English

استاد حوزه علمیه خواهران:

قناعت و صرفه‌جویی سبک اسلام برای رفع محرومیت از جامعه است

استاد حوزه علمیه خواهران قناعت و صرفه‌جویی را سبک اسلام برای رفع فقر و محرومیت از جوامع بشری عنوان کرد، گفت: اسلام به‌شدت مسلمانان را از اسراف و تجمل‌گرایی نهی می‌کند.

قناعت و صرفه‌جویی سبک اسلام برای رفع محرومیت از جامعه است

به گزارش خبرگزاری موج از قم، خانم مجیدی در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها صرفه‌جویی را رکن فراموش‌شده زندگی‌های امروز عنوان کرد، گفت: متأسفانه اسراف به‌ویژه اسراف مواد غذایی و انرژی در جامعه امروز غوغا می‌کند.

وی افزود: اسراف مواد غذایی موجب از بین رفتن برکت در زندگی‌های امروزی شده و همین موضوع خانواده‌های امروزی را با مشکلات زیادی ازجمله فقر گریبانگیر کرده است.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه متأسفانه در جامعه کنونی عده‌ای از مرد در فقر مفرط به سر برده و حتی برای تهیه مایحتاج روزمره زندگی خود با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: عده‌ای نیز بدون توجه به قشر نیازمند جامعه غرق در اسراف و فرهنگ تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی غربی به سر می‌برند.

مجیدی با بیان اینکه اسلام دین قناعت و صرفه‌جویی بوده و در پناه این صرفه‌جویی و قناعت به دنبال رفع فقر و محرومیت از چهره جامعه است، گفت: فرهنگ قناعت و استفاده بهینه از نعمات الهی به‌اندازه‌ای در اسلام اهمیت دارد که ائمه معصوم علیه‌السلام حتی درباره خرده‌نان و غذاهای ریزه سفره نیز دستور داشته و در احادیث خوردن خرده‌نان سفره را عامل رفع فقر و افزایش برکت در زندگی مسلمانان می‌دانند.

وی افزود: حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در یک حدیث نورانی درزمینه گردآوری خرده‌های غذای سفره می‌فرمایند«هرکس ریزه‌های سفره خود را بخورد خدا او را بیامرزد».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام «ریزه‌های سفره را بخورید که شفای هر دردی است و امام جواد علیه‌السلام در این زمینه می‌فرمایند «غذای ریخته شده از سفره را در صحرا جمع نکن حتی اگر ران یک گوسفند باشد ولی در خانه غذای ریخته شده از سفره را به‌دقت جمع و آن را وارسی کن».

مجیدی ادامه داد: علت این تأکید امام جواد علیه‌السلام این است که ممکن است در صحرا موجود گرسنه‌ای باشد که می‌تواند از غذاهای ریخته شده بر زمین تغذیه کند ولی در خانه جمع نکردن ریزه‌های غذا حرمت دارد چراکه به‌نوعی اسراف بوده و خداوند به‌صراحت در قرآن کریم می‌فرماید اسراف‌کاران را دوست ندارد.

وی افزود: مؤمن به‌جای اسراف سعی می‌کند به‌اندازه نیازهای روزانه خود غذا تهیه‌کرده و مابقی درآمد خود را درصورتی‌که دچار مشکل نمی‌شود صرف کمک به نیازمندان می‌کند زیرا در نگرش اسلامی برخلاف نگرش غربی که انسان به دنبال ذخیره کردن همه‌چیز ازجمله مواد غذایی است، کمک به همنوعان از اهمیت  زیادی برخوردار است چراکه در نگرش اسلامی انسان خداوند را رازق می‌داند و  آگاه است که خداوند هرروز به‌اندازه نیاز بنده‌اش برای او رزقش را مقدر می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی