English

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

قم از استان های پیشرو در کمک زلزله زدگان کرمانشاه بود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به شدت زلزله کرمانشاه، کمک های مردمی به زلزله زدگان را چشمگیر توصیف کرد و گفت: قم از استانهای پیشرو در کمک زلزله زدگان کرمانشاه بود.

قم از استان های پیشرو در کمک زلزله زدگان کرمانشاه بود

به گزارش خبرگزاری موج از قم، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در استان قم با تعدادی از علمای قم دیدار کرد.

نجار در این دیدارها با اشاره به به زلزله ی اخیر در کرمانشاه اظهار داشت: به دلیل مرزی بودن منطقه و وجود نیروهایی نظامی و همچنین استقرار قرارگاه خاتم الانبیا با بیش از هزار دستگاه سنگین سرعت عمل بسیار خوبی در روزهای اول زلزله برای کمک به مردم وجود داشت.

معاون وزیر کشور حضور مدیران ستاد بحران کشور در اولین ساعات پس از وقوع حادثه در محل سرپل ذهاب را مورد توجه قرار داد وگفت: عملیات نجات در ساعت 15 یعنی حدود 9 ساعت پس از وقوع زمین لرزه با حدود هفت هزار و 717 مجروح و 621 جانباخته اعلام شد.

وی از حضور 110 اکیپ امداد از سراسر کشور به منطقه در ساعت های اولیه خبر داد و گفت: 120 هزار واحد مسکونی در منطقه زلزله شده ارزیابی و تا کنون میزان خسارت آنها تعیین شده است.

نجار عملیات نجات زلزله کرمانشاه را یک اقدام بی سابقه در کشور دانست و افزود: میانگین انتقال هر مجروح در این عملیات 220 کیلومتر بود که یا با بالگرد و یا از طریق آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

وی با اشاره به تخریب دو بیمارستان نوساز در زلزله کرمانشاه 2 افزود: فعالیت 57 بالگرد با 700 سورتی پرواز و انتقال 200 مجروح به بیمارستان های همدان، کرج و تهران با 2 هزار عمل جراحی و 150 عمل جراحی پیوند آمارهایی بود که در کمک به زلزله زدگان ثبت شد.

نجار همچنین حجم کمک های مردمی به مناطق زلزله زده را بی سابقه توصیف کرد و گفت: مردم استان قم در کمک به زلزله زدگان جزء استانهای پیشرو بودند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به وام های بلاعوض در نظر گرفته شده برای زلزله زدگان گفت: برای خانواده های آسیب دیده در مناطق شهری 50 میلیون ریال وام بلاعوض و برای آسیب دیدگاه مناطق روستایی 30 میلیون ریال برای وام بلاعوض در نظر گرفته شده است که به سرعت این وام ها در اختیار مردم قرار گرفت.

دیدار با ایت الله شهرستانی

اسماعیل نجار روز پنج شنبه با حضور در قم با حجت الاسلام شهرستانی، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله العظمی نوری همدانی و آیت الله العظمی علوی گرگانی دیدار و در مراسم مهمانی لاله ها در گلزار شهدای علی ابن جعفر شرکت کرد.

دولت و مسئولان در بحران زلزله کرمانشاه نهایت تلاش خود را کردند

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی نیز در دیدار با اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه واقعا دولت محترم و مسئولان در بحران زلزله کرمانشاه نهایت تلاش خود را کردند، اظهار داشت: بسیار بی انصافی بود که در رسانه ها اینگونه مطرح شد که مسئولان در منطقه زلزله زده حضور پیدا نکردند. آیت الله فاضل لنکرانی افزود: به طور قطع اگر دولت مدیریت نمی کرد مساله ای به این عظمت در زمان اندک قابل حل نبود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم اظهار داشت: مردم کرمانشاه به خوبی می دانند که چه خدمات بزرگی دولت در این حادثه انجام داده که توزیع 95 هزار چادر و 15 هزار کانکس و آغاز ساخت خانه های تخریب شده بخشی از این اقدام های بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه باید اطلاع رسانی بیشتری از فعالیت های دولت به مردم زلزله زده کرمانشاه بیان شود خاطر نشان کرد: در بحران های کشور تمام مسئولان فراتر از وظایف ذاتی خود وارد میدان می شوند که این موضوع از جمله برکات نظام اسلامی است.

دیدار با آیت الله فاضل لنکرانی

آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد از انعکاس خلاف واقع صدا و سیما از امدادرسانی نکردن به زلزله زدگان کوهبنان گفت: وقتی دولت با ارزیابی انجام داده از منطقه بیش از نیاز منطقه 300 کانکس به این مناطق ارسال کرده نباید طوری اقدام شود که انگار هیچ اتفاقی در این مناطق انجام نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: باید به ائمه جمعه کشور گزارشی از فعالیت دولت در بحران ها و زلزله های اخیر کشور داده شود تا در جریان واقعیت های موضوع قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه نظام باید از مردم تقدیر کند گفت: مردم با تمام مشکلات اقتصادی برای کمک به مردم زلزله زده با تمام وجود به میدان آمدند و به همنوعان خود کمک کردند که این موضوع بسیار مهم ناشی از تربیت اسلامی است که مردم را این چنین بسیج می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه باید به دنبال راه های جایگزین و سریع برای خدمت رسانی به مردم در مواقع بحرانی بود اظهار داشت: باید فراخوانی در زمینه راه های جدید و سریع ایجاد سرپناه در مناطق زلزله زده و مواقع بحرانی با کمترین هزینه در کشور صورت گیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با تاکید بر اینکه در زلزله کرمانشاه دولت و مردم خوب به میدان آمدند ادامه داد: در این مدت کوتاه به این وسعت حادثه بیش از این نمی شود کار کرد و هر کس غیر از این بیان کند بی انصافی کرده است.

وی یکی از برکات بحران های کشور را روشن شدن ضعف مدیریت در بخش های مختلف دانست و گفت: شناسایی مشکلات، افزایش قدرت مدیریت مسئولان، ارتقای وحدت مردم و افزایش بُعد معنوی مردم نسبت به خدا از جمله برکات بحران ها در کشور است که نتیجه آن مدیریت قوی تر دولت در مواقع اضطراری است.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه بحران فرهنگی را تشدید کننده بحران های طبیعی دانست و افزود: گاهی در این حوادث مردم و اعمال مردم به عنوان مقصر اصلی بیان می شود و عده ای بلایای طبیعی را به ترویج گناه در جامعه استناد می کنند ولی نکته ای که از آن غافل هستند این است که از نظر معارف دینی ما گناه علت تامه این حوادث نیست بلکه گناه زمینه ساز است.

وی گفت: اینکه بحرانی بیاید و عامل اصلی زلزله را گناه مردم عزیز کرمان، کرمانشاه و تهران بدانیم اشتباه است و این یک بحران فرهنگی است که باید در کنار دیگر بحران ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید بدانند که یک گناه می تواند زمینه ساز یک بلای عظیم باشد ولی دلیلی نداریم که علت تامه آن باشد گفت: زلزله و بلایای طبیعی عاملی برای بازگشت به سمت خدا و توجه به معنویت و تذکر در مورد زلزله آخرت است.

دیدار با آیت الله نوری همدانی

مقاوم سازی در ساخت و سازها باید فرهنگسازی شود

همچنین آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان این که مقاوم سازی در ساخت و سازها باید فرهنگسازی شود افزود: باید از اول ساختمان ها طوری ساخته شود که در آنها استحکام و مقاوم سازی رعایت و این امر در کل جامعه پیگیری شود.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

آیت الله نوری همدانی، ادامه داد: خدمت رسانی به مردم در همه حوزه ها بسیار مهم است چرا که روایات بسیاری در دین اسلام در خصوص احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به یکدیگر وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن راهپیمایی 22 بهمن ،گفت: مردم با وحدت و انسجام با حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن ماه، علاقه خویش به نظام را نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: همه باید در استمرار انقلاب اسلامی متحد باشیم و با خدمات رسانی به مردم از این انقلاب نگهداری کنیم.

آیت الله نوری همدانی درادامه با اشاره به ریشه یابی مشکلات در جامعه گفت: در جامعه اسلامی اگر مشکلی پیش بیاید باید ریشه یابی شود تا نقاط قوت و ضعف مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دین اسلام یک دین اجتماعی است که برای همه ابعاد زندگی مردم برنامه جامع و کامل دارد ضمن این که زندگی انسان خارج از بحران نیست و این امر نیاز به مدیریت و بسیج امکانات در حوزه های مختلف دارد.

این مرجع تقلید بر تقویت روحیه مردم تاکید کرد و گفت: کسانی که به معنویات مجهز باشند در برابر مشکلات به خود عجز راه نمی دهند از این رو خداوند به صابران بشارت پاداش اخروی را داده است.

دیدار با آیت الله گرگانی

اسماعیل نجار در سفر یک روزه خود به قم علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س) با سفر به قم با آیات عظام و علمای قم دیدار کرد.

در بین تمام ملت های جهان، ملت ایران در کمک رسانی فوق العاده است

آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در بین تمام ملت های جهان، ملت ایران در کمک رسانی فوق العاده است که این امر در زلزله غرب کشور به تصویر کشیده شد به گونه ای که بسیاری از چهره های برجسته از جمله وزرشکاران اقدام به تهیه کانکس های موقت برای زلزله زدگان کردند.

وی افزود: همچنین از مردم و دولت برای سرعت بخشی به خدمات رسانی در منطقه غرب کشور قدردارنی می کنیم.

وی با اشاره به این که دولت جایگاهی را برای نگهداری کانکس های موقت اختصاص دهد گفت: این کانکس ها در مکانی جمع آوری شود تا در وقوع حادثه به سرعت از آنها استفاده شود.

آیت الله علوی گرگانی تاکید کرد: در هر سرزمینی بحران پیش می آید از این رو باید امکانات ذخیره سازی شود.

این مرجع تقلید، از حادثه دیدگان نیز درخواست کرد: با مسئولانی که خدمات رسانی می کنند همکاری کنند تا مسائل به خوبی پیگیری و مدیریت شود.

وی بر الگوگیری از سیره امامان معصوم(ع) در خدمات رسانی اشاره کرد و گفت: ائمه در احساس مسئولیت نسبت به مردم الگو هستند به گونه ای که حضرت زهرا(س) لباس عروسی خویش را به مردم اهدا می کند که همه باید پیرو این مکتب باشیم.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه