English

امام جمعه قم:

حضرت فاطمه (س) یک مدیر در بحران بودند

امام جمعه قم گفت: حضرت فاطمه(س) یک مدیر در بحران بودند که از اندیشه والای ولایت و امامت دفاع کردند و این مقامات ایشان در کتب فریقین نیز نقل شده است.

حضرت فاطمه (س) یک مدیر در بحران بودند

به گزارش خبرگزاری موج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد با بیان اینکه در آستانه ایام فاطمیه قرار داریم اظهار کرد: در مورد مقام حضرت زهرا (س) روایات زیادی آمده است که دلالت بر بزرگی مقام ایشان در نزد خداوند دارد و تعابیری در مورد ایشان وجود دارد که درباره هیچ کدام از معصومین بیان نشده است، از جمله بعضی از احادیث پیامبر اکرم (ص) که هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت آمده است.

وی افزود: مقام علمی و معرفتی حضرت فاطمه (س)، ممتاز است چراکه ایشان از لحاظ معرفت و علم، به جهان غیب متصل بودند؛ دانش و علم سرشار این بانوی نمونه، از علوم معمول نبود بلکه ایشان دانشی از عالم غیب داشتند و به علم قدسی متصل بودند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س)‌ با درجه علمی که داشتند به مقام محدثیت رسیدند و نام محدثه در میان نام‌های ایشان، نشان دهنده مقام بسیار والایی است، چراکه ملائکه با ایشان سخن می‌گفتند و این مقام کمی نیست.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) مرجع علمی اصحاب بودند و سلمان‌ها و ابوذرها از ایشان کسب فیض می‌کردند؛ ما امروز روایات فراوانی از جایگاه و مقام ایشان داریم که از عامه و خاصه نقل شده‌ است و در میان‌ این روایات، خطبه فدکیه نشان دهنده ابعاد وسیعی از علم و دانش ایشان است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حضرت فاطمه(س) در عمر کوتاه خود به این درجات والای علمی و الهی رسیدند؛ همچنین عبادت و نیایش حضرت فاطمه (س) بُعد دیگری از شخصیت ایشان را نشان می‌دهد، پیامبر (ص) در مورد ایشان فرمودند زمانی که حضرت فاطمه(س) در محراب عبادت می‌ایستاد، شعاع نور عبادت او، آسمان‌ها را روشن می‌کرد.

وی تصریح کرد: ایمان و یقین سراسر وجود حضرت فاطمه(س) را فراگرفته بود و این اخلاص و ایمان است که موجب می‌شود نور عبادت و نیایش ایشان، آسمان‌ها را روشن کند. حضرت فاطمه(س) در زمانی که برای زن ارزش قائل نبودند به درجاتی رسیدند که پیامبر اکرم (ص) در مقابل ایشان تواضع و خضوع می‌کردند.

آیت‌الله اعرافی گفت: برخی از انسان‌ها به مقامی می‌رسند که از دعا و خواسته عبور می‌کنند و غرق در ذکر خدا می‌شوند و حاجتی ندارند و این اوج عبادت حضرت فاطمه (س) است.

وی افزود: اخلاق فردی و خانوادگی و حجب و حیا از دیگر ویژگی‌های حضرت فاطمه (س)‌ است؛ رابطه حضرت فاطمه (س) با همسر خود به گونه‌ای بود که حضرت علی (ع) فرمودند که در زندگی مشترک هیچگاه من را ناراحت نکرد و هرگاه به او نگاه می‌کردم تمام غم‌ها از من دور می‌شد. همه این‌ها نشان‌دهنده مقام والای حضرت فاطمه(س) است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) یک مدیر در بحران بودند، شخصیتی که در نقطه سخت تاریخ، پرچم امامت را بر دوش کشیدند و خطبه حزن انگیز ایشان در مسجدالنبی در بیداری‌بخشی به امت اسلام، یک میراث گرانبها برای مسلمانان است؛ حضرت فاطمه(س) از اندیشه والای ولایت و امامت دفاع کردند و این مقامات ایشان در کتب فریقین نیز نقل شده است.

وی ادامه داد: در جامعه و زندگی فردی و اجتماعی، تنها اگر اخلاق خانوادگی حضرت فاطمه(س) ‌را سرلوحه قرار دهیم، تمام مشکلات برطرف خواهد شد.

بر سر عهد و پیمان خود با شهدا، امام شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم

مدیر حوزه‌های علمیه در خطبه‌ دوم نماز جمعه، با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی قرار داریم بر حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، خدمات بسیار زیادی به مردم ارائه کرده است تصریح کرد: امروزه برخی‌ها عامدانه به دنبال این هستند که ذهن ما را از خدمات و آثار انقلاب اسلامی منحرف کنند در حالی که اگر به آمار و ارقام دقت کنیم، متوجه پیشرفت‌های بسیار زیاد انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف می‌شویم؛ این پیشرفت‌ها باید برای همه مردم به ویژه نسل جدید تبیین شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی گفت: یکی از بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، استقلال بوده و این استقلال به راحتی به دست نیامده بلکه افراد زیادی در این راه شهید شدند؛ استقلال جمهوری اسلامی ایران، پدیده کم‌نظیری است و کشور‌های بسیار کمی هستند که این‌گونه استقلال داشته باشند.

وی افزود: آزادی و مردم سالاری دینی به عنوان الگو و نمونه نوین و آزادی نقد و انتقاد از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که قبل از انقلاب وجود نداشت؛ توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌ آب، برق، گاز، حمل و نقل، شهرسازی و ... یکی دیگر از دستاورد‌ها است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: در حوزه درمان و صنایع دارویی نیز گام‌های زیادی برداشته شده است، همچنین در حوزه آموزش و پرورش و سواد آموری نیز پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: پیشرفت در حوزه علم، فناوری و تحقیق، رتبه علمی بسیار خوب در جهان و منطقه، پیشرفت در حوزه علم و فرهنگ، پیشرفت در حوزه صنعت و معدن، پیروزی‌های بزرگ سیاسی و نظامی در دفاع مقدس بر جریان‌های مهاجم، پیروزی بزرگ مقاومت اسلامی و پیشرفت در حوزه صنایع دفاعی از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که باید برای مردم تبیین شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان تأکید بر حل مشکلات مردم عنوان کرد: دشمنی‌ها و برنامه‌ریزی علیه جمهوری اسلامی ایران، اختلافات و گسل‌های اجتماعی، تزلزل ارزش‌های متعالی اسلامی، مشکلات جانکاه اقتصادی، بیکاری، فاصله زیادی میان مردم و مسؤولان، تطهیر نظام سلطه و شاهنشاهی، نفوذ و اخلال در سیستم‌ها، تغییر ذائقه مردم و مسئولان، زاویه گرفتن‌ نظام اداری از ارزش‌های الهی و انقلاب، تغییر رویکرد‌ انقلابی در کارها و فراموش کردن رویکرد تمدن بزرگ انقلاب اسلامی از جمله نگرانی‌هایی است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی‌ انقلاب اسلامی مواجه هستیم و باید برای حل این مشکلات و معضلات راهکاری اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، عده‌ای در فضای مجازی تلاش می‌کنند تا نظام شاهنشاهی که سرتاسر ظلم بود را جذاب نشان دهند و این مصیبت بسیار بزرگی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید با آسیب‌ها مبارزه و بر ارزش‌های الهی تأکید کنیم گفت: امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروری انقلاب اسلامی، بار دیگر اعلام می‌کنیم که بر سر عهد و پیمان خود با شهدا، امام شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم و برای پیشرفت انقلاب اسلامی، تلاش می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه