English

معاون میراث فرهنگی:

چهار اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:چهار اثر میراث فرهنگی شامل پوشاک محلی زنانه، پوشاک محلی مردان ایل بویراحمد و غذاهای سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 چهار اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری موج از یاسوج، مسعود شفیعی در جمع مدیران میراث فرهنگی استان، اظهار داشت: پیش از این لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمدی ثبت شده بود ولی در نشست شورای ثبت آثار ملی که هفته جاری در تهران برگزار شد، لباس محلی زنان و مردان به صورت جداگانه به ثبت رسید.

وی بیان کرد: این نخستین بار است که غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت می شود.  همچنین غذای کلگ و گوشت از حبوباتی مانند نخودچی و گوشت به صورت آبگوشت تهیه می شود. و در این خوراک به جای نان گندم از نان کلگی که از بلوط تهیه شده استفاده می شود.

این مسوول افزود: دم پخت گوشتی نیز از حبوباتی مانند عدس و گوشت به صورت سوپ تهیه می شود.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: لباس محلی و سنتی زنان کهگیلویه و بویراحمد که پوشیدن آن از دیرباز تاکنون در استان مرسوم بوده از سه بخش اصلی سرپوش، بالاتنه و پایین تنه تشکیل شده است.

شفیعی اضافه کرد: سرپوش لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمد، شامل یک پارچه روپوش یا همان روسری به نام میناست که به طور معمول دارای بیش از یک متر طول و بین ‎ 60 تا ‎ 70 سانتیمتر عرض است.

وی در ادامه گفت: بر روی این روپوش مینا یک سربند پارچه‌ای به نام چارقد یا لچکی پوشیده می‌شود که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

همچنین یک کلاه کوچک زیر مینا قرار می‌گیرد تا پوشش دهنده موهای جلو سر زنان باشد و به طورمعمول زیورآلات سنتی و ظریف به آن متصل می‌شود. گردن آویزهای خوش بوی سنتی ساخته شده از میخک زینت دهنده این لباس است که در سال‌های اخیر استفاده از آن احیا شده است. بخش بالاتنه لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمد، همان پیراهن است که به گویش محلی جومه نامیده می‌شود و از زیر گردن تا کف پای زنان را از جلو و پشت می‌پوشاند. و بخش پایین تنه که به شکل دامن است تنبان نامیده می‌شود و پنج تا ‎ 12متر پارچه برای دوخت آن بکار می‌رود به‌طوری که این دامن از بالا کشدار و کاملاً چین خورده است و در پایین آن تزیین‌هایی مانند نوار دوزی یا پارچه‌های پلیسه دار به کار می‌رود.

رنگ و جنس پارچه این لباس‌ها معمولاً بنا به طبیعت این استان در مناطق گرمسیری و سردسیری، نوع بافت عشایری و روستایی، تنوع باورها و گرایش قومی و قبیله‌ای و سن زنان انتخاب می‌شود.

لباس محلی مردان شامل کلاه نمدی، تن پوش هایی با عنوان دلگ یا کت درازی که تا روی زانوها را می پوشاند و شالی که با 2 متر پارچه دور کمر را می پوشاند.

شفیعی گفت: تاکنون 59 اثر میراث معنوی این استان شامل صنایع دستی و آیین ها و سنت های مردم کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.

وی بیان کرد: 691 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه