English

با نگاهی به زندگی معلولین؛

مستند «شهری برای همه» روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود

مستند «شهری برای همه» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه صارمی و تهیه‌کنندگی وحید مهدی زاده، روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

مستند «شهری برای همه» روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، مستند «شهری برای همه» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه صارمی و تهیه‌کنندگی وحید مهدی زاده از پنجشنبه 5 بهمن ماه ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

فاطمی صارمی نویسنده و کارگردان مستند «شهری برای همه» درباره موضوع این فیلم گفت: این مجموعه مستند در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای با مشارکت دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و شبکه مستند سیما تولیدشده و به  بررسی مشکلات و معضلات بافت شهری، ساختمان‌ها و فضاهای عمومی، سیستم حمل‌ونقل و شبکه پیاده شهری می‌پردازد.

او با تأکید بر اهمیت توجه به بالا نگهداشتن استاندارد زندگی معلولین و جانبازان در جامعه و برخورداری از حقوق شهروندی در استفاده از امکانات هم‌سطح با دیگر افراد جامعه، افزود: این قشر از جامعه به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جهان، در دسترسی به فضاهای عمومی و بافت شهری دچار مشکلات زیادی هستند، مشکلاتی که نه به دلیل مخالفت جامعه و یا نبود قوانین، بلکه به دلیل شکل طراحی‌شده فضاهای عمومی به وجود آمده‌اند.

صارمی گفت: «شهری برای همه» تلاشی در جهت فرهنگ‌سازی برای برداشتن موانع اندیشه و تفکر و در نهایت موانع شهری است و با استفاده از تجارب کشورهای اروپایی می‌کوشد راهکارهای مناسبی برای مرتفع شدن مشکلات معلولین در ایران ارائه کند.

این کارگردان با بیان اینکه هر جامعه‌ای که مسائلی مثل سالمندی، جنگ و وقایع طبیعی مانند سیل و زلزله و مسائلی از این دست را تجربه کرده باشد، نیازمند شهری بدون مانع است، افزود: تجربه کشورهای اروپایی در جنگ جهانی دوم و اول سبب شده که آن‌ها در زمینهٔ مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولین پیشرو باشند، بنابراین بخش‌هایی از «شهری برای همه» را در کشورهای آلمان و سوئد تصویربرداری کردیم تا امکانات موجود را با استانداردهای پیشرفته مقایسه و در جهت مرتفع شدن مشکلات معلولین در ایران فرهنگ‌سازی کنیم.

تهیه‌کنندگی این مستند را وحید مهدی‌زاده بر عهده دارد و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربرداران ایران مصطفی فریدونی و عباس عباسی، تصویربرداران کشورهای خارجی علی بشارت و علیرضا صارمی، تدوینگران حامد مسعودی و حمیدرضا مسعودی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز علی باروتی، گوینده سینا ییلاق بیگی، عکاس احسان نقابت، مدیر تولید فرشته جوادی و روابط عمومی  امیر علی پناهیان اشاره کرد.

شهری برای همه

«شهری برای همه» پنجشنبه‌ها ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و در قسمت نخست، به شهر و شهرسازی و ویژگی‌های یک شهر سالم و ارتباطش با شهروندان و حقوق شهروندی پرداخته می‌شود و در آن، ‌اعظم مهدی‌زاده بنیان‌گذار ورزش معلولین بانوان استان تهران از چالش‌هایی که در شهر با آن روبرو است می‌گوید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه