایگاه دختران و زنان در جامعه و دانشگاه تعریف شود زیرا متاسفانه همیشه شاهد ستمی تاریخی نسبت به زن بوده‌ایم، افزود: ما بر اساس دیدگاه دینی در جستجوی آن هستیم تا هویت واقعی یک انسان و یک دختر را در جامعه نمایش دهیم تا بتوانند جایگاه واقعی خود را به دست آورند. 

مسئول واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: حقوق و جایگاه دختران ما آنطور که باید تبیین و تایید نشده و همین مشکل موجب بروز احساساتی چون تغییر جنسیت در دختران می‌شود. براساس آموزه‌های اصلی دین، زن هدف اصلی خلقت آدم مطرح می‌شود و بیانگر این است که جایگاه و ارزش زن در دین بسیار بالاست، حال آنکه این جایگاه تنها به صورت ظاهری است. 9761_479

صراف نژاد با اشاره به اینکه چقدر جامعه اسلامی ما توانسته حقوق زنان را به‌جا آورد تا مورد سوءاستفاده و آزار قرار نگیرند، اضافه کرد: زنان و دختران دانشجوی ما بایستی حقوق خود را بشناسند و مطالباتشان را مطرح کنند تا بتوانند مشکلات و معضلات خود را در دانشگاه تا حدودی رفع کنند. این سخن بدان معنا نیست که خواستار از بین بردن حقوق مردان هستیم بلکه خواهان جایگاه و قدر و منزلت متناسب زن و مرد در جامعه‌ایم. 

وی بیان کرد: یکی از خواسته‌هایی که دانشجویان دختر دارند در زمینه دوچرخه‌ سواری است. این موضوع به عنوان ورزش بایستی در دانشگاه فردوسی رقم بخورد. برای نمونه برای ایجاد پارک دوچرخه‌ سواری کوثر که ویژه دختران دانشجو است پیگیری‌های زیادی انجام شده بود تا این پارک بتواند فضایی را برای دختران فراهم کند که از حداقل امکانات در این زمینه بهره‌مند شوند. 

مسئول واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: دررابطه با موضوع دوچرخه ‌سواری دختران درمحیط عمومی بایستی در نظر داشت که ما در جامعه‌ای دینی زندگی می‌کنیم و به عنوان فردی مسلمان مراجع تقلیدی داریم. بر اساس بررسی‌های انجام شده بیشتر مراجع تقلید نسبت به دوچرخه ‌سواری بانوان در مکان‌های عمومی دیدگاه مثبتی ندارند. بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه دیدگاهی شخصی در دانشگاه را اعمال کنیم.

صرافی‌نژاد با اشاره به موضوع حجاب و عفاف دختران دانشجو تاکید کرد: موضوع تذکر دادن در زمینه حجاب و عفاف ارتباطی با دفتر نهاد رهبری ندارد ممکن است که نهاد رهبری نماینده‌ای در کمیته انضباطی داشته باشد، اما معمولا این نماینده پشتیبان دانشجویان است. یکی از موضوعاتی که نبود آن در دانشگاه احساس می‌شد، شیوه تذکر دادن به بانوان دردانشگاه بود. در واقع این تذکر بایستی زمینه‌ای عقلانی، دینی و منطقی داشته باشد. Capture

وی با تاکید بر این که پوشش دختران دانشجو باید متناسب با یک دانشگاه اسلامی باشد، ادامه داد: همه دانشگاه‌های دنیا یکسری قوانین در زمینه پوشش دارند ما نیز قوانین خاصی برای پوشش در نظر گرفته‌ایم، اما این قوانین توسط نهاد مقام معظم رهبری تبیین نشده است، بلکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه و.... تدوین شده است.

مسئول واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشجویان دختر باید در مطالبات خود اولویت‌ بندی‌هایی نیز داشته باشند که در سطح جامعه وجود دارد. برای نمونه به حقوق زنان کمتر توجه می‌شود، مشکلات اقتصادی وجود دارد و مطالبه زنان را حضور در ورزشگاه‌ها مطرح می‌کنند.

صرافی‌نژاد خاطرنشان کرد:  ما بایستی در مسائل گوناگونی ورود پیدا کنیم، خواسته‌های خود را مطرح کنیم، پیشنهاداتی قانونی در چارچوب دین ارائه دهیم. اگر قرار باشد تذکر دادن در زمینه پوشش دختران دانشجو شخصی و سلیقه‌ای باشد مشکلات زیادی در پی دارد. ادبیات و شکل تذکر در حوزه پوشش یکی از دغدغه‌های ما بوده است و نیازمندیم که مسائل مربوط به حجاب و عفاف دختران دانشگاه سازماندهی شود. در واقع رعایت شان افراد و عدالت در دادن تذکر بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: نهاد رهبری دردانشگاه فردوسی جایگاهی پدرانه برای تمامی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دارد و به همان نسبت واحد خواهران آن حس تعهد بیشتری نسبت به دانشجویان دختر داشته همچنین در کمیته بانوان این نهاد بیشتر مسائل اخلاقی، معنوی و دینی پیگیری می‌شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه