English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

سیستم درمان تنها قادر است ۲۵ درصد وضعیت سلامت کشور را ارتقا دهد

محمود رضا مرادی گفت: اگر سیستم درمان با تمام توان پای‌کار باشد فقط می‌تواند ۲۵ درصد وضعیت سلامت کشور را ارتقا دهد و ۵۰ درصد دیگر سهم مسائل اقتصادی و اجتماعی، ۱۵ درصد سهم عوامل ژنتیکی و ۱۰ درصد سهم عوامل محیطی است.

سیستم درمان تنها قادر است 25 درصد وضعیت سلامت کشور را ارتقا دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص وضعیت کنونی سیستم درمان کشور ابراز داشت: سیستم درمان کشور ماهانه ۱۸۴۰ میلیارد تومان برای سلامت ایرانیان هزینه می‌کند.

دکتر محمود رضا مرادی در اولین مجمع سلامت کرمانشاه با اشاره به نام‌گذاری ۱۸ فروردین به‌عنوان روز جهانی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: با توجه به این مهم که محور توسعه پایدار فرد سالم است، سیستم جامع سلامت فردی را دارای سلامت می‌داند که از آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی و حتی معنوی برخوردار باشد.

وی با تأکید بر دسترسی حوزه سلامت حتی در دورترین نقاط کشور، خاطرنشان ساخت: هیچ فرد بیماری نباید برای سلامت و درمان بیماری خود با رنج مالی هم روبرو باشد و مجبور باشد بین سلامت و‌ ضروریات زندگی خود یکی را انتخاب کند.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی خدمات بهداشت و سلامت و عوامل متعددی که بر آن اثرگذار است، تأکید کرد: وزارت بهداشت با همه خدماتی که ارائه می‌دهد ازجمله خرید تجهیزات و دارو، ساخت بیمارستان و ...، نیازمند مشارکت سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها است.

نشست استانداری کرمانشاه

مردم مهم‌ترین عامل ایجاد سلامت پایدار در کشور هستند

مرادی مهم‌ترین عامل ایجاد سلامت پایدار را خود مردم معرفی کرد و گفت: بدین منظور وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با راه‌اندازی معاونت اجتماعی، از پتانسیل مردم و مسئولین برای ارتقای سلامت جامعه استفاده می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: تغییر در سبک زندگی عمومی طی دهه‌های اخیر باعث بروز و شیوع بیماری‌های زیادی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی و عروقی، تصادفات، سرطان‌ها و ... شده است که با کنترل تغذیه، تغییر سبک زندگی، نظارت بر تولید محصولات غذایی و ... قابل‌پیشگیری است.

مرادی از مرگ سالانه ۱۵ تا ۲۷ هزار نفر که عمدتاً هم جوان هستند در سوانح رانندگی کشور یادکرد و گفت: ۳۰۰ هزار نفر هم در سال به دلیل تصادف معلول می‌شوند که این امر هزینه زیاد اقتصادی به دولت و بیمه‌ها، هزینه‌های اجتماعی فراوان و ... را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با بهبود کیفیت خودروهای تولیدی، ارتقا کیفیت جاده‌ها و افزایش فرهنگ رانندگی می‌توان از مرگ‌ومیر و آسیب‌های تصادفات نیز کم کرد.

مرادی بابیان این مطلب که درمجموع عواملی که به‌سلامت افراد کشور صدمه می‌زند را برای هر ایرانی در ماه ۲۳ هزار تومان عنوان کرد و افزود: بخش زیادی از سرطان‌ها نیز با بهبود سبک زندگی و تغذیه و ترک دخانیات قابل‌پیشگیری است و درواقع می‌توان گفت که بخش اعظمی از هزینه‌ها با پای‌کار بودن خود مردم قابل کاهش است.

وی بابیان اینکه وزارت بهداشت و درمان نیز در سال‌های بعد از انقلاب آنچه در توان داشته انجام داده، یادآور شد: تهیه ۶۹ هزار دستگاه آمبولانس، یازده هزار ست کامل اتاق عمل و... ازجمله این اقدامات است و فقط در چهار سال اخیر، ۴۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور نوسازی شده است.

امید به زندگی پس از انقلاب 20 سال بیشتر شده است

مرادی گفت: با مجموعه اقدامات صورت گرفته جهت ارتقا بهداشت و سلامت، امید به زندگی در مردم از بعد از انقلاب تاکنون ۲۰ سال بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص موفقیت‌ها و راهکارهای موجود در مسیر ارتقای سیستم درمان کشور ابراز داشت: در حال حاضر جایگاه ایران ازنظر پیشرفت شاخص‌های توسعه پایدار رتبه ۶۹ دنیا در بین ۱۸۸ کشور است که در سال ۲۰۱۶ هم ارتقا ۳۵ پله‌ای در این حوزه داشته‌ایم و برای ارتقا هرچه بیشتر شاخص‌های توسعه پایدار خصوصاً در حوزه سلامت باید ظرفیت‌ها و نیروهای موجود را شناسایی، آن‌ها را ساماندهی و سپس توانمندسازی کنیم و سپس در تصمیم‌گیری‌های نظام سلامت مشارکت دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی