English

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در گردهمایی معاونین سراسر کشور ؛

تنها یک درصد آب هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می شود

سومین گردهمایی فصلی معاونین حفاظت و بهره داری شرکت های آب منطقه ای با حضور مهندس حبیبی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاونین شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور درسالن همایش های شرکت آب منطقه ای هرمزگان برگزار شد.

تنها یک درصد آب هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می شود

به گزارش خبرگزاری موج، در این همایش که بیست دی ماه 1396 برگزار شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت:  نقش معاونان حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای در پیاده سازی مدیریت به هم پیوسته منابع آب، نقشی کلیدی، حساس و اساسی است.

دکتر هوشنگ ملایی در تشریح وضعیت منابع آب استان با اشاره به مصرف آب در استان هرمزگان گفت : بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی به میزان 5/88 درصد و 11 درصد هم در بخش شرب و تنها 5/0 درصد در بخش صنعت می باشد که باید تلاش کنیم از ظرفیت های صنعتی استان بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: مصرف آب شرب و صنعت کل جزایر استان از طریق آبشیرینکن است و یک درصد آب استان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می شود.

دکتر ملایی اظهار داشت : میزان متوسط بارندگی در دوران 16 و 17 ساله خشکسالی استان  133 میلیمتر بوده که با کاهش 35 درصدی مواجه بوده، در بخش رواناب ها نیز 70 درصد کاهش داشتیم و با توجه به بارندگی ها در سال جاری خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در ادامه تصریح کرد:  15 رودخانه اصلی در استان داریم که از ظرفیت آبدهی بالایی برخوردار هستند .

هوشنگ ملایی افزود: اگر بر روی رودخانه هایی که نزدیک دریا هستند سدهای کوچکی احداث کنیم تامین آب خوبی صورت می گیرد و می تواند جایگزین برداشت از منابع آب زیرزمینی شود.

وی در ادامه به طرح های مهم در دست اجرا اشاره کرد و افزود: نوسازی شبکه های آبیاری دشت میناب، نوسازی خط اول آبرسانی میناب، تامین آب شرب بندرعباس ( از دشت شمیل)، اجرای شبکه اصلی توزیع آب مجتمع گلخانه ای شمیل، علاج بخشی سد میناب، احداث ساختمان سد گابریک، احداث ساختمان سد سرنی، احداث سدهای حوزه مکران و احداث سدهای کوتاه از مهمترین طرح های در دست اقدام شرکت است.

دکتر ملایی خشکسالی قریب به 20 سال در استان، بیلان منفی اغلب دشت ها، وقوع پدیده فرونشست زمین در دشت های استان، از دسترس خارج شدن سریع روان آبها، نبود الگوی کشت مناسب در بخش زراعی و باغی، عدم وجود توازن در بخش های مختلف مصرف آب، نبود بهره وری مناسب در بخش مصارف آب، نبود یگان حفاظت منابع آب و عدم مشارکت مناسب ذینفعان در مدیریت منابع آب از چالش های مهم استان در بخش آب برشمرد و افزود: حدود 60 درصد باغات استان فرسوده است که برای اصلاح آنها نیازمند الگوی مناسب جایگزین و منابع مالی لازم هستیم.

در ادامه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن تشکر از میزبانی شرکت آب منطقه ای هرمزگان و ابراز رضایت از عملکرد خوب این شرکت در اجرای برنامه های طرح احیاء و تعادل بخشی بر اهمیت مشارکت معاونان حفاظت و بهره برداری تأکید کرد.

مهندس حبیبی با اشاره به هدف گردهمایی معاونین حفاظت و بهره برداری افزود: این نشست ها در طول سال گذشته با هدف ظرفیت سازی ، آماده سازی و آموزش با محوریت مشارکت و استفاده از تجارب دیگر شرکت ها در خصوص صیانت و حفاظت از منابع آب برگزار شد.

وی در این همایش به تشریح مهم ترین برنامه ها و سیاست های ابلاغی جدید وزارت نیرو در زمینه حفاظت و بهره برداری از منابع آب پرداخت.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به کاهش نزدیک به 60 درصدی بارندگی های سراسر کشور سال سختی را پیش رو خواهیم داشت که باید مخزن سدها، سایر منابع آب را مدیریت کنیم تا دچار چالش جدی در آب نشویم.

در ادامه این نشست معاونان حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای، به بیان عملکرد و تجارب خود پرداختند و پس از ارائه گزارش ها، مهندس حبیبی ضمن جمع بندی جلسه بر لزوم بهره برداری از سامانه ساماب و اجرای برنامه های طرح احیاء و تعادل بخشی منایع آب زیرزمینی تاکید کرد.

در این همایش معاونین حفاظت و بهره برداری، مدیران کل دفاتر تخصصی حوزه بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران تحلیل فنی در خصوص ارائه مشکلات و مسائل حوزه بهره برداری و حفاظت منابع آب ارائه کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی