English

استاندار خوزستان عنوان کرد:

مهار کانون های ریزگرد با استفاده از زهاب نیشکر /شرکت توسعه نیشکر متولی مهار ۳۵ هزار هکتار از کانون های ریزگرد

استاندار خوزستان گفت: شرکت توسعه نیشکر با استفاده از زهاب نیشکر متولی مهار ۳۵ هزار هکتار از کانون های ریزگرد شد.

مهار کانون های ریزگرد با استفاده از زهاب نیشکر /شرکت توسعه نیشکر متولی مهار ۳۵ هزار هکتار از کانون های ریزگرد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از زهاب های توسعه نیشکر در جنوب خوزستان  با بیان اینکه دنیا با بحران آب، گرمایش زمین و بحران های زیست محیطی مواجه است و استان خوزستان نیز همانند سایر نقاط  درگیر این معضلات است، گفت: آورد آب رودخانه های استان از٣٠میلیارد متر مکعب، به ١٦میلیارد مترمکعب رسیده است. در این شرایط یا ما باید دست روی  دست بگذاریم و اجازه دهیم شرایط به همین صورت مدیریت شود و یا اینکه تصمیم های بهتری برای بهبود وضع موجود گرفته شود.

وی با بیان اینکه در همه نقاط دنیا چنین بحران هایی مدیریت می شوند، گفت: بهره وری  مناسب از منابع آبی، کاهش سطح زیر کشت و بالابردن راندمان از راهکارهایی است که در هنگام مواجه با بحران های آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

شریعتی با اشاره به زهاب های تولید شده توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، تصریح کرد: ما زهاب های زیادی داریم که از طرح هایی مختلف کشاورزی خصوصا توسعه نیشکر تولید شده و به تالاب ها هدایت می شود و ما می توانیم با این زهاب ها که شوری چندانی ندارد کشت های جدید انجام دهیم و ایجاد اشتغال کنیم و درنهایت بهره وری را افزایش دهیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه تا کنون این کار صورت نگرفته است، گفت: با عدم انجام این کار شهرهایی مثل خرمشهر را به دلیل جمع شدن این زهاب ها در معرض آسیب قرار داده ایم.

استاندار خوزستان گفت: طرحی ارائه شده است مبنی بر استفاده بهینه از زهاب ها تا ضمن هدایت آنها به مزارع برای بالا بردن تولید،  محصولات مختلف ایجاد شود و برای رسیدن به خودکفایی اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام این کار جلساتی گرفته شده است، افزود: همه موافق چنین طرحی هستند، از این رو انجام آن به توسعه نیشکر سپرده شد و مقرر شد این شرکت به همراه ٧ کشت و صنعت تابعه، با انجام یک مطالعه سه ماهه، متولی اجرای این طرح باشد.

با استفاده از زهاب های نیشکر کانون ریزگردها به کانون اشتغال تبدیل می شود

شریعتی گفت: دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این خصوص در حال بررسی و مطالعات گسترده ای است که امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه نتیجه این مطالعات اعلام شود و مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

ریزگرد

استاندار خوزستان با اظهار اینکه کانون شماره ٢ریزگردها نیز در این منطقه قرار دارد، گفت: این زهاب ها از کنار حدود ٣٧هزار هکتار از کانون های ریزگرد در خوزستان عبور می کنند که می توانیم با پوشش این کانون ها به وسیله زهاب های نیشکر ، از ایجاد آسیب توسط این کانون ها در استان جلوگیری کرد و به جای کانون ریزگرد ، کانونی برای اشتغال ایجاد کرد.

شریعتی گفت: استفاده بهینه از زهاب های نیشکر با ارزش ترین کار در کشور است و تا کنون چنین فعالیت با عظمتی انجام نشده است. اما انجام این کار نیازمند یک همت بلند است و کسانی که مدیریت دستگاه های بزرگ را بر عهده دارند باید برای موفقیت این طرح به ما کمک کنند.

وی گفت: از تجارب ارزشمند مدیران و همراهی ، همفکری و همیاری دانشگاه و صنعت باید در این راستا بهره برد تا بسترهای انجام این کار از دانشگاه تا توسعه نیشکر فراهم شود و اشتغالی موثر و با تعداد بالا برای جوانان این استان تولید شود. همچنین تولید ملی و بهره وری افزایش یابد. و انجام این پروژه به عنوان یک پایلوت برای کل کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

شریعتی گفت: در عین حال ما با بهره گیری از یک برنامه مطالعاتی گسترده  برای بازنگری در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست در خوزستان  تصمیمی جدی داریم و در صدد هستیم تا  پساب ها را در استان مدیریت کنیم تا خوزستان  از شرایطی که طی ده سال اخیر در آن قرار گرفته خارج شده و دوباره احیا شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه