English

بنا بر گفته مسئولین پالایشگاه؛

افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه کرمانشاه پس از یک سال واگذاری

یک سال پس از خصوصی شدن پالایشگاه کرمانشاه برخلاف وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور که به مردم کرمانشاه قول داد که این میراث نفتی در کرمانشاه می‌ماند و به غیر نمی‌رسد، امروز روابط عمومی این شرکت، خبر از تحولات روبه‌پیشرفت پالایشگاه پس از خصوصی شدن را می‌دهد.

افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه کرمانشاه پس از یک سال واگذاری

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، درست یک سال پیش در روز 20 دی‌ماه سال 1395 بود که شرکت پالایش نفت کرمانشاه از طریق مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی کشور به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون باگذشت یک سال از عمر مدیریت خصوصی در این شرکت می‌توان برآوردی کلی از دستاوردهای این خصوصی‌سازی داشت .

این پالایشگاه در سال ۱۳۰۱ با ظرفیت روزانه ۲ هزار بشکه به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه در زمان خود دومین پالایشگاه ایران بود و نفت خام آن از میدان نفتی نفت شهر تأمین می‌شد. اما از سال ۱۳۴۸ با نیاز به افزایش تولید نفت تأسیسات این پالایشگاه تغییر کرده و مجدداً در سال ۱۳۵۰ این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۱۵ هزار بشکه آغاز به کارکرد. ظرفیت اسمی این پالایشگاه ۲۵۰۰۰ بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی آن تا ۳۰۰۰۰ بشکه در روز نیز است. خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام نفت شهر؛ سرکان و مالکوه و اهواز –آسماری است.

همچنین واحدهای تولیدی شامل واحدهای تقطیر در اتمسفر، مراکس، پنتان، گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه، برج خنک‌کننده، آب صنعتی، تولیدبخار، تصفیه پساب صنعتی، و واحد تولید برق از جمله واحدهای تولیدی این شرکت می باشد. و در نهایت گاز مایع، بنزین؛ نفت سفید؛ نفت گاز؛ نفت کوره از محصولات تولیدی این شرکت هستند .

پالایشگاه نفت کرمانشاه در زمان جنگ ۸ ساله ایران و عراق چندین بار مورد حمله هوایی نیروهای عراق قرار گرفت. این پالایشگاه در سال ۱۳۵۹ یک بار، ۱۳۶۵ چهار بار و در سال ۱۳۶۶، 2 بار بمباران شد، اما به لحاظ موقعیت استراتژیکش هیچگاه تعطیل نشد .

سه عامل فرسوده بودن دستگاه ها، مدیریت دولتی و پایین آمدن ظرفیت تولید از جمله مواردی بودند که در طی سالیان متمادی، شرکت پالایش نفت کرمانشاه را به زیاندهی رسانده به گونه ای که در زمان واگذاری این شرکت با بدهی زیادی مواجه بود و عملا یک شرکت ورشکسته قلمداد می شد که نهایتا دولت تصمیم به واگذاری آن کرد. اما از آنجایی که این شرکت بسیار زیان ده بود کمتر سرمایه گذاری حاضر به قبول ریسک خریداری این پالایشگاه بود و عملا در سه مرحله واگذاری آن بدون مشتری باقی مانده بود تا اینکه در چهارمین مرحله واگذاری که از طریق مزایده عمومی و با قیمت 179 میلیارد تومان برای 57 درصد سهام آن در نظر گرفته شده بود، دو مشتری برای آن پیدا شد، یکی شرکت اصفهانی که 189 میلیارد تومان را پیشنهاد داد و دیگری شرکت تجارت گستر بیستون که 210 میلیارد تومان برای خریداری 57 درصد سهام آن پیشنهاد داد و طبیعتا شرکت تجارت گستر بیستون برنده مزایده شد و از تاریخ 20 دی‌ماه سال 1395 عملا پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شد .

در اوایل واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اعتراضاتی از سوی برخی نمایندگان مجلس و البته برخی پرسنل پالایشگاه مطرح شد اما در ادامه وقتی پرسنل پالایشگاه مدیریت هدفمند و با برنامه بخش خصوصی را دیدند با آنها همراه شد و در مسیر توسعه و رونق پالایشگاه گام برداشتند .

تبدیل وضعیت استخدامی پرسنل پس از واگذاری به بخش خصوصی

یکی از اقدامات قابل توجه و تحسین برانگیز شرکت پالایش نفت کرمانشاه پس از خصوصی‌سازی این بود که حدود 400 نفر از پرسنل این شرکت که هیچ قرارداد مستقیمی با شرکت نداشته و در واقع نیروهای پیمانکاری قلمداد می شدند به صورت مستقیم با خود شرکت پالایش نفت کرمانشاه قرارداد بستند و در واقع از نیروی پیمانکاری به پرسنل قراردادی شرکت تبدیل شدند که این اقدام مورد استقبال و رضایت کامل این پرسنل قرار گرفت. همچنین با انجام این کار یکسری از مزایا و پاداش ها به این پرسنل تعلق گرفت که در زمان دولتی بودن هرگز چنین مزایا و پاداش هایی را دریافت نمی کردند .

افزایش تولید

به دلیل فرسودن بودن دستگاه های پالایشی این شرکت قبل از واگذاری آن به بخش خصوصی ظرفیت تولید بین 18 تا 20 هزار بشکه در روز بود که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی و ظرفیت تولیدی این شرکت به 24 تا 26 هزار بشکه در روز افزایش یافته است .

افزایش پرسنل شاغل در این شرکت

در زمان دولتی بودن شرکت پالایش نفت کرمانشاه حدود 730 نفر پرسنل شامل رسمی و پیمانکاری داشت که با روی کارآمدن مدیریت بخش خصوصی حدود 40 نفر نیروی جدید به این شرکت افزوده شد و این درحالی بودکه برخی منتقدین واگذاری پالایشگاه تصور می کردند که با روی کارآمدن بخش خصوصی در این شرکت اقدام به تعدیل نیرو به شکلی گسترده می شود که عملا نه تنها اینگونه نشد بلکه تعداد شاغلین این شرکت نیز افزایش پیدا کردند .

اجرای طرح‌های توسعه‌ای

از آنجایی که مدیریت بخش خصوصی شرکت پالایش نفت کرمانشاه اصلی ترین هدف خود را بر مبنای توسعه این شرکت قرار داده لذا برنامه های بسیار مدونی در همین راستا دارد که اصلی ترین آنها راه اندازی برج وکیوم است که

با راه اندازی این برج درواقع نفت کوره پالایشگاه که اصلی ترین عامل زیان دهی این مجموعه است به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد .

بنزن زدایی از هگزان دیگر طرح توسعه ای در این شرکت است که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی با جدیت ویژه ای دنبال شده و در حال حاضر مراحل نهایی طرح مطالعاتی خود را پشت سر گذرانده و در آینده ای نزدیک کلنگ زنی آن انجام خواهد گرفت .

گفتنی است بنزن عاری از هگزان یکی از محصولات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی در کشور است که در حال حاضر نیاز خود به این محصول استراتژیک را از خارج از کشور تهیه می کنند که پالایشگاه کرمانشاه با راه اندازی این واحد خود می تواند تامین کننده خوراک مورد نیاز این واحدهای پتروشیمی باشد .

پالایشگاه خصوصی‌سازی شده کرمانشاه در مسیر پیشرفت

در مجموع شرکت پالایش نفت کرمانشاه در مدت یک سال اخیر که خصوصی‌سازی شده با سرعت چشمگیری مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه را در پیش گرفته و تمام اقدامات انجام شده در این شرکت نوید آن را می‌دهد که پالایشگاه کرمانشاه روز به روز موفق تر و در عرصه صنعت ملی نفت ایران درخشان تر خواهد درخشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه