English

صنعت گردشگری هرمزگان در انتظار بسته های حمایتی

سفر و گردشگری مقوله ای مهم و ارزشمند در دنیای امروز است که نقش مهمی در توسعه پایدار کشورها ایفا می کند. کشور ما ایران و بویژه استان هرمزگان به دلیل برخورداری از جاذبه های گردشگری مختلف اعم از جاذبه های طبیعی و تاریخی، از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران برخوردار است درحالیکه این ظرفیت ها تاکنون به فرصت های پنهان گردشگری تبدیل شده اند و در انتظار بسته های حمایتی می باشند.

صنعت گردشگری هرمزگان در انتظار بسته های حمایتی

بهنام کهوری-خبرگزاری موج؛ با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بحث گردشگری در استان هرمزگان داغ شده و مسوولین مربوطه شروع به برگزاری کارگروه ها و جلساتی در جهت رونق گردشگری ارائه تسهیلات به گردشگران می کنند. اما از آنجایی که تعریف درستی از گردشگر در بین مسئولین استان هرمزگان وجود ندارد این جلسات بیشتر برای هماهنگی ادارات در جهت آماده سازی پارک ها و بوستان ها برای مسافران به خود می گیرد.

طبق تعریف سازمان تجارت جهانی، گردشگر به کسی اطلاق می شود که مدت زمان سفر او بیش از 24 ساعت و کمتر از 12 ماه بطول انجامد، فاصله مکانی مسافرت باید بیش از 70 کیلومتر باشد و سفر او با یکی از انگیزه های تفریحی، استراحتی، فرهنگی، دیدار از آثار باستانی و تاریخی، بازدید از مناظر طبیعی و یا موارد مشابه صورت و در یکی از مراکز اقامتی عمومی و یا خصوصی اقامت گزیند.

لذا با توجه به تعریف سازمان تجارت جهانی متوجه می شویم کسانی که به بندرعباس وارد شده و به جای اقامت در هتل ها و مهمانخانه های رسمی و استفاده از رستوران ها در کنار خیابان، ساحل و بوستان چادر زده و یا منازل شخصی اجاره می کنند به عنوان گردشگر شناخته نمی شوند.

حال با توجه به تعاریف فوق، بیشتر افرادی که در ایام تعطیلات سال نو به بندرعباس وارد می شوند، مسافر بوده و به عنوان گردشگر شناخته نمی شوند. یعنی حجم گردشگرانی که به بندرعباس سفر می کنند بسیار اندک است.

بر اساس آمارهای موجود در تعطیلات نوروزی سال 1396 تعداد دو میلیون و هفتصد هزار نفر به هرمزگان سفر کرده اند و در همین مدت دویست و پنجاه هزار نفر از ایرانیان به ترکیه سفر کرده اند.

اگر قیمت تور مسافرتی ترکیه در نوروز سال 1396 را به ازای هر نفر مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان در نظر بگیریم، درآمد ترکیه از گردشگران ایران در ایام نوروز سال 96 مبلغ 300  میلیارد تومان می شود.

متاسفانه استان هرمزگان به دلیل نداشتن برنامه ریزی صحیح در خصوص جذب گردشگران ایرانی موفق نبوده و سالیانه حجم بالایی از مسافران را به عنوان گردشگر معرفی می کنند، و فقط می توان هزینه ای که هر مسافر به صورت میانگین در هرمزگان خرج می کند را مبلغ 100 هزار تومان در نظر گرفت.

درآمد

 

از آنجایی که مسافران ورودی هزینه ای بابت استفاده از مراکز اقامتی، رستوران و سایر مراکز تفریحی همچون موزه ها و... پرداخت نمی کنند، در توسعه گردشگری و ایجاد درآمد هم کمکی به اقتصاد هرمزگان و بندرعباس نمی کنند.

حجم بالای مسافران ورودی به شهر و چادر زدن در بوستانها و کنار خیابانها منظر شهری را نازیبا کرده و این مهم خود باعث می گردد تا گردشگران واقعی که باعث ایجاد رونق اقتصادی شهر می شوند در ایام تعطیلات نوروزی به هرمزگان سفر نکنند.

باید مد نظر داشته باشیم که تمام مناطق گردشگری دنیا در زمان «های سیزن» هزینه های اقامتی رشد داشته و اجازه ورود به مسافران ارزان را نمی دهند. لذا لازم است استان هرمز گان هم در ایام تعطیلات سال نو احداث چادر در شهرهای بندرعباس، قشم و کیش ممنوع شده و فقط در شهرهای کوچک کمپ هایی برای مسافران ارزان ایجاد شود.

 اگر به صورت دقیق نگاه کنیم بندرعباس به عنوان یک شهر ساحلی و مرکز مبادلات تجاری ایران فاقد زیرساختهای کافی برای توسعه امر گردشکری است لذا وجود هتل ها و مراکز اقامتی استاندارد از مهم ترین زیرساخت های جذب گردشگر است.

ولی متاسفانه در بندرعباس فقط هتل هرمز، هتل هما و هتل خلیج فارس، پنج ستاره  و بقیه هتلها در سطح سه ستاره و چهار ستاره می باشند.

از طرف دیگر بندرعباس فاقد یک موزه مناسب و استاندارد بوده و تنها موزه مردم شناسی بندرعباس هم به درستی برای گردشگران شناخته نشده و حتی فاقد استاندارد های بین المللی در حد موزه های تراز اول است.

از جهت جاذبه های طبیعی هرمزگان می توان به مواردی اشاره داشت که از آن جمله جزیره هرمز با داشتن کوهها و خاک رنگارنگ در ردیف اماکن خاص گردشگری حتی در سطح جهانی قرار می گیرد، اما متاسفانه با توجه به نزدیکی فاصله دریایی  بین بندرعباس و جزیره هرمز که حتی نزدیکترین جزیره به سرزمین اصلی بندرعباس است و سایل حمل ونقل مناسب برای جابه جایی گردشگران وجود نداشته و خود جریزه نیز فاقد ابتدائی ترین امکانات اقامتی و تفریحی است.

لذا مسئولین استانی و محلی باید برای ایجاد زیر ساختهای گردشگری بندرعباس و جزایر نزدیک برنامه ریزی و سرمایه گذاری نموده تا بتوانیم از این طریق برای مردم ایجاد اشتغال کرده و باعث رونق کسب و کار در استان هرمزگان شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه