English

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت ریش سفیدان برای صلح و سازش در جامعه

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان برای صلح و سازش در جامعه باید استفاده کرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت ریش سفیدان برای صلح و سازش در جامعه

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی در اولین همایش ستاد ملی صبر دادگستری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور حضرت آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده مقام معظم رهبری در استان و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، دبیر ملی ستاد صبر کشور، مسئولان قضایی و اداری، روحانیون و ریش سفیدان، بزرگان و متنفذین برگزار شد، افزایش صبر در مقابل مسائل مختلف را در کاهش پرونده‌های قضایی تاثیرگذار دانست.

مزارعی در این همایش گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان و متنفذین برای افزایش صلح و سازش در جامعه ضروری است.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه ستاد صبر، ستاد، بخشایش و رضایت بوده و باید همه ارکان کشور در آن ایفای نقش کنند، افزود: یکی از نعمت‌های خداوند، صبر در برابر ناملایمات بوده و در این زمینه در کلام حق و پیامبر و ائمه اطهار (س) سفارشات زیادی شده است.

وی با اشاره به فرمایش امام علی در نامه‌ی ۴۷ نهج البلاغه در خصوص صلح و سازش و اینکه امام اول شیعیان همه را به اصلاح ذات البین بر اساس رفاقت و دوستی و معاشرت خوب با مردم وصیت کرده است در خصوص محبوب القلوب قرار گرفتن پیامبر اسلام گفت: پرودگار پیامبر را به واسطه رفاقت با مردم محبوب القلوب مردم قرار داد و شریعت مقدس اسلام بر پایه صلح و صبر پایه ریزی شده است.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه به نقش مرحوم آیت الله العظمی سید کرامت اله ملک حسینی (ره) نماینده فقید، ولی فقیه در استان اشاره کرد و گفت: ایشان مردی مقتدر و مهربان بود که تأثیر و نقش زیادی در حل اختلافات طوایف جنوب کشور به خصوص در کهگیلویه و بویراحمد داشت.

غلامرضا مزارعی در همایش ستاد صبر استان افزود: جرایم توهین، نزاع و درگیری، رتبه نخست در استان را دارد و محاکم قضایی درگیر پرونده‌های خرد و اختلافات ساده شده است، در استان باید ظرفیت آستانه تحمل را بالا ببریم که نقش مردم و بزرگان در صلح و سازش و افزایش آستانه تحمل محسوس است.

این مقام قضایی در ادامه افزود: کاهش مشاجرات از جمله‌ی خروجی‌های افزایش آستانه تحمل است و بخشی از درگیری دستگاه قضایی در حوزه پرونده‌های خرد است و این موضوع می‌طلبد که نقش ریش سفیدان و بزرگان در صلح و سازش را احیا کنیم.

مزارعی گفت: دستگاه قضایی، قضاوت قانونی و در چارچوب مقررات دارد و قضاوت واقعی متعلق به معصومین است. این افراد می‌توانند با احیای فرهنگ کدخدا منشی و پا درمیانی بسیاری از اختلافات و مشکلات خانوادگی و طایفه‌ای را حل و فصل و از مراجعه آن‌ها به محاکم قضایی جلوگیری کنند.

وی در ادامه گفت: همکاری و هماهنگی دستگاه‌های استان در راستای دستیابی به اهداف ستاد صبر، ضروری است.

مزارعی با اشاره به ستاد ملی صبر بیان کرد: این ستاد برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است و حرکت برای تحقق اهداف این ستاد که از جمله آن بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، لازم است.

وی افزود: افزایش صبر در مقابل مسائل مختلف به کاهش پرونده‌های قضایی کمک شایانی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مزارعی در پایان با ذکر این نکته که در گذشته پرونده‌ها کمتر به محاکم قضایی وارد می‌شد و بزرگان ایلات و طوایف در نقاط روستایی و عشایری به اصلاح ذات البین می‌پرداختند نقش مساجد و حسینیه‌ها را در صلح و سازش بی تأثیر ندانست و گفت: جلوگیری از منازعات و ایجاد برادری و اخوت در بین قوم و قبیله و ایل و طایفه وظیفه‌ای است که بر دوش ریش سفیدان، معتمدین، بزرگان و متنفذین جامعه ایلی است.

در پایان این همایش از طرف معاونت فرهنگی قوه قضائیه از حاج محمدرحیم دهراب پور به عنوان اولین برگزیده این ستاد ملی در استان تقدیر به عمل آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی