English

موج گزارش می دهد؛

ورزش کلید طلایی سلامت مردان/ مردان یک دنده دکتر نمی روند

در کشور ما، نخستین پنجشنبه اسفند ماه هر سال به عنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان تعیین شده است و شعار امسال در این هفته، «ورزش، کلید طلایی سلامت مردان» نامگذاری شده است.

ورزش کلید طلایی سلامت مردان/ مردان یک دنده دکتر نمی روند

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، از سال 1385 براساس پیشنهاد شبکه 4 سیما و سپس طرح موضوع در دفتر سلامت خانواده و پذیرش آن و با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر شد هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد.

با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوط در هفته ای به همین نام، یعنی هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) برگزار می شود.

هر سال برای هر یک از روزهای هفته ی سلامت مردان، یک عنوان و یک شعار خاص در نظر گرفته می شود.

در این راستا با توجه به لزوم سلامت مردان در خانواده و جامعه گزارشی تهیه شده که در ذیل می خوانیم؛

بیماری قلبی و هفته سلامت مردان در گیلان

مردان یک دنده دکتر نمی روند

مریم محمدی، یکی از شهروندانمان که به تازگی همسر خود را از دست داده در باره اهمیت توجه به سلامت مردان گفت: همسرم بیشتر ساعات شبانه روز کار می کرد و مدام از فشار و سنگینی روی قلب خود شکایت داشت.

وی با بیان اینکه همسرش با کوچکترین اتفاقی دچار استرس و اضطراب می شد افزود: همسرم با بی توجهی به وضعیت جسمانی خود و علیرغم  اصرار خانواده برای پیگیری و مداوای خود همچنان مشغول کار کردن بود که متاسفانه حین کار دچار حمله قلبی شد و جان خود را از دست داد.

محمدی با بیان اینکه یک دندگی همسرش موجب شد تا برای درمان خود به پزشک مراجعه نکند افزود: مردان فکر می کنند که بسیار قوی هستند و در هیچ صورتی نیاز به پزشک ندارند که متاسفانه همسرم با این طرز فکر ما را تنها گذاشت.

وی هفته ملی سلامت مردان را فرصت خوبی برای یافتن زوایای پنهان وجود یک بیماری در مردان عنوان کرد.

 

بیماری قلبی و هفته سلامت مردان در گیلان

نرگس هوشمند شهروند دیگری که همسر خود را بر اثر سکته مغزی از دست داده نیز به خبرنگار ما گفت: همسرم دارای فشار خون بالا بود  و اغلب غذاهای پرچرب مصرف می کرد.

وی با بیان اینکه تذکر های ما برای تغذیه درست در گوش همسر مرحومش فرو نمی رفت افزود: همسرم از سال های جوانی تا قبل از فوتش سیگار می کشید و هر چه جلوتر می رفتیم سرفه هایش وحشتناکتر می شد.

هوشمند با ابراز تاسف از مرگ ناگهانی همسرش ادامه داد: همسرم یکبار با اصرار خانواده به پزشک مراجعه کرد و برای درمان فشار خون بالا قرص مصرف می کرد که به مرور زمان مصرف قرص فشار را کنار گذاشت و پس از مدتی بر اثر چند سکته پی در پی قلبی و در نهایت سکته مغزی، از دنیا رفت.

وی با بیان اینکه اگر همسرش به موقع به پزشک مراجعه و داروها را طبق دستور پزشک مصرف می کرد، تاکنون زنده بود تصریح کرد: چیزی که برای ما بسیار جای پشیمانی گذاشته؛ اینست که بیماری وی بسیار قابل درمان بود که با اندکی مراقبت می توانست سلامت خود را به دست آورد ولی متاسفانه، همه چیز را پشت گوش می انداخت.

هوشمند با بیان اینکه توصیه من به خانم های متاهل اینست که بیشتر مراقب سلامتی خود و مرد زندگیشان باشند گفت: کلا مردان در رفتن نزد پزشک دچار یک غرور کاذب هستند که این امر موجب می شود بیماری تا مرحله آخر در بدنشان نفوذ کرده و آنها را از پای درآورد.

بیماری قلبی و هفته سلامت مردان در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تبریک فرا رسیدن هفته ملی سلامت مردان به خبرنگار خبرگزاری موج اظهار داشت: سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور است.

شاهرخ یوسف زاده چابک افزود: مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.

وی با بیان اینکه نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است، تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده بیماری ها و آسیب در کشور در جنس مذکر برای همه سنین بیشتر نشان می دهد که در واقع تعداد سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و همچنین سال های سپری شده توام با ناتوانی به ترتیب عواملی را به خود اختصاص داده است.

ورزش کلید طلایی مردان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برخی از علل مرگ زودرس در مردان را برشمرد و عنوان داشت: حوادث ترافیکی، بلایا و حوادث غیرمترقبه، بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات روانی و اجتماعی، سقوط از ارتفاع یا در سطح حوادث ناشی از تاثیر نیروهای مکانیکی بی جان و جاندار نشان می دهد که متاسفانه مردان به سلامت خودشان توجه کافی ندارند.

وی با اشاره به اینکه امسال عنوان هفته ملی سلامت مردان، ورزش کلید طلایی مردان انتخاب شده است ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این راستا اجرای برنامه هایی را در دستور کار خود دارد.

ویزیت رایگان مردان فردا سوم اسفند در کلینک بعثت رشت انجام می شود

 یوسف زاده چابک از ارائه خدمات ویزیت رایگان طی هفته سلامت و ویزیت و مشاوره رایگان مردان در کلینیک بعثت از صبح روز پنج شنبه سوم اسفند در رشت خبر داد و گفت: همایش سلامت مردان نیز ششم اسفند در رشت برگزار می شود.

به گفته وی، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی، سکته های مغزی و قلبی و حدود یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری است.

این مسئول با اشاره به اینکه استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت های بدنی حایز اهمیت است خاطر نشان کرد: در این راستا انجام 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه برای افراد 6تا 18 سال و 30 دقیقه فعالیت بدنی در 5 روز هفته برای بالغین توصیه می شود.

یوسف زاده چابک تاکید کرد: بررسی ها نشان داده که انجام فعالیت های ورزشی به طرز شگفت آوری عوامل خطر بیماری را کاهش داده و سلامت افراد به ویژه مردان تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در سه دهه اخیر در برخی از کشورها با اجرای مداخلات اثربخش نتایج چشم گیری برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری ها صورت گرفته یادآور شد: چاقی و کم تحرکی و به طور کلی تغییر سبک زندگی در زمان حاضر مهمترین عوامل بیماری معرفی می شوند.

 

بیماری قلبی و هفته سلامت مردان در گیلان

بیماری های قلبی و عروقی مهمترین عوامل مرگ و میر مردان در گیلان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این راستا به خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به چگونگی نامگذاری هفته ملی سلامت مردان در کشور گفت: توجه به سلامتی مردان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مردان اغلب به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی از سلامت خود غافل هستند و تهدیدات سلامتی خود را جدی نمی گیرند.

محمد عباسی کاکرودی با بیان اینکه اغلب مراجعات مردان به پزشک در مواقع تشدید بیماری آنهاست ادامه داد: مردان به دلیل رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار، الکل، تغذیه ناسالم و بیماری های روانی بیشتر مستعد بیماری ها بوده و نسبت به زنان آسیب پذیرتر هستند.

وی عمر مفید زنان با بیشتر از 77 سال و عمر مفید مردان را بین 73الی74سال عنوان کرد و گفت: قرار دادن هفته ای به نام هفته ملی سلامت مردان در واقع جلب توجه بیشتر مردان به موضع حفظ سلامتی آنها و خود مراقبتی است.

آمار دقیق از مراجعه دقیق مردان به پزشک در گیلان وجود ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه آمار دقیق از مراجعه دقیق مردان به پزشک در گیلان وجود ندارد، افزود: اما در سال های اخیر با اطلاع رسانی دانشگاه دراین حوزه توجه ردان به حفظ سلامت خود بیشتر شده است.

وی به اجرای طرح توسعه نظام مراقبت های سلامت در گیلان اشاره کرد و گفت: این طرح در روستاهای گیلان و شهرهای دارای جمعیت بالای بیست هزار نفر در استان انجام می شود.

عباسی کاکرودی ادامه داد: در بحث اجرای چک آپ سلامت از مردان نیز این طرح بیشتر در مکان های پر تجمع مردان مانند ادارات، کارخانجات، پادگان ها و...صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح نظام مراقبت دوره ای نیز در استان، اغذیه فروش ها، مشاغل مرتبط با ارائه خدمات، بیمه ها و ... نیز معاینات و مراقبت های اولیه را از افراد مراجعه کنند انجام می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه بروز حوادث ترافیکی را در مردان 5 برابر بیشتر از زنان دانست و گفت: بروز اعتیاد در مردان 10 درصد بیشتر از زنان و در بحث سقوط از ارتفاع نیز مردان به دلیل دارا بودن مشاغل پرخطر 3 درصد بیشتر از زنان هستند.

وی بروز مرگ زود هنگام در مردان را 22 درصد بیشتر از زنان عنوان کرد و گفت: بیشتر مردان در سنین بین 25 الی 64 سالگی می میرند.

عباسی کاکرودی زمان بروز انواع سکته ها در مردان را زودتر از زنان دانست و خاطر نشان کرد: شیوع بیماری هایی مانند سرطان پروستات در و سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان است.

وی با تاکید براینکه مردان برای حفظ سلامت خود باید ده سال زودتر از زنان خود مراقبتی و انواع چک آپ های سلامتی خود را شروع کنند افزود: شیوع سرطان حنجره و ریه در مردان به دلیل مصرف سیگار نیز بیشتر ازنان است.

این مسئول با اشاره به اینکه 29 درصد مردان دارای کلسترول بالا هستند اظهار کرد: بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و حوادث مهمترین و اصلی ترین علل شایع مرگ و میر مردان در گیلان است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه