English

آیت‌الله علم‌الهدی:

فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه‌پراکنی است/ باید فضای مجازی را مدیریت کنیم

امام جمعه مشهد گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه‌پراکنی است و دشمن به وسیله این ارتباطات در فضای مجازی می‌تواند با افکار عمومی مردم ارتباط برقرار کرده و انسان‌ها را از نظام جدا کند و به مقابله با نظام وادارد.

فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه‌پراکنی است/ باید فضای مجازی را مدیریت کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، آیت‌الله سیداحمدعلم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد با تسلیت حادثه درگذشت دریانوردان کشتی سانچی، اظهار کرد: این حادثه ناگوار مورد اظهار دردمندی مردم ما قرار گرفت و از مردم با عاطفه و با احساس و وطن‌دوستمان که در این قضیه همدردی کردند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در سایر بلاد و کشورهای دنیا ناظر امثال این حوادث هستیم که شاید شدیدتر هم رخ‌ می‌دهد اما مردم آن کشور بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند. از روزی که این حادثه اتفاق افتاد، مردم با عاطفه ما در کنار عزیزان دردمند وابسته به این بزرگواران دست به دعا برداشتند و بعد از تمام شدن حادثه و از دست رفتن این عزیزان، درد و داغ همه کشور را گرفت و از مقام معظم رهبری تا نازل‌ترین افراد ابراز هم‌دردی کردند و این هم‌دردی که نشانگر عاطفه سرشار مردمی ما در عرصه هویت اسلامی و دینی جامعه ما بود که بسیار با ارزش و ذی‌قیمت است.

علم‌الهدی تصریح کرد: البته در کنار این هم‌دردی‌ها و عاطفه‌ها یک مشت عناصر ناپاکِ سودجو و معامله‌گر سیاسی هم بی‌توجه به داغ و دردی که بر هم‌وطنان ما وارد شده شروع به سوءاستفاده‌های سیاسی کردند و از داخل و خارج با شایعه‌پراکنی‌های نابکارانه و فوق‌العاده خائنانه مسائلی را برای نمک‌ پاشی به این زخم مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: از یک طرف برای اینکه خانواده‌های داغ‌دار را مساله‌دار کنند که عزیزان آن‌ها فدایی موضع‌گیری‌های سیاسی ما در برابر غرب و استکبار شدند، گفتند این میعانات نفتی برای کره‌ شمالی می‌رفته و موشک آمریکایی به آن اصابت کرده است که معلوم شد دروغ می‌گویند و سفیر کره‌جنوبی رسما اعلام کرد این میعانات نفتی متعلق به کره‌ جنوبی بوده است. از طرف دیگر برای برداشتن پرچم پاناما مساله را زیر سئوال بردند که این یک جریان متداول در دریانوردی است که بر حسب استفاده از بعضی امتیازات، کشورها پرچمشان را جابه‌جا می‌کنند و این هم در همان راستا بوده است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «با این شایعات دروغ بر روی زخم عناصر داغ‌دار نمک پاشیدند»، عنوان کرد: این جریاناتی که عناصر و مزدورانشان در داخل و مبدا جریان هم در کلیدواژه‌های استکباری دنیا وجود دارد، به هیچ‌وجه رحم در دلشان وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف سوءسیاسی خود حاضر به انجام شقاوتمندانه‌ترین و فجیع‌ترین حرکات با ابزار شایعه‌پراکنی هستند.

امروز شایعه‌پراکنی بزرگ‌ترین شرگرد دشمنِ ناپاکِ شکست خورده است

وی با تاکید بر اینکه «امروز شایعه‌پراکنی بزرگ‌ترین شرگرد دشمنِ ناپاکِ شکست خورده ما در همه عرصه‌هاست»، یادآور شد: از اول پیروزی انقلاب تا امروز انواع و اقسام شگردهای آمریکا شکست خورده است؛ ابتدا وارد کودتا شدند که کودتایشان شکست خورد؛ وارد جنگ تحمیلی شدند و 8 سال جنگ را ادامه دادند و شکست خوردند؛ وارد شورش‌های قومی و قبیله‌ای در زوایای کشور شدند که این نقشه هم شکست خورد. بنابراین پس از شکست‌های پیاپی امریکا نمی‌خواهد برنامه‌های قبلی را تجربه کند و آن‌ها را تکرار نخواهد کرد و تنها یک راه دارد و آن جنگ نرم است. 

علم‌الهدی با اشاره به اینکه دشمن جنگ نرم را با اهداف جدایی مردم از نظام، ناامید کردن مردم از نظام و نابود کردن اعتقاد و ایمان مردم به اسلام انجام می‌دهد، افزود: تنها راهی که دشمن برای اجرای این اهداف سوء و شیطانی خود انتخاب کرده، جنگ نرم است و ابزار اجرایی جنگ نرم شایعه‌پراکنی است چراکه در جریان این شایعه‌پراکنی دشمن افکار عمومی مردم به‌ویژه جوانان را به هم می‌زند و اگر دشمن توانست در افکار عمومی با شایعه‌پاکنی نفوذ کند به اهداف جنگ نرم خود خواهد رسید. 

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز فضای مجازی در کشور میدان جولان شایعه‌پراکنی است، گفت: دشمن به وسیله این ارتباطات در فضای مجازی می‌تواند با افکار عمومی مردم ارتباط برقرار کرده و انسان‌ها را از نظام جدا کند و به مقابله با نظام وادارد. شایعه‌های لازم در دروغ‌پردازی را به خوبی با نفوذ به افکار عمومی از طریق فضای مجازی انجام دهد که نمونه آن را در اغتشاشات اخیر دیدید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در همه حرکت‌های سوئی که در کشور با این وسیله انجام می‌گیرد، این را کاملا لمس کردید. کاری که دشمن از این طریق انجام می‌دهد با توسعه شایعه‌پراکنی در فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی، این بستر و میدان جولان شایعه‌پرانی باید علاج شود، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور چندی پیش فرمودند اگر چند ماشینی به دلایلی در یک اتوبان تصادف کرد، اتوبان را که نمی‌شود بست. این حرف درستی است، شبکه اجتماعی ابزار ارتباطات مردم است و مردم امروز ارتباطاتشان را با این شبکه‌های اجتماعی تنظیم می‌کنند و این شبکه‌های اجتماعی ابزار زندگی، کاسبی و شغل مردم هستند و شاید امروز ضرورت فضای مجازی از یک اتوبان هم به مراتب بیش‌تر باشد.

علم‌الهدی ادامه داد: البته اتوبان را نمی‌شود با چند تصادف بست اما این بحث چند تصادف نیست، بحث این است که با این شبکه اجتماعی پول‌های مردم از بانک‌ها دزدیده می‌شود؛ با این شبکه‌های اجتماعی جریان‌های تروریستی از جوانان مملکت عضوگیری می‌کنند؛ مغزها را شست‌وشو می‌دهند و بچه‌های این مردم را رو در روی مردم و مقدسات مردم قرار می‌دهند. از این فضای مجازی دشمن دارد با تلقینات سوء بهره‌برداری می‌کند و از جوانان 16 و 17 ساله پیاده‌نظام برای خود ساخته و به عرصه اغتشاش و آشوب و ویرانی می‌کشاند.

وی با بیان اینکه امروز می‌بینیم در شبکه‌های اجتماعی که برای مردم لازم و ضروری است، این همه مفاسد وجود دارد، خاطرنشان کرد: این بحث یکی‌دوتا تصادف نیست. بحث این است که اگر این وسیله‌ای شد برای دزدی، کشتن آدم‌ها، ویران کردن زندگی‌ها، اینکه دشمن بیاید و مملکت را بگیرد، آیا بایستی اتوبان را بست، نه؛ باید اتوبان را مدیریت و اصلاح کرد.


بحث ما مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیست

امام جمعه مشهد بیان کرد: بحث ما مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیست. هیچ عاقلی امروز نمی‌گوید که شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و فضای مجازی را ببندید. با این نیازی که امروز مردم از نظر ارتباطات پیدا کردند و نیاز مردم به حدی است که وقتی معلوم شد شبکه‌های داخلی جوابگوی مردم نیستند، مردم باز هم به سراغ این شبکه‌های فاسد و مفسد اجتماعی بیگانه می‌روند. مدیریت این است که از امکانات و مغزهای جامعه بهره‌برداری کنید. شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کنید و نیاز مردم را از یک شبکه اطلاعات ملی قوی برطرف کنید که مردم به سراغ ابراز دشمن در حل مسائل ارتباطی خود نروند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی اگر وارد عرصه فعالیت شویم تا یک سال دیگر می‌توانیم از انحصار شبکه‌های اجتماعی بیگانه نجات پیدا کنیم، گفت: ما باید فضای مجازی را مدیریت کنیم. تا کِی ما باید در این اسارت باشیم و از این طرف ارتباطات ما با این جریان فاسد و مفسد رقم خورده و از طرف دیگر هم باید مردم ما این همه مفاسد را تحمل کنند و روز به روز با دردها و رنج‌های بی‌تاب‌کننده براندازنده‌ کشور، مردم و استقلال ما دست به گریبان باشیم.

علم‌الهدی اضافه کرد: امروز خطری که در فضای مجازی متوجه خانواده‌هاست، از بین رفتن امنیت در جامعه است؛ هم امنیت سیاسی، هم امنیت اخلاقی، هم امنیت اجتماعی. اتوبانی که شما می‌گویید اینگونه اتوبانی است. البته با این وجود ما نمی‌گوییم اتوبان را ببندید بلکه می‌گوییم آن را مدیریت کنید و مدیریتش هم سخت نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه