English

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم:

طرح تبلیغی تربیت محور برای نخستین بار در مدارس استان قم اجرا شد

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به اجرای طرح تبلیغی تربیت محور برای نخستین بار در مدارس استان قم با همکاری حوزه علمیه گفت: این طرح در ۱۲ مدرسه استان اجرایی شده است.

طرح تبلیغی تربیت محور برای نخستین بار در مدارس استان قم اجرا شد

به گزارش خبرگزاری موج از قم، مهدی خادمی جمکرانی با اشاره به اهداف آموزشی و پرورشی و لزوم برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمند در این زمینه اظهار داشت: به‌طورکلی بعد از ورود به مدرسه برای هر دانش‌آموزی باید دو هدف اساسی آموزش که با استفاده از امکانات آموزشی موردنیاز و همچنین پرورش و هدایت آنان که همواره در کنار آموزش و حتی مقدم بر آن است باید در نظر گرفته شود. به صورتی که تغییر و ایجاد دگرگونی بنیادی در مدارس برای تأمین بیشتر و بهتر نیازهای تربیتی و پرورشی ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم با تأکید بر وظایف تربیتی مدارس و نادیده نگرفتن نوجوانان تصریح کرد: مدرسه، معلمان در کنار خانواده باید به وظایف تربیتی خود جدای از وظایف علمی و آموزشی نسبت به درک نیازهای روحی دانش آموزان همت گمارده و با واکنشی به‌موقع از بروز رفتارهای ضداجتماعی و بی‌علاقگی به درس و آموزش جلوگیری به عمل‌آورند.

وی با اشاره به نقش الگویی معلمان و اولیای دانش آموزان گفت: معلمان و اولیای مدارس توجه به رفتار و عکس‌العمل‌های عاطفی و روانی دانش‌آموزان را باید در درجه اول اهمیت قرار داده و در مسیر تکاملی آموزش‌وپرورش صرفاً به بعد آموزشی آنان نظر نداشته باشند تا با سخت‌گیری‌های بی‌مورد خود باعث عکس‌العمل‌های پرخاشگرانه از سوی دانش‌آموز نشوند. ازاین‌رو آموزش نوجوان در راستای چگونگی مقابله با واقعیت‌های زندگی به‌صورت کاملاً منطقی برای حل مسائلشان امری ضروری است.

خادمی جمکرانی افزود: از آنجایی‌که بر اساس آمار و ارقام و گزارش‌های به‌دست‌آمده بیشتر کودکان و نوجوانان ناسازگاری که در جریان انحرافات اجتماعی قرار می‌گیرند معمولاً متعلق به خانواده‌هایی با چنین مشکلاتی هستند، با این‌حال می‌توان با کمک و به‌کارگیری شیوه‌های مناسب، کوشش و اهتمام انجمن‌های اولیاء و مربیان در جهت رفع دشواری‌های عاطفی، آموزشی و تربیتی، با تشکیل جلسات و هم‌اندیشی‌ها و نیز از طریق رسانه‌های جمعی محیطی سالم‌تر را برای دانش‌آموزان فراهم و در مهار جرائم و انحرافات اجتماعی اقداماتی از این‌دست انجام داد.

طرح تبلیغی تربیت محور

توجه به همه جنبه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم عنوان کرد: ناگفته نماند که سالم‌سازی محیط و کاهش انحرافات و اختلالات رفتاری در صورتی محقق خواهد شد که با کمک اولیاء و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کاردان و اختصاص امکانات لازم و ایجاد برنامه‌های مناسب و متنوع علمی، ورزشی، فرهنگی، تفریحی و غیره برای دانش‌آموزان، امکان گرایش آنان به انواع انحرافات اجتماعی و عضویت در گروه‌های غیراخلاقی را به حداقل ممکن برسانیم.

 با همه این تفاسیر اگر برنامه‌های درسی ما تنها در مسیر دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی فراگیران رشد یابد و به ‌فعلیت ‌رساندن تمام ظرفیت‌ها و گرایش‌های فطری آن‌ها، عقیم بماند توفیق لازم در به دست آوردن محیطی سالم و رفع اختلالات و انحرافات اجتماعی حاصل نشده است بلکه باید در چنین برنامه‌هایی بازبینی لازم صورت گرفته و همه جنبه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی موردتوجه قرار گیرد.

خادمی جمکرانی با اشاره به اجرای طرح تبلیغی تربیت محور برای نخستین بار در مدارس استان قم با همکاری حوزه علمیه یادآور شد: پیرو تفاهم‌نامه منعقدشده میان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و اداره کل آموزش‌وپرورش استان، طرح تبلیغی تربیت محور در 12 مدرسه استان اجرایی شده است، که بر اساس این طرح 12 گروه تبلیغی که متشکل از حداقل 4 طلبه آموزش‌دیده هستند، ضمن حضور در 12 مدرسه پسرانه مقطع متوسطه اول، به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی تبلیغی تربیتی می پردازند.

لزوم همراهی مشارکت و آگاهی والدین در راستای اجرای طرح تبلیغی تربیت محور

وی با بیان برنامه‌های مختلف فرهنگی و تربیتی با محتوی آموزشی خاص، عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح محتوی آموزشی، توسط معاونت تبلیغی حوزه تهیه و به‌منظور ایجاد روابط صمیمانه و مؤثر سعی شده در خارج از ساعات رسمی مدارس به‌صورت چهره به چهره بین استاد و شاگرد به دانش آموزان ارائه شود.

رئیس اداره امور تربیتی آموزش‌وپرورش استان قم با ضروری دانستن اجرای این طرح در بین اقشار و دانش آموزان آسیب‌پذیر گفت: هرکدام از مدارس مجری این طرح حداقل 200 ساعت برنامه‌های مختلف و متنوعی در غالب جلسات حضوری و اردوها و برنامه پیوند با مساجد، سینما و غیره دارند که در این‌بین دانش‌آموز تحت تربیت عملی و غیررسمی قرارگرفته و قطعاً در برقراری ارتباط با این شرایط، نتیجه مطلوب‌تری به دست می آید.

وی در راستای اجرای این طرح آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی اولیای دانش آموزان را در اولویت کار مدارس قرار داد و افزود: با توجه به این مسئله که بیش از 3 هزار دانش‌آموز از این مدارس تحت پوشش طرح تربیت محور قرار می‌گیرند بنابراین لزوم همراهی مشارکت و آگاهی والدین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به‌هرحال باید بپذیریم که آموزش‌وپرورش به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی بیشترین تأثیر تربیتی را بر روی تک‌تک افراد جامعه خواهد داشت در صورتی‌که با حضور به‌موقع، بتواند کارکرد جامعه‌پذیری را بدون هیچ وقفه‌ای به شکلی مطلوب و مناسب به انجام رساند زیرا بقا و استمرار هر جامعه‌ای مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها و گرایش‌های آن به‌وسیله آموزش‌وپرورش به نسل جدید منتقل شود و دستاوردهای جدید تعلیم و تربیت نیز با بهره‌مندی از روش‌های تربیتی صحیح به کار گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی