English

موج گزارش می دهد؛

مهندسی بافت در خدمت درمان بیماری های صعب العلاج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: امروز با کمک سلول های بنیادی و مهندسی بافت می توان ظرفیت بالایی را برای خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج در گیلان ایجاد کرد.

مهندسی بافت در خدمت درمان بیماری های صعب العلاج

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، سلول های بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد.

 این سلول‌ها توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating)  به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است.

هم چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک کرده است.

 در این راستا روز گذشته همزمان با هفته سلامت مردان در گیلان نخستین ستاد سلول های بنیادی گیلان در رشت راه اندازی شد که قرار است با خدمات دهی به مردم در رفع بیماری های صعب العلاج مردم استان فعالیت کند.

سلول های بنیادی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر، دانشگاه برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان، پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد اظهار کرد:  در این زمینه سلول های بنیادی، فرصت جدید حوزه سلامت در گیلان است.

یوسف زاده چابک افزود: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان و حرکت در مرزهای دانش، پروژه های مختلفی را در دست اجرا دارد و سلول های بنیادی، فرصت جدید حوزه سلامت در گیلان است.

وی افزود: در قرن بیستم علم پزشکی در حوزه های مختلف پیشرفت های زیادی داشته است اما هنوز موارد لاینحل زیادی به ویژه در حوزه ژنتکیک و بیماری های ناشی از آن وجود دارد. در این خصوص، با توجه به پیشرفت های اخیر کشور و ظرفیت استان در حوزه علوم بالینی پزشکی می توان گام های موثری برای ارتقای حوزه سلامت برداشت.

یوسف زاده چابک با اشاره به کاربرد سلول های بنیادی، تصریح کرد: سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیماری ها را دارد و حتی در مواقعی که معالجه با دارو و جراحی امکان پذیر نیست می توان از ظرفیت سلول های بنیادی در استان استفاده کرد.

سلول های بنیادی و بیماریهای صعب العلاج

با کمک مهندسی بافت می توان ظرفیت بالایی را برای خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج در استان ایجاد کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به فعال بودن مراکز پیوند کلیه و کبد در گیلان، دانشگاه در صدد است که پیوند مغز استخوان، پیوند قلب، ریه و حتی پوست را در استان راه اندازی نماید. در این راستا، با کمک مهندسی بافت می توان ظرفیت بالایی را برای خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج ایجاد کرد و این آغاز یک حرکت رو به جلو می باشد که لازمه آن حمایت مسوولان و استفاده از تمام فعالیت های بین رشته ای در استان است.

وی از علوم ژنتیک نیز به عنوان یک علم کاربردی در حوزه سلامت یاد کرد و افزود: درمان بیماری های ژنتیک در بسیاری موارد غیرممکن به نظر می رسد این در حالی است که شناخت ژنوم انسانی و دستکاری های ژنتیکی گوشه ای از علم پزشکی است، در بسیاری از موارد منجر به درمان بیماری ها می شود و در این زمینه، استفاده از علم ژنتیک در دوره جنینی می تواند از بروز بسیاری از بیماری پیشگیری کند.

به گفته این مسوول، در حال حاضر، تلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای راه اندازی کارگروه سلول های بنیادی و کارگروه ژنتیک در استان، یک گام بزرگ در مسیر طولانی علم است.

سلول های بنیادی و نیازهای بهداشتی مردم گیلان

تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رفع همه نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان است

یوسف زاده با اشاره به طرح های آتی دانشگاه؛ راه اندازی رشته های phd سلولی مولکولی و phd مهندسی بافت و راه اندازی دانشکده فناوری پیشرفته پزشکی در گیلان خاطرنشان کرد: امروز تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رفع همه نیازهای بهداشتی درمانی مردم استان است به گونه ای که مردم گیلان مجبور نشوند برای دریافت خدمات به خارج از استان مراجعه کنند.

گفتنی است؛ ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و کارگروه ژنتیک و بیماری های استان گیلان، روز گذشته با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از اساتید علوم پایه در مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان افتتاح شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه