English

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

۲۵۳۱بیمارخاص در کردستان خدمات دریافت می کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمعیت بیماران خاص دریافت کننده خدمات دانشگاه علوم پزشکی کردستان را 2531 بیمار اعلام کرد که این میزان نسبت به سال گذشته 243 نفر و 10.6افزایش نشان می دهد .

2531بیمارخاص در کردستان خدمات دریافت می کنند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج ؛ هومن قصری ، بعدازظهر سه شنبه 26 دی ماه در جلسه کمیته بیماران خاص استان که درستاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد با بیان اینکه 158 هزار و 196 بیمار خاص در کشور شناسایی شده اند، گفت : 1.5 درصداز جمعیت بیماران خاص کشور مربوط به استان کردستان است .

وی هزینه درمان بیماران خاص را بالا اما رایگان خواند و افزود : تا پایان آذر ماه سال جاری بیش از 4 میلیارد و 755 میلیون تخفیف فرانشیز به بیماران خاص استان اختصاص یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی  معتقد است که درمان بیماری های خاص بسیار بیشتر از دیگر بیماری ها نیازمند منابع مالی پایدار است

وی اظهار داشت: هرچند بیماری سرطان در تقسیم بندی بیماری ها در گروه "خاص" قرار نگرفته اما با اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان این بیماران به صورت چشمگیری کمتر شده است.

او ادامه داد: در همین مدت بیماران سرطانی بیش از 10 میلیارد و 948 میلیون ریال تخفیف فرانشیر خدمات دارویی و درمانی را دریافت نموده اند.

هومن قصری نوید افتتاح مراکز غربالگری سرطان در شهرستان های استان را داد و گفت: در بهمن ماه سال جاری مراکز غربالگری سرطان تیپ یک در شهرستان های قروه و مریوان آغاز به کار خواهد کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه درمان بیماران خاص نیازمند تجهیزات کافی، به روز و امکانات رفاهی است ، اظهار کرد: تجهیزاتی شامل 12 دستگاه همودیالیز، 58 تخت سه و یک شکن تشک دار و 93 عدد ملزومات دیگر نظیر ترالی های دارو و اورژانس و ویلچر در سال جاری خریداری و به واحد های درمانی بیماران خاص در سطح استان تحویل شده است .

قصری تلاش سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه کمک به بیماران خاص را ارزشمند توصیف کرد و تصریح کرد: بانک اطلاعاتی جامع بیماران خاص کردستان راه اندازی شده است و تاکنون رقم یک میلیارد و 894 میلیون ریال مجموعه کمک های سمن ها بوده است که در این بانک به ثبت رسیده است.

وی شمار بیماران مبتلا به ام اس کشور را بالغ بر 54 هزار نفر برشمرد و ادامه داد : 1065 نفر بیمار که 1.9 درصد بیماران ام اس کشور هستند در استان کردستان شناسایی شده اند که از این تعداد 507 بیماردریافت کننده دارو و تحت درمان مستقیم اند .

او تشخیص زود هنگام این بیماری را بهترین راه کنترل آن خواند و گفت: در شهرستان ها متخصصین نورولوژی مشغول به فعالیت هستند و هشت دستگاه ام آر آی نیز فعال است و با این شرایط نیاز بیماران ام اس شهرستان های استان به مراکز درمانی استان های مجوار و یا سنندج کمتر از قبل شده است.

هومن قصری نرخ رشد بیماری ام اس در استان را 14.4 درصد اعلام و آن را نگران کننده دانست و خاطر نشان ساخت: در حدود 15 تا 20 سال قبل میزان شیوع ام اس در ایران 28 نفر در هر 100 هزار نفر بود اما اکنون با روند رشد زیادی روبه رو هستیم و ایران در حال نزدیک شدن به نرخ شیوع کشورهای با شیوع بالا است .

قصری در خصوص آمار بیماران هموفیلی و تالاسمی گفت:  تا پایان سه ماه سوم سال 96 تعداد بیماران هموفیلی 135 بیمار هموفیلی و 118 بیمار تالاسمی شناسایی شده اند که نرخ رشد این بیماری های به ترتیب  نسبت به سال گذشته 5.46 درصد و صفر درصد است .

معاون درمان علوم پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر 554 بیمار دیالیزی در کردستان خدمات دیالیز دریافت می کنند خاطر نشان ساخت: این آمار نسبت به تعداد 498 بیمار در سال 95 به میزان 11.2 درصد افزایش داشته است.

وی از افتتاح بخش دیالیز صفاقی بزرگسالان و کودکان در سنندج خبر داد و گفت :دیالیز صفاقی به مراتب عوارض کمتری دارد و امیدواریم که بتوانیم در آینده ای نزدیک در شهرستان سقز نیز زمینه ارائه این خدمت را فراهم کنیم .

وی همچنین از وجود 108 بیمار دیالیزی در سقز خبر داد و اعلام داشت که درمان این بیماران تحت نظر پزشک فوق تخصص و در شهرستان سقز صورت خواهد گرفت.

قصری در پایان یادآور شد که 61 پرستار، 130 دستگاه دیالیز و 121 تخت فعال جهت خدمت رسانی به بیماران دیالیزی تخصیص یافته است .

ویژگی های بیماری های خاص سختی درمان ،هزینه بالای درمان و شیوع کم این نوع بیماری ها در کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه