English

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد؛

بازسازی ۱۱۲ اثر تاریخی استان در سال ۹۶

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال96 اقدام به مرمت و بازسازی 112 اثر تاریخی استان نموده است.

بازسازی 112 اثر تاریخی استان در سال 96

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، رضا علیزاده  با اشاره به نقش آثار و ابنیه تاریخی در تعالی فرهنگی اظهار داشت: در راستای صیانت از این مواریث ارزشمند، معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در سال96 اقدام به مرمت و بازسازی 112 اثر تاریخی استان نموده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت با 48 اثر بیشترین و شهرستان های انزلی و املش هر کدام با 1 اثر کمترین سهم از میزان مرمت ها را به خود اختصاص دادند، به سهم دیگر شهرستانها اشاره کرد و افزود: شهرستان های فومن با 27 اثر، لاهیجان با 9 اثر، رودسر با 5 اثر، تالش با 4 اثر، سیاهکل با 3 اثر و شهرستان های آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، آستارا، رودبار، لنگرود و رضوانشهر نیز هرکدام با 2 اثر به لحاظ کمی به ترتیب در ردیف های بعدی جدول مرمت قرار گرفته اند.

بنای امامزاده تورار قدیمی ترین بنای مرمت شده

این مسئول تصریح کرد: بنای امامزاده تورار با شماره ثبت 12055 از توابع بخش دیلمان شهرستان سیاهکل با 1200 سال قدمت، قدیمی ترین بنای مرمت شده از فهرست مذکور است.

ابنیه تاریخی

علیزاده خاطرنشان کرد: اعتبارات استانی مصوب برای مرمت ابنیه مذکور هشت میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود که سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان آن تخصیص یافته و اعتبارات ملی این طرح ها نیز دو میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد.

این مسئول تصریح کرد: برای اجرای عملیات مرمتی 112اثری که در سال96 مرمت شده، بخش خصوصی هم یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نموده است.

حفظ آثار تاریخی گیلان به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور

وی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی ابنیه تاریخی، حفظ آثار تاریخی گیلان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور خواند و افزود: علاوه بر عملیات مرمتی، مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به جایگاه و اهمیت مواریث کهن تاریخی، سیاست کلی معاونت میراث فرهنگی را در راستای حراست و صیانت از آثار تاریخی دانست و بر لزوم تداوم برنامه های مرمت آثار تاریخی استان در سالجاری تاکید کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه