English

شهردار تبریز مطرح کرد:

مقاومت همه سازه های تبریز در برابر زلزله هفت ریشتری کم است

شهردار تبریز گفت:مقاومت همه سازه های این شهر در برابر زلزله هفت ریشتری کم است و در صورت وقوع زلزله بناها نیاز به مرمت و نوسازی دارند و در زلزله بعدی هم نمی توانند مقاومت داشته باشند.

مقاومت همه سازه های تبریز در برابر زلزله هفت ریشتری کم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز،  ایرج شهین باهر در همایش ملی عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام در تالار وحدت تبریز افزود: با وجود اینکه شمال تبریز در یکی از خطرناکترین گسل های کشور واقع شده است برای بروز چنین حادثه ای آمادگی نداریم.

وی اظهار کرد: با وجود امکان وقوع زلزله دوازدهمی بعد از 250 تا 300 سال در این شهر، تاب آوری زیرساخت ها و تاسیسات شهری ما در برابر چنین حادثه ای پایین است.

با وقوع زلزله 5 ریشتری همه خطوط ارتباطی مسوولان قطع می شود

شهردار تبریز یادآوری کرد: این در حالی است که با وقوع زلزله 5 ریشتری همه خطوط ارتباطی مسوولان قطع می شود.

شهین باهر ادامه داد: پرسش اینجاست که آیین نامه هایی که برای مقاوم سازی سازه های شهری تدوین شده و اجرا می شود چقدر می تواند شهر را در برابر زلزله حفظ کند؟

زلزله

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع به بنده که سال های مختلف مسوول نظام مهندسی استان بودم، برمی گردد، گفت: در این حوزه کم کاری کرده ایم.

شهردار تبریز اظهار کرد: در شهر زلزله خیزی مانند تبریز حتی نتوانسته ایم از فناوری های نوین ساخت مانند جداگرهای زلزله که بیش از 20 سال در ژاپن استفاده می شود و در زلزله هایی که به صورت مستمر در این کشور روی می دهد و نمی گذارد هیچ خسارتی به سازه ها وارد شود، استفاده کنیم.

شهین باهر با تاکید بر انجام کارهای اساسی در حوزه های مختلف از جمله تاسیسات، حمل و نقل شهری و فضاهای عمومی، رفاهی و ورزشی برای مقابله به بروز زلزله افزود: در عمران شهری برای رسیدن به شاخص هایی که برای شهرها و انسان ها مطلوب باشد، راه طولانی داریم.

وی با اشاره به کم کاری در حوزه معماری اسلامی و بومی در تبریز گفت: معماران ما نتوانسته اند هویت، مفاهیم دینی، اعتقادی، سنتی و بومی را در ساختمان ها و سیمای شهر به تصویر بکشند.

شهردار تبریز گفت: در دهه های مختلف طرح ها و سبک های مختلف در این شهر مد شده و سیمای شهر و نماهای ساختمان ها به نمایشگاهی از طرح های کپی شده از کشورهای مختلف تبدیل شده است.

شهین باهر یادآوری کرد: بدنه شهر تبریز هیچ فرقی با شهرهای در حال توسعه که از نبود یک معماری خاص رنج می برند، ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز تلاش کرده در این حوزه ضوابط و روش های معماری را برای تبریز تعریف کند، گفت: معماری بیشتر به وضعیت اقتصادی شهرها ربط دارد و در این راستا سعی شده تا با برگزاری مسابقه های معماری در حوزه های مختلف از طرح ها و ایده های نو معماران استفاده شود.

شهردار تبریز با اشاره به بحث شهرسازی گفت: باید در شهرها به وضعیت شاخص های شهرسازی، کاربری، مکان یابی و مسایل اجتماعی، سلامت شهری و فرهنگ سازی پرداخت شود.

شهین باهر ادامه داد: در مدیریت شهری مقوله فرهنگ سازی مغفول مانده و در فرهنگ شهرنشینی کاری انجام نشده و هیچ برنامه ای برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در خصوص فرهنگ شهرنشینی یادآوری کرد: در این راستا کتاب های آموزش شهروندی در دوره های مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان چاپ شده و برای اولین بار در 81 مدرسه این شهر در کنار سایر دروس هفته ای 2 ساعت فرهنگ شهروندی آموزش داده می شود.

شهردار تبریز با بیان اینکه آشنایی شهروندان با فرهنگ شهروندی هزینه های مدیریت شهری را کاهش می دهد، گفت: در شهرهای توسعه یافته که مردم با روش زندگی شهری آشنا هستند هزینه های مدیریت شهری به شدت کاهش یافته است.

شهین باهر افزود: در زمان کنونی از ابتدا تا آخر شهر را نرده کشی کرده ایم و در شریان اصلی شرق و غرب شهر صدها پل عابر گذر ایجاد کرده ایم و این روند را ادامه می دهیم و به آن افتخار می کنیم.

وی با بیان اینکه برای احداث یک پل 15 میلیارد ریال هزینه می شود، گفت: در کشورهای توسعه یافته این موارد از طریق آموزش شهروندی حل شده و شهروندان می دانند که وقتی چراغ سبز باید رد شود و اگر قرمز بود باید بایستد بنابراین نه نرده ای و نه پل عابر گذری لازم است که احداث شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه