English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان:

۲۲ درصد حجم مخازن آبی خراسان رضوی پر از آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفت: در سطح استان ۳۸ دشت بحرانی داریم که ۱۵ منطقه آن ممنوعه است و هم‌اکنون ۲۲ درصد حجم مخازن آبی پر از آب است.

۲۲ درصد حجم مخازن آبی خراسان رضوی پر از آب است

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، محمدحسین جعفری اعلام کرد: ۲۲ درصد حجم مخازن آبی خراسان رضوی پر از آب است.

جعفری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در یک سال اخیر همزمان با کمبود آب، موضوع انتقال آب از دریای عمان به منطقه شرق کشور مطرح شد و هم‌اکنون هر دو موضوع به‌صورت همزمان در حال مطالعه است و این برنامه به‌طور جد در دستور کار برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است و طبق لایحه مجلس اولویت با انتقال آب از دریای عمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه نگرانی ما بیشتر در تامین منابع آبی بوده تا جداسازی دو آب شرب و غیرشرب، افزود: موضوع جدایی آب شرب از غیرشرب جزو وظایف شرکت‌های آبفای شهری و روستایی است و مشکل فعلی در بحث وجود آب بوده و در جهت باروری ابرها پروازهایی را داشته‌ایم و در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۵ درصد به میزان بارش‌ها می‌افزاید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: اتکای بیشتر ما در مواقع خاص به منابع زیرزمینی است و در بحث جیره‌بندی شرکت‌های آبفا‌ی شهری و روستایی باید پاسخ دهند، اما سعی مان در جهت عدم جیره‌بندی آب بوده است.

جعفری درخصوص میانگین میزان بارش‌ها، تصریح کرد: تاکنون ۱۳.۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم و این عدد در سال گذشته ۵۰ میلی‌متر بود و متوسط سال‌های قبل هم ۴۳.۵ میلی‌متر بوده است و در سطح استان ۳۸ دشت بحرانی داریم که ۱۵ منطقه آن ممنوعه است و تاکنون ۲۹ میلیارد متر مکعب بیشتر از میزان مورد نیاز برداشت شده است.

وی تاکید کرد: در سدهای استان به میزان ۳۴۶ میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم که نسبت به ۳۵۰ میلیون متر مکعب سال قبل کاهشی جزئی داشته است و هم‌اکنون ۲۲ درصد حجم مخازن آبی استان پر آب است.

پساب‌ها در قالب آب شرب مصرف نمی شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه پساب‌ها در قالب آب شرب مصرف نمی‌شود، گفت: پساب‌ها مصارف دیگری را در چرخه‌های صنعتی، کشاورزی و غیره دارد و حتی باید با اجرای این طرح شاهد عدم مصرف آب ۷۵ درصدی بخش کشاورزی باشیم.

جعفری بیان کرد: ۲۷ درصد از آب شرب در مصارف جدا می‌شود و عمده بخش مصارف در حوزه کشاورزی بوده و حفر چاه هم برای صنعت و مصرف مردم بوده است.

وی اضافه کرد: تصفیه‌خانه خین‌عرب و پرکندآباد پساب‌های زیادی دارند و در کشف‌رود ۷۵۰ لیتر آب خاکستری داریم و برای ۳۰۰ لیتر آن تصفیه‌خانه‌ای در کنار تصفیه‌خانه اولنگ در حال اجرا است که رشد ۳۵ درصدی در مراحل اجرایی داشته است و بخشی هم برای کسانی که می‌خواهند در داخل کشف‌رود فعالیت مجاز انجام دهند با همکاری شهرداری مشهد در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان با تاکید بر اینکه اگر محدودیتی انجام می‌شود باید معادل ۱.۵ برابر آن ایجاد شغل انجام شود، بیان کرد: این کار در منطقه کشف‌رود انجام شده و کنسرسیوم‌هایی در این زمینه فعال شده است و معتقدیم که توسعه و محیط‌زیست دو بالی هستند که به هم پیوسته بوده و نباید جدای از یکدیگر باشند و متاسفانه برخی‌ها با عنوان موضوعات زیست‌محیطی ایجاد مشکلاتی کرده‌اند.

جعفری تصریح کرد: آب‌های برخی مناطق از جمله فرخد از طریق سد کارده تامین می‌شود تا پساب مناسب را داشته باشیم و به اهالی سد کارده اعلام کرده‌ایم که اگر پساب نمی‌خواهیم آماده واگذاری آن به دیگری هستیم.

وی تاکید کرد: اگر اعلام می‌شود که برای تامین آب ۳۰ میلیون زائر و ۳.۵ مجاور امام رضا(ع) و ۱۲ میلیون ساکن منطقه شرق کشور پای مافیا در میان است به این مافیا بودن افتخار می‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم مشکلات سال ۸۵ و ۱۲ ساعت قطعی آب تکرار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه