English

در واکنش به درگذشت ادیب، نویسنده و پژوهشگر لرستانی؛

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت استاد ایرج کاظمی را تسلیت گفت

محمدجعفر محمدزاده در پیامی، درگذشت ایرج کاظمی «نویسنده، ادیب و پژوهشگر لرستانی» را تسلیت گفت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت استاد ایرج کاظمی را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجعفر محمدزاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت استاد ایرج کاظمی را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به رفتن خرد بادمان دستگیر

ابتدا ضایعه غم انگیز درگذشت استاد عزیز و ارجمند، شادروان ایرج کاظمی را به خانواده محترم ایشان، دوستان، علاقمندان و جامعه فرهنگی استان لرستان تسلیت عرض می‌کنم.

حقیقتاً باور این خبر هنوز هم سخت است، اما چاره‌ای نیست جز آنکه حقیقت و حتمیت مرگ را بپذیریم.

استاد کاظمی حق معلمی و استادی  برگردن خیلی‌ها داشتند، بسیاری از اهالی فرهنگ، هنر و ادب استان لرستان، از کلاس‌های درس ایشان در دوره‌های مختلف اعم از دبیرستان، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه لرستان، دانشگاه پیام نور و دوره‌های ضمن خدمت بهره‌ها برده اند. بنابر این، خیل شاگردان استاد کم نیستند و به همین جهت حق استادی بر گردن انبوهی از اهالی فرهنگ استان لرستان دارند.

دیگر اینکه استاد کاظمی، حق بزرگی بر جامعه مطبوعاتی لرستان و توسعه کیفی مطبوعات دارند.

ایشان قلم‌به‌دستی پرکار، تلاشگر، نکته‌سنج، ریزبین و دقیق بودند، بیش از دو دهه است که روزی بر مطبوعات لرستان نگذشته، مگر اینکه شاهد نقدها، پژوهش‌ها، تتبعات علمی و فرهنگی و مکتوبات لرستان پژوهی ایشان در قالب آثار قلمی بوده‌ایم که به‌حق، زینت‌بخش صفحات مطبوعات بوده است.

اگر فرهنگ را در حوزه نظری، دارا بودن معلومات بسیار و آگاهی به علوم و اطلاعات وسیع تخصصی زمان بدانیم، بی‌تردید استاد کاظمی را  باید نویسنده‌ای بافرهنگ بدانیم؛ زیرا که اشراف کاملی بر حوزه فرهنگ، ادبیات، هنر و لرستان‌پژوهی داشتند و خود و آثارش مرجعی برای این قبیل اطلاعات و معلومات بودند.

در بعد عملی نیز ایشان فردی فرهیخته و دارای روش و منش فرهنگی بودند؛ از آراستگی ظاهر تا آراستگی کلام و سخن در شخصیت او موج می‌زد و عامل به  آداب و رفتار ایرانی و اسلامی بودند.

به عنوان مثال کمترین محبت‌ها را با بیشترین توان خود جبران می‌کردند، هیچگاه دنبال خواسته‌های شخصی نبودند و با کوچک و بزرگ با احترام برخورد می‌کردند، علی‌رغم حضور گسترده و ارتباطات وسیع و وثیق با مدیران و دست اندر کاران، هیچگاه برای خود چیزی نخواستند؛ و در یک کلام استاد ایرج کاظمی کوهی از ادب، تواضع، معرفت، فرهنگ و هنر بودند و انسان زمانی که با ایشان دم‌خور می‌شد، بسیار از او می‌آموخت.

ایشان اگرچه با فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباط چندانی نداشت اما همیشه به روز بودند و از اخبار فرهنگی مخصوصا  کتب منتشرشده در کشور آگاهی داشتند.

از طرفی، ذهن سیال، حافظه قوی و فعال و تحلیل و تسلط او بر موضوعات فرهنگی و ادبی، آشنایی بر موسیقی و ردیف‌های آن، خط تحریری زیبا و تسلط در سخنوری، جملگی نشان از آمیختگی فرهنگ و هنر با شخصیت این استاد گرانمایه است.

باری، اگر اجل  مهلت می‌داد، بی‌تردید جا داشت تا جامعه فرهنگی و هنری استان لرستان و کشور سالیان دیگری از وجوه متعدد  شخصیتی استاد کاظمی بهره‌مند می‌شد، اما چه ‌توان کرد که باید تسلیم تقدیر بود و به قول حکیم طوس چنین خود را تسلی دهیم که:

همه مرگ راییم برنا و پیر

به رفتن خرد بادمان دستگیر

بار دیگر از خداوند قادر متعال میخواهم استاد فقید ایرج کاظمی را در مینو، همراه با اولیای خداوند و فرهیختگان و فرهنگ‌وران تاریخ فرهنگ و علم محشور گرداند و صبر و شکیبایی را برای همسر مکرمه ایشان، فرزندان معزّز و اقوام و نزدیکان داغدارشان خواستارم.

والسلام

محمدجعفر محمدزاده

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه