English

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان ؛

بحران خشکسالی در کیفیت آب تأثیرات نامطلوبی داشته است

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان: بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی نسبت به سال گذشته در استان تنها منجر به کمبود آب از نظر کمی نشده ، بلکه بر کیفیت آب نیز تاثیرات نامطلوبی نهاده است.

بحران خشکسالی در کیفیت آب تأثیرات نامطلوبی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج، هوشنگ ملایی طی گزارشی در این خصوص اظهار داشت : اقلیم هرمزگان گرم وخشک بوده و پراکنش بارندگی و توزیع زمان و مکان ریزش نزولات آسمانی به گونه ای است که بارندگی ناچیز است و شاخص های بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب تر از متوسط شاخص کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت : بحران خشکسالی و کاهش 80 درصدی نزولات جوی و همچنین کاهش 95 درصدی رواناب ها نسبت به سال گذشته در استان تنها منجر به کمبود آب از نظر کمی نشده ، بلکه بر کیفیت آب نیز تاثیرات نامطلوبی نهاده است.

ملایی در خصوص وضعت دشت ها نیز بیان داشت : عمده دشت های استان دارای بیلان منفی هستند و از 74 دشت تعداد 54  دشت ممنوعه شده اند که بیش از 95 درصد برداشت از این دشتها انجام می شود و مابقی دشتها نیز از لحاظ پتانسیل آب زیرزمینی ضعیف بوده و از نظر شوری نیز فاقد استفاده می باشند.

وی افزود : حفر چاههای جدید ، توسعه منابع آب و افزایش برداشت از چاههای بهره برداری در دشت های دارای بیلان منفی و ممنوعه مجاز نمی باشد.

هوشنگ ملایی با اشاره به افت سطح آب در دشت ها طی بیست سال خشکسالی افزود : بیشترین افت سطح آب طی دوره اندازه گیری در دشتهای کردی شیرازی ، فارغان و سرزه خاروک به ترتیب به میزان 39/48 ، 37/70 و 20 متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به وضعیت ذخیره سدهای استان تصریح نمود : ذخیره سد استقلال میناب با ظرفیت کل 240 میلیون متر مکعب در حال حاضر میزان حجم مفید 2 درصد است که حداکثر تا خردادماه وارد حجم مرده می شود.

وی افزود : مجموعه سدهای شمیل و نیان با ظرفیت کل 100 میلیون متر مکعب نیز با حجم مفید5 درصد می باشد.

ملایی گفت : در طول دو دهه خشکسالی و کاهش میزان بارندگی سدهای استان هرمزگان هم اکنون با چالش بسیار جدی روبه رو است. 

هوشنگ ملایی در خصوص میزان نیاز آبی استان نیز بیان نمود : تامین آب کل استان از منابع آب سطحی و زیرزمینی در حال حاضر 1/5 میلیارد متر مکعب در مصارف شرب – صنعت و کشاورزی می باشد که کاهش20 درصدی در بخش شرب ، صنعت و کاهش 20 درصد سطح زیرکشت در بخش زراعی  را در دستور کار داریم.

وی در ادامه یکی از چالشهای سال آبی تامین آب شرب شهرهای و روستاهای هرمزگان عنوان کرد و افزود : بزرگترین دغدغه استان تامین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر با جمعیت حدود 700 هزار نفر می باشد که قبلا از منابع آب سطحی تامین می شد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در پایان اظهار داشت : اکنون نگرانی ما ضرورت کف شکنی و جابجایی 400 حلقه چاه جهت تامین آب شرب روستاها و شهرهای استان است که با هماهنگی صورت گرفته در شورای حفاظت منابع آب ، تدابیر لازم جهت این امر اتخاذ شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه