English

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان در دوره ابتدایی متناسب با اهداف تعلیم و تربیت است

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در برنامه رادیویی مردم و مسئولین با اشاره به آسیب های زیانبار تربیتی ناشی از ورود کنکور به دوره ابتدایی اشاره کردو گفت: برنامه ملی شهاب جایگزین مطمئنی برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان در دوره ابتدایی است.

حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان در دوره ابتدایی متناسب با اهداف تعلیم و تربیت است

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان؛ خدانظر دریکوند در این برنامه که به صورت زنده از صدای مرکز لرستان پخش شد، گفت: تصمیم آموزش و پرورش در حذف آزمون ورودی استعدادهای درخشان، علاوه بر اینکه مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین است، گام مهمی در راستای کوتاه کردن دست سودجویان و ممانعت از ورود موسسات کنکور به ویژه به مدارس ابتدایی و حذف استرس از دانش آموزان و مبتنی بر اهداف علمی و کارشناسی است.  

وی بر این نکته تاکید کرد که کنکور و آزمون مبتنی بر  تست نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص هوش و استعداد دانش آموزان باشدو خاطر نشان کرد: برنامه ملی شهاب به عنوان جایگزین در دوره ابتدایی مطرح است و در این برنامه تلاش می شود تا استعدادهای خاص و برتر دانش آموزان در محیطی فارغ از استرس شناسایی و هدایت شوند

دریکوند تاکید کرد:  بر اساس نظریه‌‌های تربیتی، استعدادهای افراد در سنین پایین بسیار متغیر است به طوری که غالباً از سن 9 سالگی به ظهور و بروز می‌رسدو برای یافتن استعدادهای خاص و برتر این افراد باید عملکرد آنان در سه سال متوالی مورد رصد و بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد:  در گام اول برنامه ملی شهاب ، پایه چهارم ابتدایی به عنوان اولین مرحلۀ شناسایی مسیر شناسایی استعدادهای‌برتر، در نظر گرفته می شود  و در پایه های  پنجم و ششم این روند ادامه پیدا می کند تا در نهایت پس از سه سال پایش، استعدادهای‌برتر افراد در حوزه‌های مختلف شناسایی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، با بیان اینکه در برنامه شهاب از مدل »هوش گاردنر« استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در این برنامه 8 حوزه هوشی دانش آموزان ، مورد بررسی قرار می‌گیرد که عبارتند از: استعداد کلامی،  استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فضایی ، استعداد حرکتی،  استعداد اجتماعی، استعداد علوم تجربی  و استعداد فرهنگ دینی.

آموزش و پرورش لرستان آماده اسکان فرهنگیان در ایام نوروز است

وی در ادامه در خصوص آمادگی آموزش و پرورش برای اسکان نوروزی فرهنگیان افزود: علاوه بر 5مرکز آموزشی ،رفاهی معلم، یک اردوگاه دانش آموزی و خوابگاههای پردیس فرهنگیان، دو هزار و 100 کلاس در قالب 200 مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی تجهیز شده است . دریکوند  ظرفیت فراهم شده برای مسافران در این ایام را روزانه 10 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: در این زمینه 50 کلاس ویژه با امکاناتی نظیر تخت، فرش، تلویزیون و یخچال فراهم شده و 750 کلاس نوع الف با امکاناتی  همچون یخچال، تلویزیون، فرش در هر اتاق و دوش آب گرم و یک هزارو 300کلاس نوع ب با امکاناتی همچون فرش ، و یخچال و تلویزیون به صورت مشترک است.

دریکوند یاد آور شد: پذیرش مسافران در اولویت نخست فرهنگیان و بعد از آن کارمندان سایر دستگاهها و در صورت ظرفیت خالی به دیگر اقشار جامعه ارائه می شود.

حذف پیک‌های نوروزی اقدام موثری است

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان به حذف پیک های نوروزی در دوره ابتدایی هم اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می دهد  پیک‌های نوروزی چندان در تثبیت و تعمیق یادگیری نقش ندارند و دانش آموزان و خانواده ها  در طول تعطیلات درگیر چالش‌های حل پیک نوروزی بوده  و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات دانش آموزان با مشارکت خانواده مبادرت به انجام تکالیف و مسئله های پیک های نوروزی می شوند.

دریکوند ادامه داد:  با توجه به اهمیت داستان در پرورش خلاقیت و تفکر  دانش آموزان، داستان‌خوانی, داستان‌گویی و داستان‌نویسی به عنوان فعالیت دانش‌آموزان در ایام نوروز در نظر گرفته شده است .

وی تصریح کرد: هدف این است که داستان‌گویی و داستان خوانی جایگزین پیک‌های نوروزی شود و در عین حال  مهارت شنیدن، خواندن، تفکر و خلاقیت دانش آموزان تقویت شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه