English

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:

سیاست کشاورزی پایدار استفاده زنجیروار از زهاب ها است/اجرای طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر برای اولین بار در ایران

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: میزان شوری زهاب های خارج شده از هر کشت باید برای استفاده های بعدی سنجیده شود تا زهاب پس از تولید یک محصول، برای تولید محصولات بعدی هدایت شود و در نهایت نیز ضمن جلوگیری از هدر رفت آن، برای استخراج نمک مورد استفاده قرار بگیرد.

 سیاست کشاورزی پایدار استفاده زنجیروار از زهاب ها است/اجرای طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر برای اولین بار در ایران

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، محمود شمیلی با بیان اینکه پرورش ماهی با استفاده از زهاب نیشکر فعالیتی است که برای اولین بار در کشور انجام می شود، افزود: بر اساس یکسری ارزیابی هایی که بر اساس میزان مقاومت به شوری در ماهیان صورت می گیرد، برخی از ماهی ها که توانایی رشد در این زهاب را دارند برای پرورش به این آبها منتقل می شوند.

وی سپس با اشاره به اینکه در این نوع فعالیت حتی پساب خارج شده از حوضچه های پرورش ماهی نیز برای ما دارای اهمیت و قابل استفاده مجدد است، عنوان کرد: پسابی که از حوضچه های پرورش ماهی با زهاب نیشکر بیرون می رود، غنی شده و سرشار از پلانکتون های گیاهی و جانوری است که از آن می توان برای کمک به حیات تالاب ها در استان و توزیع زیست شناورها در آنها استفاده کرد.

شمیلی با اشاره به اینکه این طرح نیازمند یک دوره تحقیقاتی و مطالعاتی ٨ ماهه است، اظهار کرد: هر دو هفته یک بار باید این پروژه را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و ضمن نمونه گیری های منسجم ، روند پیشرفت در این فعالیت را مشخص کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و نایع جانبی اذهان داشت: جواب این نمونه گیری ها نه تنها برای استان ما بلکه برای استانهای دیگری مانند گلستان، مازندران و گیلان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی گفت: غنی سازی زهاب نیشکر از این طریق و استفاده بهینه از آن می تواند به نوعی به حل بخشی از معضل ناشی از بحران های آبی در استان نیز کمک کند.

شمیلی پساب حاصل از حوضچه های پرورش ماهی را یک “کود سبز غنی ” شده جهت استفاده در مزارع و تالاب ها بیان کرد و ادامه داد: از این کود سبز می توان به عنوان یک منبع غذایی برای رشد گیاهان و جانواران موجود در مزارع و تالاب ها نیز استفاده کرد.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی  بیان داشت: لازم است تا مطالعات گسترده ای در حوزه بین الملل هم در خصوص انجام احتمالی این طرح در خارج کشور صورت بگیرد، برای اینکه ببینیم آیا این کار در کشورهای دیگر نیز انجام شده است یا خیر ، تا از دستاوردهای چنین طرح هایی مطلع شویم.

وی  گفت: ۴ گونه ماهی که برای پرورش با زهاب نیشکر در نظر گرفته شدند، شامل گونه های کپورماهیان چینی هستند و اگر کپورماهیان هندی نیز به شیلات استان معرفی شوند در این طرح گنجانده می شوند .

این مقام مسئول با بیان اینکه در پایان مراحل آزمایشی این طرح، ماهیان بومی پرورش داده می شوند، اضافه کرد: پرورش ماهیان بومی با بهره گیری از زهاب نیشکر، به دلیل اینکه این ماهیان جزو خزانه ژنی ما محسوب می شوند، برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: امسال سه استخر پایلوت برای پرورش ماهی با استفاده از زهاب نیشکر در نظر گرفته ایم که میزان شوری این زهاب ها سه برابر میزان شوری رودخانه کارون است.

شمیلی خاطرنشان کرد: احتمال می دهیم که یکی از مزیت های پرورش ماهی با زهاب نیشکر جلوگیری از انباشته شدن چربی در این ماهیان باشد که به عنوان یک معضل در ماهیان پرورشی با آن رو به رو هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سیاست کشاورزی پایدار را استفاده زنجیروار از زهاب ها دانست و افزود: میزان شوری زهاب های خارج شده از هر کشت باید برای استفاده های بعدی سنجیده شود تا زهاب پس از تولید یک محصول، برای تولید محصولات بعدی هدایت شود و در نهایت نیز ضمن جلوگیری از هدر رفت آن، برای استخراج نمک مورد استفاده قرار بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه