English

خوزستان ، بحران ریزگردها و سرگردانی مسئولان ؛ چالش ها و راهکارها

با گذشت 13 سال از شکل گیری پدیده مخرب و ویرانگر "گرد و خاک" یا به اصطلاحی ریزگردها ، همچنان شهروندان خوزستانی غرق در خاک و گرفتار برهوت بی برنامه گی و سرگردانی مسئولان بخش های مختلف حاکمیت دچار هستند.

خوزستان ، بحران ریزگردها و سرگردانی مسئولان ؛ چالش ها و راهکارها

نعیم حمیدی - خبرگزاری موج؛ با گذشت 13 سال از شکل گیری پدیده مخرب و ویرانگر "گرد و خاک" یا به اصطلاحی ریزگردها ، همچنان شهروندان خوزستانی غرق در خاک و گرفتار برهوت بی برنامه گی و سرگردانی مسئولان بخش های مختلف حاکمیت دچار هستند.

تداوم این پدیده همراه با گسترش انواع بیماریهای سرطانی ، تنفسی و پوستی 5 میلیون خوزستانی را دچار "مرگ تدریجی" کرده و انواع آسیب های اجتماعی از مهاجرت منفی به سایر نقاط کشور و فرار مغزها تا افزایش آستانه فقر بدلیل سنگینی سبد هزینه ها در حوزه درمان  را به ارمغان آورده است.

گردوخاک در اهواز

پیرامون سرچشمه و علت این پدیده شاید تاکنون کارشناسان بخش محیط زیست صدها مقاله و مصاحبه ارایه کرده و دلایل این سونامی قرن را بیان نموده اند اما در یک جمله می توان بصراحت گفت؛ ریشه سونامی ریزگردها در مدیریت غلط منابع آبی و یکسونگری سطوح کلان تصمیم سازی اعم از نهادهای بالادستی و همچنین مجلس و دولت دارد که امروز در قالب این پدیده رخ نموده است.

بسیاری از مدیران دیروز و امروز چه در سطح ملی چه استانی که خود بخشی از کانون خلق چالش ها و بحران زیست محیطی خوزستان بوده برای فرار از محکمه افکار عمومی و وجدان تاریخ سعی می کنند تا با رنگ پاشی سیاسی توپ را در زمین رقیب بپندارند و با ساختن حاشیه امن شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند؛ بی آنکه بدانند که مردم هیچ کس و هیچ مدیری طی 38 سال اخیر را بابت شکل گیری این بحران تطهیر و تبرئه نخواهند کرد.

 امروز چه باید کرد و چه تصمیمی گرفت؟

پیشنهاد می شود تا در راستای مطالعه ، پیگیری و عملیاتی شدن راهکارهای اورژانسی مقابله با سونامی ریزگردها ، "شورای هماهنگی حفاظت از محیط زیست و منابع آبی خوزستان" با ترکیبی از شخصیت های حقوقی و حقیقی استان تشکیل و راه اندازی گردد که متاسفانه از باب غرور و خودبرتربینی صاحب منصبان و اشتغال آنان به راهبردهای انتخاباتی مغفول ماند که بار دیگر همه آنان را به عملیاتی ساختن پیشنهاد مذکور فرا می خوانیم تا در قالب شورای هماهنگی تصمیمات زیر را اتخاذ و عملیاتی شود.

  1. اتخاذ هرگونه تصمیم برای منابع آبی حوزه آبریز کارون و کرخه منوط به اذن شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همفکری با "شورای هماهنگی حفاظت از محیط زیست و منابع آبی خوزستان " باشد.
  2. نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح دو فوریتی "الزام دولت به توقف اجرای طرح های انتقال آب و سدسازی در حوضه آبریز کارون و کرخه به مدت 5 سال" زمینه توانمندسازی منابع آبی و احیای محیط زیست در قالب یک برنامه 5 ساله را فراهم سازند.
  3. جهت مقابله با کانون های بحرانی شرق اهواز از باوی تا شادگان تصمیمات زیر در قالب شورای هماهنگی و به تصویب شورای تامین استان اتخاذ و ابلاغ گردد:

الف - شرکت نفت سالانه 2 میلیون متر مکعب از آب ورودی نهر کوپال در شرق اهواز را برای مصارف صنعتی خود برداشت می کند این در حالی است که زمین های حاصلخیز محدوده غیزانیه و کریت کمپ با این میزان آب قابل احیا هستند و از سویی می توان بخشی از نیاز آبی طرح نهال کاری و مرطوب سازی شرق اهواز را تامین کرد.

ب - کانال آبرسانی به طرح نهالکاری شرق اهواز که توسط موسسه جهاد نصر به امتداد 45 کیلومتر از محل کانال امیر حفر شده تا 15 دیگر نیز ادامه یابد و در منصوره به "گرگر" در شمال شادگان متصل و 13 میلیون متر مکعب آب موضوع مجوز درخواست نماینده این شهرستان به این کانال هدایت تا ضمن مرطوب سازی اراضی از رهگذر احیای هور آب مورد نیاز نخیلات و بخش کشاورزی شادگان تامین شود.

ج- حقابه کارون از سد شهید عباسپور و دز تا 120 میلیون متر مکعب در ساعت علاوه بر دبی کنونی افزایش تا آب مورد نیاز محیط زیست و بخش کشاورزی پایین دست و همچنین طرح نهالکاری و مرطوب سازی شرق اهواز تامین گردد.

4. حدود 10 درصد عایدات طرح خط لوله گاز شرق اهواز به بصره بدلیل آسیب رسانی به خاک و اکوسیستم و تشدید کانون های بحرانی گرد و خاک،  به طرح های مقابله با محیط زیست اهواز تخصیص یابد . این تصمیم باید در شورای تامین استان اتخاذ گردد.

 5. کلیه صنایع بزرگ استان بویژه پتروشیمی ها ، نفت ، فولاد و نیشکر در یک بازه زمانی حداکثر دو ساله موظف به ایجاد و راه اندازی تصفیه خانه پساب و زهاب شوند و آب تصفیه حاصل را طبق برنامه تنظیمی جهاد کشاورزی و مصوب "شورای هماهنگی حفاظت از محیط زیست و منابع آبی"  در اختیار بخش کشاورزی یا محیط زیست قرار دهند .

6. شرکت آب و فاضلاب اهواز و استان با هماهنگی نمایندگان مجلس موظف به احداث تصفیه خانه مرکزی فاضلاب در اهواز و همچنین خرمشهر ، آبادان و ماهشهر با همکاری صنایع بزرگ شوند.

7. رسانه ها از درج و انتشار خطابه های بی سرانجام ، انتخاباتی و با جهت گیری های سیاسی و بدون راهکار پرهیز و بیشتر به تبلیغ طرحهای قانونی و کاربردی  و برنامه های اجرایی و عملیاتی نمایندگان و سایر مسئولان استان بپردازند تا از نمایش های پوپولیستی و شوهای رسانه ای جلوگیری شود.

متاسفانه عده ای چهره ها ، نمایندگان و مدیران سابق و لاحق بدنبال ماهیگیری سیاسی و انتخاباتی از دردهای مردم هستند که باید رسانه ها این راه بر آنان سد کنند.  تسیس و جناحی کردن بحران زیست محیطی و ریزگردها بزرگترین خدمت به موافقان انتقال آب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه